A Szent Korona-tan kialakulásának kezdete még az Árpád-házi királyok idejére, pontosabban Könyves Kálmán (1095-1115) uralkodására tehető. Kálmán ugyanis megbízta Hartvik győri püspököt azzal, hogy írja meg I. István életének történetét, ezzel született meg az államalapító király legendája, amely a későbbi évszázadokban is áthatja a történelmet.
Az ország a koronáé?
A Szent Korona-tan hívei szerint Könyves Kálmán után a korona már nem csupán egy
királyi jelvény volt, hanem egy, a királyi hatalmon felülemelkedő személy,
akinek az egész ország hűséggel tartozik. Tulajdonképpen ez a gondolat a tan alapja,
amely misztikussága, elvontsága miatt mindig is vonzó idea volt. Röviden: nem az
országnak van királya, és a királynak koronája, hanem a koronának van királya és
országa.
Ennek a gondolatnak az eredménye volt az is, hogy a királyok megkoronázása kulcsfontosságú jelentőséget kapott (lásd a későbbi II. Józsefet, a kalapos királyt, akit a főrendek éppen a koronázás elmaradása miatt nem fogadtak el).
Az ellenállási záradék
A felfogás a 15. században kapott jogi formát. Luxemburgi Zsigmond (1387-1437)
összetűzésbe került a főurakkal, akik maguk vették át a királyi hatalom
birtokolását, a Szent Korona, mint a király felett álló személy nevében.
A kétes megítélésű Werbőczy István Hármaskönyvében (1517) írásba foglalta a
Szent Korona-tant. A joggyűjtemény szerint a hatalom forrása a Szent Korona, ami az
ország teste, tagjai pedig az uralkodók, a főrendek, főpapok, bárók, nemesek.
Ebből a hatalomból ki voltak rekesztve a jobbágyok és a korai városi polgárok.
A nemességi címek és birtokok adományozásának joga a koronáé volt, jószágvesztés esetén a birtok a koronára szállt vissza, a király ezeket csak azért adományozhatta tovább, mert a Szent Korona jogai a megkoronázással átruházódtak rá. A Hármaskönyv tartalmazza az ún. ellenállási záradékot, amely szerint bármelyik királyunk vagy fejedelmünk a kinyilvánított és kifejezett nemességi jogok ellenére tenni merészelne, akkor örök időkre szabadságunkban áll (mármint a nemességnek), annak ellene szegülni anélkül, hogy a hűtlenség vétségébe esnénk. Azaz, a nemesség (vagy akár mondhatjuk kiváltságokkal rendelkező osztálynak is), ha érdekeit sérte érzi, bármikor ellenszegülhet a hatalom utasításainak. (A kormány ellen tüntetők egyébként az ellenállási záradéktól érzik magukat felhatalmazva a kormány leváltására.)
A törvények törvénye?
1613-ban Révay Péter emlékiratában a törvények törvényének nevezte a Szent
Korona-tant, amely így a magyar jogrendszer örökös alapját jelenti. Mint
tudjuk, az I. világháború után Magyarországon megszűnt a királyság, a royalisták
azonban többször tettek kísérletet visszaállítására. A rendszerváltás után
pedig először 1989-90-ben, majd Európai Uniós népszavazásunk előtt, legutóbb pedig
az őszi zavargások idején álltak elő a Szent Korona-tan hívei azzal, hogy az
alkotmányt a tan alapelvei alapján kell módosítani. A követelés a mai napig is
érvényben van az ország minden részében zajló folyamatos demonstrációkon.
Az állam személyisége
Lássuk, a Szent Korona-tan követői hogyan is képzelik el Magyarországot. Kezdjük az
ideológiával.
A tan több alapelvet fogalmaz meg. Így például az állam személyiségét, amely
szerint egyesíti az alkotmányos közhatalom egészét, azaz a törvényhozó
(országgyűlés), végrehajtó (kormány) és bírói hatalmat. Ugyanakkor megtestesíti
az ország önkormányzati rendszerét, területét és tagjait úgy, hogy terület és a
tagság elszakíthatatlan egymástól.
A tan alapelve Magyarország örök szabadsága, amely befelé az alkotmányos vagy
jogi szabadságot, kifelé az állam függetlenségét jelenti. Eddig csupán eszmei
gondolatokat részleteztünk, nézzük a gyakorlati útmutatásokat.
Az ellentmondás joga
A tan egyik tárgyi alapeleme az államterület, amelynek tulajdonjoga mindenkor a Szent
Koronát illeti meg. Ezért a tan szerint meg kell tiltani a nem magyar állampolgárok
vagy jogi személyek számára a föld elidegenítését.
A személyi alapelemek közül az első a nép, amelynek tagjai képezik a Szent Korona
alkotóelemét. A tagok a magyar állampolgárok, illetve bizonyos feltételekkel -
azok nem magyar állampolgárságú leszármazottai. A feltételek egyszerűek: ki kell
nyilvánítani a magyar kultúrnemzethez tartozást, illetve a Szent Korona iránti
hűséget.
A tan jelenleg már nem uralkodóban, hanem államfőben gondolkodik, a tisztség már
nem örökölhető, hanem választással töltendő be. Viszont itt is megfogalmazzák az
ellenállás és ellentmondás jogát.
A tan szerint nem lehet érvényesen törvénykezni, ha az ország függetlensége
korlátozott, katonai megszállás, vagy ezzel azonosan értelmezhető külső, idegen
hatalom nyomása alatt áll. Így a Szent Korona-tan jogfolytonossága 1944. március
19-én, a német katonai megszállással megszűnt, és azóta sem állt helyre a szovjet
csapatok 1991. júniusi kivonulása ellenére, és annak ellenére sem, hogy "az
Alkotmánynak nevezett, diktátori alaptörvény függetlennek nevezi Magyarországot.
Szent és sérthetetlen köztársaság
A tan követői szerint a Szent Korona csak az Árpád-ház kihalásáig volt összekötve
az öröklődő monarchia intézményével, így jelenleg egy sajátos köztársaság
struktúráját testesíti meg, amely a közjogi nemzet államát jelenti, de nem
nemzeti államot, mert nem célja az alapító állam jellegét adó népcsoportok
célzott beolvasztása. Így a Gondoskodó Magyarország a tényleges demokráciát
megvalósító nemzetállam, amelynek államformája a szent és sérthetetlen
köztársaság.
Népünk küldetése
A Szent Korona-tan mai követői úgy vélik, nem csak a magyar nemzet, hanem az egész
emberi világ pusztulása fenyeget, ezért a magyar nép küldetése, hogy meg kell
alkotni az alaprendszert, amely minden nemzetnek mintául szolgál. És egy igazi
gyöngyszem: A mi dolgunk most az, hogy őseink erejét mögöttünk érezve és saját
erőnket felhasználva megismételjük a minőség forradalmát, amiben a mélymagyarság
felülemelkedik a hígmagyarságon és megteremti a Gondoskodó (Kert)Magyarországot.
A megoldást pedig az jelenti, hogy az önkormányzatok a keresztény értékrend
alapján és a természetes érdeksorrendiség szerint építik fel a képviseleti
rendszert.
Ezek alapján az országgyűlés Magyarország legfőbb törvényhozó és a Szent
Korona eszméjének érvényesülését ellenőrző szervezete.
Az országgyűlés alsóházát az államterület szerinti képviselők alkotják, az
alsóház a törvényhozó testület. A felsőház pedig a személyek jellemzői
szerinti társadalmi csoportok képviselőiből áll, amelynek feladata a
törvényjavaslat elfogadása és a végrehajtás ellenőrzése, valamint az
igazságszolgáltatás felügyelete. A Szent Korona tagjai az országgyűlés
felsőházán keresztül gyakorolják ellenállási és ellentmondási jogukat. A
felsőház összetételét és feladatának meghatározását egy 1926. évi törvény
alapján képzelik el.
Örökös és választott tagok
A törvény örökös tagságot biztosít a Habsburg-Lotharingiai család 24. életévét
betöltött férfi tagjainak, az egyházak, köztük a latin és római katolikus, az
evangélikus, a református, az unitárius püspököknek, érsekeknek, és két izraelita
rabbinak.
Hivatás alapján felsőházi tagok az ország zászlósai, a két koronaőr, a magyar
királyi Kúria elnöke és másodelnöke, a közigazgatási bíróság elnöke és
másodelnöke, a budapesti ítélőtábla elnöke, a koronaügyész, a honvédség
főparancsnoka és a Magyar Nemzeti Bank elnöke.
Választás alapján a hercegi, grófi, bárói családok tagjai, a vármegyei és városi
törvényhatóságok, valamint a szakmai szervezetek, intézmények képviselői.
Rátermettség alapján
Az államfőt a Szent Korona tagjai közvetlenül választják meg, egyik feladata, hogy
kinevezi a végrehajtó-hatalom és az igazságszolgáltatás vezetőit az országgyűlés
két házának ajánlata alapján.
A képviseleti rendszert pedig a rátermettség alapján delegált képviselőkön
keresztül kívánják kialakítani. A választásokon a települési elöljáróságot
és a település vezetőjét választják meg, akik közül létszámarányosan
delegálnak a járási közgyűlésbe. A járási közgyűlésből ugyancsak a
rátermettség alapján delegálnak képviselőket a Megyegyűlésbe, onnan pedig az
országgyűlés alsó házába.
A Gondoskodó Magyarország
A Szent Korona Gondoskodó Magyarországa megvalósítja, hogy minden tagja jólétben
éljen, vagyis jogainak és kötelezettségeinek teljesítésén alapuló igényei
kielégítettek legyenek.
Ehhez azonban át kell értékelni néhány fogalmat.
Így például értelmüket veszti a kereslet-kínálat fogalma, mivel az
értéktelenné teszi az ember lelki- és szellemi vagyonát, ugyanakkor áruvá
minősíti a termőföldet, amely a Szent Korona tulajdona.
És most jön az igazi meglepetés. A tan szerint az esélyegyenlőségből az
következik, hogy a Szent Korona minden tagja az élet alapjait és az alapvető
életfeltételeket egyenlően kapja az államtól, a kiegészítő életfeltételeket
viszont annak arányában, ahogyan a Szent Korona vagyon növekedéséből részt
vállal.
(A közép- és idősebb korúaknak nyugodtan ismerős lehet a gondolat, ez a marxista
gazdaságpolitika egyik tézise, a kommunizmus alapgondolata.)
Az igények kielégítését persze komoly felmérések és elemzések előznék meg, amelyeket az objektív (települési) társadalmi csoportok önkormányzatai végeznek el.
Az alapvető életfeltételek közé az élelmiszerellátás, az energiaellátás és az orvosi ápolás, gyógyítás, gondozás tartozik. Az elsőt a hagyományos termékek és technológiák útján, valamint külföldi koordinációval képzelik el, a másodikat az alternatív energiafelhasználás növelésével. A harmadikat pedig átalakítások segítségével.
Országos szintű önellátás
A kiegészítő életfeltételek közé sorolják a lakásellátást, a közlekedést,
hírközlést és a tájékoztatást. Ezek kielégítésében országos szinten
önellátásra kell törekedni. A tan egyébként elég homályosan kezeli ezeket a
gazdasági kérdéseket, több helyen is a lehetőség-többletet említi anyagi
forrásként, ami lefordítva azt jelenti, hogy hazánknak olyan gazdasági lehetőségei
vannak, amelyeket jelenleg nem használ ki. Emellett több alkalommal is szerepeltetik a
külföldi koordinációt, ahol az ország fizetőeszköze a
lehetőség-többlet lesz.
Talán így értetőbb: Magyarország igény-lehetőség mérlege összességében a szellemi érték és az élelmiszer-ellátás miatt jelentős lehetőség-többletet mutat, ami ellentételezésével az alapvető életfeltételeket messze meghaladó, jólét élet biztosítható minden Szent Korona-tag számára.
A globalizáció ellen
A tan hívei természetesen globalizáció-ellenesek, a fentiekben idézett
szövegrészletek még az Európai Uniós csatlakozásunkról tartott népszavazás
előtti programjukból származnak.
Megfogalmazzák, hogy a Szent Korona eszméje egyetlen gazdasági- vagy részmegoldást
kereső alternatívával sem azonos, mivel elvet minden, diktatórikus és/vagy nem az
Isteni Szabályrendszer által meghatározott társadalmi és gazdasági megoldást.
Így a társadalmat fenyegető végveszély okát, a diktatúrát számolja fel, aminek
természetes következménye az okozatok megszűnése. A program egyébként nem
tartalmaz konkrét elképzeléseket a globalizáció hatásai ellen, csupán ugyanazt azt
hangsúlyozza, mint fentebb: a Szent Korona eszme azonosságot mutat mindazokkal az
elképzelésekkel, amelyek a globalizáció részterületeinek a Szent Korona-tannal
összhangban lévő megoldását tekintik céljuknak. És itt kezdhetnénk kár újra a
Szent Korona-tan ideológiájának ismertetésével
A nemzeti jelképek kisajátítása
Székely Klára politológus, a Berzsenyi főiskola adjunktusa szerint a Szent Korona-tan
megjelenésének elemzésekor abból kell kiindulni, hogy minden nemzetnek vannak
manifesztálódott tárgyai, amelyek a közös identitást, összetartozást jelképezik,
hazánkban ilyen a korona. A Szent Korona-tan a magyar nemzet egyik jelképeként alakult
ki, az aktuál-politikába kerülése pedig annak a gyakorlatnak köszönhető, hogy
bizonyos politikai szervezetek a nemzeti jelképeket kisajátítják maguknak.
A törekvés lényege, hogy ezzel a gyakorlattal saját magukat a többeik fölé kívánják emelni, ami tulajdonképpen a demokrácia alapszabályai közé tartozik, a kisajátítás viszont nem. A korona kisajátítása következtében pedig a demokráciához való viszony válik zavarossá.
Jogalap a tüntetésekre
És, hogy most miért került újra előtérbe a Szent Korona-tan? Székely Klára szerint
elsősorban azért, mert azokat a népszavazásokat, amelyek a jobboldal számára
kedvező kérdéseket tettek fel, a közvélemény visszautasította.
A másik ok az ellenállási záradék, amely, mint írtuk, azt jelenti, ha a vezető a
nemzet érdekeinek nem megfelelően cselekszik, akkor annak joga van ellenállni. Ennek
köszönhetően értékelődött fel a Szent Korona-tan szerepe. A kormányzat
tevékenységét kérdőjelezik meg, így a tan alkalmazása jogalapot teremt a
tüntetésekre.
A politológus hangsúlyozta, a legnagyobb ellenzéki párt elnöke mindig is az
érzelmi húrokat pengette, kommunikációjában állandóan jelen van a tömegek
érzelmeinek befolyásolási szándéka. Hozzátette, a nemzeti jelképek mindig is
tartalmaztak bizonyos szakralitást, Orbán Viktor beszédeiben is rendre feltűnik a
misztikum. A Szent Koronától elválaszthatatlan a keresztény hit, a bizonytalaságok
erősödése, közben pedig mindig koncentrálódik a hit, és háttérbe szorul a
tudományos gondolkodás.
A Szent Korona-tan ettől függetlenül is anakronisztikus a mai társadalmi, gazdasági
közegben.
Szóval, egy közel ezer éve, az akkori viszonyok között kialakult, és ötszáz
évvel ezelőtt módosított eszmét kívánnak bevezetni a tüntetők, akik ígéretet
tettek arra, hogy demonstrációikat addig folytatják, amíg el nem érik céljukat.
Tehát egy születési kiváltságokat, meghaladott közigazgatási berendezkedést, az
államhatalommal szembeni ellenállás jogát tartalmazó alkotmányt kívánnak
bevezetni, amelynek gazdasági háttere finoman szólva is megkérdőjelezhető, és
homályos. És mindezt most, a 21. század elején. Hm