A friss adatok szerint az online árfigyelőben szereplő több mint 2500 termék jelentős részének csökkent az ára az elmúlt héten, azonban néhány élelmiszer látványosan megdrágult - állapította meg vizsgálatában a portfolio.hu, melyben az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco kínálatában figyelték meg a legnagyobb árváltozásokat.
A vizsgált 2547 termék közül 1044 esetében árcsökkenés volt tapasztalható, míg 1185 termék ára változatlan maradt, és
319 termék drágult.
A legnagyobb, 40 százalékot meghaladó áremelkedést mindössze 33 terméknél figyelték meg, ezek közül 17 a Sparban, 8 az Auchanban, 5 a Tescóban, míg a diszkontláncokban (Aldi, Lidl, Penny) egy-egy ilyen termék akadt.A legnagyobb mértékű áremelkedések a tésztákat, húsárukat és gyümölcsöket érintették. Így például a Pick eredeti téliszalámi (800 g) a Tesco és a Spar üzleteiben például 6999 forintról 9889 forintra emelkedett. Hasonló drágulást tapasztaltak a Gyermelyi spagetti (500 g) esetében, amely 599 forintról 849 forintra nőtt, valamint a Bonduelle Gold Prémium csemegekukorica (340 g) esetében, amelynek ára 599 forintról 989 forintra emelkedett a Spar és az Auchan üzleteiben.
A 30-40 százalékos áremelkedési sávba 40 termék került, főként virslik, uborkák és mirelit hasábburgonyák. Például a Bonduelle csemegeuborka (680 g) ára az Auchanban és a Sparban 1089 forintról 1439 forintra nőtt, míg a Wiesbauer Prémium bécsi sertésvirsli (400 g) ára az Auchanban, a Sparban és a Tescóban 1499 forintról 1999 forintra emelkedett.
Bár voltak jelentős áremelkedések, a legtöbb termék ára csökkent az elmúlt héten. Az árrésstoppal érintett termékek, például joghurtok, tejfölök és margarinok jelentős árzuhanást mutattak. A Rama sütőmargarin (250 g) ára például a Sparban és a Lidl-ben 749 forintról 344 forintra, míg a Penny Marketben 749 forintról 349 forintra csökkent. A Nádudvari laktózmentes, élőflórás natúr joghurt (315 g) ára a Tescóban 589 forintról 252 forintra, míg az Auchanban 589 forintról 268 forintra esett.
A tejfölök is hasonló trendet mutattak: a Mizo 20 százalékos tejföl ára például a Sparban 54,85 százalékkal csökkent, míg a 12 százalékos tejfölnél is előfordult -52,7 százalékos áresés (Nádudvari, Tesco).
A lap végül megjegyzi, hogy egy hét alapján még korai lenne megállapítani, hogy ezeknél egyszerűen az év eleji drágulási hullám folytatódásáról van szó, vagy máris megjelent a veszteségkompenzálás. A következő hetekben dől el, hogy a piacot mennyire sikerül hatósági eszközökkel hosszú távon befolyásolni anélkül, hogy mellékhatások ne jelentkezzenek.