Legszívesebben még most is ott ülnék a monitor előtt, kezemben a madárral - az egér 3D-s utódjával - és a mátrixba rajzolgatnám az amorf szobrokat. Ezt a virtuális térbeli szobrászkodást tényleg nehéz abbahagyni, képtelen is vagyok érzékeltetni, mi mindenre lehet majd használni ezt a Leonar3Do-s csodalabort, amit Magyarországon először ebben az egy szombathelyi általános iskolában építettek ki.
Ismerik a Varázsceruzát?
A huszonkilenc éves magyar feltalálóra, Rátai Dánielre saját bevallása szerint gyermekkorában ez a mesefilm volt nagy hatással: ő is a levegőben, a térbe szeretett volna rajzolni egy varázsceruzával. Megálmodta hát a Leonar3Do-t. A varázsceruzaként működő madárral pedig már tényleg nincs lehetetlen.
De mi ez a Leonar3Do? Egy olyan szoftver és hardver platform, mely virtuális környezetet képes teremteni, ezzel az oktatástól a 3D designon át az egészségügyig számos területen nyit új távlatokat. Rátai Dániel találmánya pár év alatt globális sikertörténetté vált, több nemzetközi szakmai díjat is nyert. Mivel a virtuális valóság 3D-eszközeinek telepítése jelentős beruházást igényel, ezért most is nagyvállalati támogatásra volt szükség.
A mai „csodalabor” átadó másik főszereplője a TDK konszern tagjaként működő EPCOS Kft. A cég már eddig is sikeresen működtette a SuliMűvek Programot, ennek részeként adták át most Szombathelyen Magyarország első 3D technológiával felszerelt általános iskolai laborját. A projekt megvalósulását teljes egészében az EPCOS Elektronikai Alkatrész Kft. finanszírozta.
A magyar oktatásban eddig csupán néhány egyetemen íalkalmazták
Ahogy a sajtótájékoztatón Takács Balázs, az EPCOS ügyvezető igazgatója is hangsúlyozta, ez a speciális technológia új dimenziókat nyit mind a természettudományok, mind a művészettörténet, rajz, történelem és informatika oktatásában. Ezt a 3D megoldást eddig a világon olyan neves intézményekben használták, mint az amerikai Stanford és a Columbia Egyetem, de Európában is számos patinás osztrák, német és svédországi iskola alkalmazza már.
Ahogy a fiatal magyar feltaláló, Rátai Dániel a bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatón elmesélte, óvodás korában álmodozott először arról, milyen jó lenne egyszer térben rajzolni. Ebben a technológiában azonban százszor több lehetőség van, mint amiről akkor álmodhatott:
ez egy olyan eszköz, ami több, mint egy játékszer, amit a mérnökökön át az orvosokig, művészekig mindenki használhatja
- fogalmazott.A Paragvári Iskola, jegyezték meg többen is, most elébe ment a kornak és a követelményeinek. Páratlan lehetőséget biztosítva az itt tanuló gyerekeknek, akik a jövő virtuális technológiájával már itt az általánosban ismerkedhetnek: "olyan tudás birtokába jutnak, amely világviszonylatban is egyedülálló, és összehasonlíthatatlan előnyökkel rendelkeznek majd".
Szombathely legnagyobb általános iskolája ezzel az innovációval, közölte az állófogadás nyitányaként Fodor István, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Szombathelyi Tankerületének vezetője amelynek hatóereje felér egy rakétával.
A Paragváris Leopoly rendszerről
A Paragváris 3D-s csúcslabort egy teljes osztály egyidejű oktatására lehetőséget biztosító Leonar3Do 3D-s munkaállomásokkal, VR-eszközökkel, valamint 3D-s monitorokkal szerelték fel. A rendszer egy tanári szettet és egy nagyméretű háromdimenziós projektort is magában foglal. A Leopoly rendszernek köszönhetően pedig az iskola tanulói és tanárai a 3D-s oktatási környezetben kapott és kiadott feladatokat otthon is elérhetik, elvégezhetik, ellenőrizhetik, fejleszthetik. A diákok a természettudományos tárgyak, vagy éppen a művészettörténet tananyagaihoz új, élményszerű feladatokat kaphatnak, így a tanulási folyamat nem szükségszerű és kötelezően megoldandó feladatokra, sokkal inkább egy felfedező játékra hasonlít.