Szombathely története színpadon

A Ferences kertben már áll a római légió és az avarok tábora, az amfiteátrum szerű nézőtér is elkészült, ma és holnap nyilvános főpróba - aki nem bírja a nehéz vértet, még meggondolhatja magát. Szombaton délután ötkor és vasárnap tizenegykor pedig kezdődnek a Savaria Történelmi Játékok.
A Ferences kertben már áll a római légió és az avarok tábora, az amfiteátrum szerű nézőtér is elkészült, ma és holnap nyilvános főpróba - aki nem bírja a nehéz vértet, még meggondolhatja magát. Szombaton délután ötkor és vasárnap tizenegykor pedig kezdődnek a Savaria Történelmi Játékok.

32 év szünet után tehát újra megrendezik a Savaria Karnevált. A város ókori múltját bemutató nagyszabású színpadi játékot, a jelmezes felvonulást, és a középkort idéző, péntektől vasárnapig tartó háromnapos vásárt számos program kíséri. A Frences kerti játékok forgatókönyvét Pete László írta, tőle kérdeztük, mire számíthatnak a nézők.

- Több, mint kétórás produkció keretében, hat színben dolgoztuk fel Szombathely, Savaria történetét a városalapítástól a magyar államalapításig mondja. Nagyon nehéz volt ezer év történéseit belesűríteni a két órába, hiszen akár a város alapításáról, akár Savaria szülöttjének, Szent Mártonnak az életéről külön darabot lehetett volna írni.
- Mennyire lesz hű a darab a történelemhez? Ha egy diák megnézi, s utána ebből a korból kellene vizsgáznia, átmenne?
- Igen, de azért mi a puszta tényeknél, egy történelmi képeskönyvnél többet szeretnénk adni. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy ez egy nyári, szabadtéri produkció, amely népszínházi elemekre is épül. Az előadásnak legalább három rétegűnek kell lennie: feleljen meg a gyerekeknek, és azoknak is, akik a történelemre kíváncsiak, mindemellett színházi élményt is nyújtson.
- Ha nyári színházról, és főleg a magyar történelmet feldolgozó darabról van szó, mindenkinek Koltay Gábor néptáncos, gyertyafényes, pátosszal teli rendezései jutnak eszébe. Mennyire követik ezt az irányvonalat?
- Szeretnék Koltaynál mélyebben szántani. Nem olyan látványelemeket használunk, mint ő, és nem olyan formában. Például nálunk minden szereplő másképp jön be a színpadra. Lovon, ökrös szekéren, római harckocsin. Sokszor van "játék a játékban", mint például amikor a szereplők a Rege a csodaszarvasról egyik jelenetét nézik végig.

A zenének, táncnak természetesen egy ilyen játékban nagy szerepe van. Ezek azonban nem mindig korhűk, inkább hangulatukban illeszkednek a darabhoz. Lesz például tűztánc, vagy a labirintus tánc, amit az ifjú, előkelő lovagoknak évente legalább egyszer el kellett járniuk a császár előtt.
- A moziban most aratja sikereit a szintén erről a korról szóló Gladiátor. Egy ilyen jól megcsinált, rengeteg pénzbe került film után nem félnek-e, hogy túl kevés lesz, amit adni tudnak a nézőknek?
Archív fotó a régi Savaria Karneválról- Nem szabad a filmet utánozni. A színpadon minden azonnal, most történik, a nézőknek közük van a történethez, és a játéknak meg is kell őket szólítani. Nem beszélve az olyan apróságokról, hogyha mi olyan részletes jelmezeket akarnánk használni, mint a filmben, akkor az a nézők figyelmét elvonná a darabról.
- A történelmi játékok egyik érdekessége, hogy közel 500 ember vesz részt benne. Hogyan sikerült ennyi embert megmozgatni?
- Amellett, hogy a főbb szerepeket profi színészek játszzák, a narrátor például Gáti Oszkár lesz, fellépnek a megye amatőr színi egyesületei, és hagyományőrző csoportjai is. A szervezők felhívására nagyon sok szombathelyi jelentkezett, ők adják a korhű jelmezes statiszták jelentős részét. Például a közel ötven, az eredetivel szinte tökéletesen megegyező felszerelésű római legionáriust. Sokan jelentkeztek erre a szerepre, de nem lesz könnyű dolguk: nyári melegben a merev, nehéz vértben kell lenniük órákig.

Dávid Júlia

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Kultúra