Hónapok vannak még hátra a nyugdíjasok áfa-visszatérítésének bevezetéséig, de sok kisbolt már most aggódik a pénztárgépek átalakításának költségei miatt - hívta fel a figyelmet az Mfor.hu. Míg a nagy láncok könnyebben megoldják ezt, a kisebb kereskedők elavult pénztárgépei nem alkalmasak az új rendszer kezelésére.
Az egyik legegyszerűbb megoldás az áfakategóriákon belüli alkategóriák létrehozása, így az áfa-visszatérítésre jogosító termékek külön regiszterbe kerülnének. Ez nem igényel új eszközöket, de a pénztárosok számára plusz terhet jelentene a termékek pontos megkülönböztetése. És kérdés, hogyan lesz a vásárlás az adott vásárlóhoz kötve, azaz honnan fogja tudni az államkincstár, hogy melyik nyugdíjasnak kell kiutalni az áfát, mert nevet, címet, adóazonosítót már nem ilyen egyszerű rögzíteni.
Másik lehetőség a vonalkódolvasó csatlakoztatása a pénztárgéphez, amely a nyugdíjas kedvezménykártyájának adatait továbbítaná a NAV felé. Ehhez azonban a pénztárgépek szoftverének frissítése, valamint új engedélyeztetési eljárások is szükségesek, amelyek jelentős költséggel és időigénnyel járnak.
A pénztárgép engedélyeztetésének költségei magasak: egy módosítás 300 ezer forint, újramódosítás 400 ezer, új típus bevezetése pedig akár 600 ezer forint is lehet. Az engedélyeztetés több hetet vagy akár hónapokat vehet igénybe, ami alatt a pénztárgép nem használható.
Emellett minden új pénztárgépnek át kell esnie egy 1 millió forintos vizsgálaton, amely során ellenőrzik, hogy nem tartalmaz-e rejtett funkciókat, például az adóköteles bevételek eltüntetésére alkalmas programokat. Ez az ellenőrzés tovább növeli az átállás költségeit és időigényét.
Az e-pénztárgépek jelenthetik a legjobb hosszú távú megoldást, mivel valós időben kommunikálnak a NAV-val. Ezek használata azonban első körben önkéntes lesz, és csak 2026 második felétől válik kötelezővé, a most használatos gépeket pedig akár 2028-ig is használhatnák a kereskedők.