Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Ha volt valami pozitívuma a 2020-as évnek, akkor az az, hogy a biciklizés a reneszánszát éli

A koronavírus alatt sokan porolták le régi bringáikat, és az új eladások száma is megugrott. Szombathelyen is megmozdult valami.

A Covid-19 miatt sokan már nem tartják elég biztonságosnak a tömegközlekedést, és az egészséges életmód is sokkal hangsúlyosabb szerepet kapott az előző évben, így a közlekedés egyik leghagyományosabb formája, a kerékpározás is sokkal népszerűbbé vált. Akár „biciklibummnak” is nevezhetnénk a 2020-as évet – írja Adrienne Bernhard a BBC-n.

Egy jól dokumentált jelenségről van szó: A beszállítók küzdöttek a kereslet kielégítésével, a városok kerékpárosbarát fejlesztésekbe kezdtek, a gyártók a kerékpár egyre növekvő népszerűségével számolnak, a közgazdászok pedig azt vizsgálják, hogy az e-kerékpárok hogyan teszik lehetővé több ingázó munkába állását. De mit jelent ez a kerékpározás jövőjét tekintve?

A People for Bikes coloradoi ipariszövetség kutatásai szerint minden tizedik amerikai felnőtt a koronavírus megjelenése miatt ült újra biciklire. Egy másik sokatmondó adat szerint pedig, szintén az Egyesült Államokból: 2020 márciusára megháromszorozódott a kerékpáros nyomvonalak száma az egy évvel korábbihoz képest.

„Az emberek otthon ültek, semmi tennivalójuk, a garázsban pedig ott parkolt egy régi bringa lapos gumikkal” – mondja Morgan Lommele, a People for Bikes igazgatója. „Az egyik akadálya a kerékpározásnak az évek során az volt, hogy az emberek féltek felülni egy eszközre, ami rengeteg mozgó alkatrészből áll, és nem értenek hozzá. A zárlat azonban megváltoztatta ezt – hirtelen mindenkinek lett ideje megismerni és megszeretni a kerékpározást” – teszi hozzá.

Az európai adatok is nagyon hasonló tendenciákra utalnak

Edoardo Girardi, a Full Speed Ahead Europe vezérigazgatója szerint Európa szerte megnőtt a kerékpárok iránti kereslet. „Egyrészt a régóta zárva tartó uszodák és edzőtermek, másrészt a kormányzatok kerékpározást ösztönző intézkedései lehetnek a növekedés okai” – teszi hozzá Girardi.

Néhány ország valóban támogatta az új kerékpárok vásárlását, vagy a szereléssel járó kiadásokat, hogy ezzel ösztönözzék az utazás ezen formáját a világjárvány idején. Olaszország például 210 millió eurót különített el egy programra, melyben 500 eurós támogatást kap az, aki motor nélküli közlekedési eszközt vásárol, és Franciaországban is létrehoztak egy nagyon hasonló programot.

Sok ország kormánya felmentést adott a kerékpár-kereskedőknek a leállás alól, egy brit gyártó pedig azzal kampányolt, hogy kerékpárt biztosított az egészségügyi dolgozóknak, hogy ne kelljen tömegközlekedéssel munkába járniuk.

Hogyan tovább kétkeréken?

„A legnagyobb növekedést a szabadidős kerékpározásban tapasztaljuk, ami viszont a közlekedési kerékpározás kapuja” – mondja Lommele, aki azt is hozzáteszi, hogy a People for Bikes kutatja a városok Covid-19 alatt végrehajtott közlekedési változásait, és azt, hogy ezek maradandók lesznek-e.

A kerékpározás népszerűsége látszólag ugyan robbanásszerűen megugrott, egyes üzleti vezetők továbbra is szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy ez a trend maradandó lesz.

Az e-teherszállító kerékpárok hatékonysága viszont tovább lendítheti a biciklizés jövőjét. A logisztikai szektorban ugyanis egyre nagyobb szerepet kapnak az elektromos bringák, mivel helyi szinten sokszor gyorsabbak a teherautóknál. Az autó- és kerékpárutakon egyaránt közlekedhetnek, könnyen mozognak alternatív útvonalakon és a dugóba se ragadnak be.

A régimódi kerékpározás egyelőre a reneszánszát éli. A biciklik jó alternatívát kínálnak a tömegközlekedés helyett, a bezárt edzőtermek helyett, és tisztábbá, csendesebbé teszik a városokat. Talán ez lesz majd a koronavírus egyik legpozitívabb következménye.

( BBC )

Na és Szombathelyen hogy áll a reneszánsz?

Ahogy úgy általában Magyarországon, Szombathelyen is elég siralmas a kerékpáros közlekedés helyzete, már ha össze merjük egyáltalán vetni az európai, vagy épp amerikai tendenciákkal.

A városnak még mindig sok a biciklivel megközelíthetetlen része, olyan jelentős főutak várják évek óta hiába a kerékpárút kialakítását, mint a Petőfi vagy a Hunyadi, és a már elkészült utak is sok helyen használhatatlanok.

De még mielőtt bárki azt hinné, hogy ez Szombathelyi sajátosság, gyorsan hozzáteszem, hogy ez rengeteg magyar városra ugyanúgy igaz, a vasi megyeszékhelyen viszont tavaly mintha elkezdődött volna valami.

A Jáki úti kerékpárút építése
Kiss Tamás

A zanati kerékpárút 12 éves kálváriája zárult le Vége a zanati kerékpárút 12 éves kálváriájának, a szombathelyi önkormányzat megépítteti a bicikliutat 2020. June 26. 12:51 a nyáron, mikor az önkormányzat úgy döntött, nem ad több haladékot a kivitelezőnek és megépítteti az utat. Eközben egy 2016 óta parkolópályán álló projekt is beindult, Építik az Olad és Sé közötti bicikliutat 2020. July 30. 14:40 ami a Szombathely kerékpárosbarát fejlesztése Most már talán tényleg elkezdik építeni a szombathelyi kerékpárutakat 2020. July 14. 14:15 nevet viseli.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Kapcsolódó cikkeink

Vége a zanati kerékpárút 12 éves kálváriájának, a szombathelyi önkormányzat megépítteti a bicikliutat

Nyolcszor adott új határidőt az előző, fideszes városvezetés az út megépítésére, az új vezetés megelégelte a huzavonát.

Most már talán tényleg elkezdik építeni a szombathelyi kerékpárutakat

Tizenhárom szakasz és két csomópont fejlesztése valósul meg, már a tervrajzok és az ütemterv is nyilvánosak.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Életmód

Tovább az oldalra