Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Háromezer forint miatt 300 ezerre büntettek egy kőszegi vendéglátóst és 12 napra bezárták a helyet

A tulaj elismeri, hogy a NAV a jogszabályok alapján járt el, de a sztori túlmutat önmagán.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A háziorvosok alapfokon sem átgondolt utasításokat kapnak a koronavírus ügyében, a tanárok szürreális NAT-tal küzdenek Nem Wass Albert vagy Kertész Imre a legnagyobb baj az új NAT-tal – Beszélgetés a Bolyai irodalomtanáraival February 26. 17:04 , az útszélén indokolatlan sebesség korlátozó táblák borzolják az idegeinket.

Sok olvasói kérdés érkezik hozzánk. Mi pedig szeretnénk friss, hiteles híreket adni neked. Támogasd a munkánkat!
Támogatom

Tele vagyunk átgondolatlan és végrehajthatatlan rendeletekkel, szabályozókkal, amelyeket valakik nagy elvek alapján, de minden gyakorlati tapasztalat és érzék nélkül készítenek a fővárosi irodák mélyén; és amelyek azonnal elhasalnak, mihelyst a való élettel találkoznak.

Sokat tudnak mesélni a kisvállalkozók is, akiket elvileg támogat az állam, de akiknek élete folyamatos harc a változatos irányból érkező cselek és csapdák ellen.

Egy ilyen elvesztett harcról kaptunk egy levelet Kőszegről. Az érintett egyik ismerőse írta, mondván, talán másokat is érdekel a történet.

Némi hezitálás után aztán az érintett is kötélnek állt, és elmondta, mi történt vele.

Nem egy világrengető ügy, minden bizonnyal több tucat van belőle minden nap. De talán éppen ezért tanulságos.

Mi történt?

A lapunk birtokában levő NAV-határozat szerint január végén ellenőrzés volt Kőszeg egyik vendéglátóipari egységében.

A hivatal munkatársai civilnek álcázva magukat vásároltak, amiről annak és rendje módja szerint számlát (blokkot) kaptak.

Ezután rendben lévőnek találták az alkalmazott papírjait is, majd megkezdődött a pénztárgép tartalmának ellenőrzése; és ezzel együtt a gubanc.

A NAV munkatársának a felügyelete alatt az alkalmazott megszámolta a kasszában lévő készpénzt, amit összehasonlítottak a pénztárgép napi forgalmával, és bizony mutatkozott némi eltérés.

Készpénzből ugyanis 342 ezer 680 forint volt, az online beküldött 339 ezer 760 forint helyett.

Az eltérés 2920 forint volt.

Illusztráció
Pixabay.com

A NAV felvette a jegyzőkönyvet, amit később egy másik jegyzőkönyv és a tulajdonos észrevételei követtek.

Ez utóbbiak között van, hogy összeragadhattak a pénzek, hogy zaj volt a vizsgálat idején, történhetett elszámolás, félrehallás stb., de mindez érdemben a végeredményt és – és a NAV következtetéseit és határozatát - nem befolyásolta.

Mint ahogy azok az érvek sem, hogy kis üzletről és egy család megélhetéséről van szó, a bezárás miatt az államot jóval nagyobb adókiesés éri, mint maga az eltérés.

A NAV a határozatában a tulajdonost 300 ezer forintra büntette, a vendéglátóipari egységet pedig 12 napi bezárásra ítélte.

Ha a tulajdonos korábban fel is paprikázta magát, mára teljesen lehiggadt.

„Valójában a NAV munkatársai korrektek és segítőkészek voltak, egyszerűen nem tehettek mást a törvény miatt. Még így is a lehető legenyhébb büntetést szabták ki rám” – magyarázza.

„Büntetett előélet”

A vasszigor oka, hogy a vállalkozásnak 2018-ban volt már egy „ügye”.

Akkor is volt pénztárellenőrzés, és 1120 forintnyi különbözetet találtak. Akkor ez 15 ezer forint büntetést jelentett, egyben azt, hogy vállalkozást átminősítették „kockázatos adózóvá”. Aki az utóbbi kategóriába esik, az bizony számíthat arra, hogy brutális büntetésekben részesül.

Minden jogszerű, csak éppen nem életszerű

A tulajdonos nemcsak a NAV korrektségét ismeri el, hanem azt is, hogy ez így törvényes volt. „Mondták is, hogy sajnálnak bennünket, de ez van” – emlékezik vissza a vizsgálatra a férfi.

Valójában a szabályozás életszerűségével és betarthatatlanságával van gondja.

Hogy honnan származott a kassza háromezer forintos többlete, azt pontosan nem tudható, de a cégtulajdonos szerint minden bizonnyal a borravalóból.

Merthogy ennek a törvény által előírt külön kezelése szinte megoldhatatlan, és nagyon nem életszerű a gyakorlatban.

Az is érdekes kérdés, teszi hozzá, hogy például a nagyobb nemzetközi áruházláncokban hogyan és miként ellenőrzi a hatóság, éppen mennyi pénz van a kasszákban.

A tulajdonos azt is hozzátette, hogy egy alkalmazotti hiba miatt nem célszerű az egész céget szankcionálni.

Lapunk felvetésére, hogy mégiscsak a tulajdonos-ügyvezető a felelős az egész működésért, azt a választ kaptunk, hogy az osztrák határszélen iszonyú nehéz megfelelő alkalmazottat találni, különösen a vendéglátásban. Olyannyira, hogy lassan az alkalmazott lesz a főnök.

Ezzel viszont olyan témához érkeztünk, ami jóval messzebbre vezet, mint az, hogy betarthatatlan szabályok útvesztőiben ügyeskedünk, és néha nekimegyünk a falnak.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Gazdaság

Hirdetés