Szombathelyen, a Paragváriban nyílt meg Magyarország első 3D-s iskolai csúcslaborja

Madarat lehetett velünk fogatni: ha nincs az állófogadás a legvégén, még most is ott ülnénk a szombathelyi iskola csodalaborjában... kezünkben a madárral.

Legszívesebben még most is ott ülnék a monitor előtt, kezemben a madárral - az egér 3D-s utódjával - és a mátrixba rajzolgatnám az amorf szobrokat. Ezt a virtuális térbeli szobrászkodást tényleg nehéz abbahagyni, képtelen is vagyok érzékeltetni, mi mindenre lehet majd használni ezt a Leonar3Do-s csodalabort, amit Magyarországon először ebben az egy szombathelyi általános iskolában építettek ki.

3D labor bemutatója a Paragvári suliban
A gyerekek között, középen Rátai Dániel
Bonyhádi Zoltán

Ismerik a Varázsceruzát?

A huszonkilenc éves magyar feltalálóra, Rátai Dánielre saját bevallása szerint gyermekkorában ez a mesefilm volt nagy hatással: ő is a levegőben, a térbe szeretett volna rajzolni egy varázsceruzával. Megálmodta hát a Leonar3Do-t. A varázsceruzaként működő madárral pedig már tényleg nincs lehetetlen.

De mi ez a Leonar3Do? Egy olyan szoftver és hardver platform, mely virtuális környezetet képes teremteni, ezzel az oktatástól a 3D designon át az egészségügyig számos területen nyit új távlatokat. Rátai Dániel találmánya pár év alatt globális sikertörténetté vált, több nemzetközi szakmai díjat is nyert. Mivel a virtuális valóság 3D-eszközeinek telepítése jelentős beruházást igényel, ezért most is nagyvállalati támogatásra volt szükség.

3D labor bemutatója a Paragvári suliban
3D labor bemutatója a Paragvári suliban
Bonyhádi Zoltán

A mai „csodalabor” átadó másik főszereplője a TDK konszern tagjaként működő EPCOS Kft. A cég már eddig is sikeresen működtette a SuliMűvek Programot, ennek részeként adták át most Szombathelyen Magyarország első 3D technológiával felszerelt általános iskolai laborját. A projekt megvalósulását teljes egészében az EPCOS Elektronikai Alkatrész Kft. finanszírozta.

A magyar oktatásban eddig csupán néhány egyetemen íalkalmazták

Ahogy a sajtótájékoztatón Takács Balázs, az EPCOS ügyvezető igazgatója is hangsúlyozta, ez a speciális technológia új dimenziókat nyit mind a természettudományok, mind a művészettörténet, rajz, történelem és informatika oktatásában. Ezt a 3D megoldást eddig a világon olyan neves intézményekben használták, mint az amerikai Stanford és a Columbia Egyetem, de Európában is számos patinás osztrák, német és svédországi iskola alkalmazza már.

3D labor bemutatója a Paragvári suliban
3D labor bemutatója a Paragvári suliban
Bonyhádi Zoltán

Ahogy a fiatal magyar feltaláló, Rátai Dániel a bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatón elmesélte, óvodás korában álmodozott először arról, milyen jó lenne egyszer térben rajzolni. Ebben a technológiában azonban százszor több lehetőség van, mint amiről akkor álmodhatott:

ez egy olyan eszköz, ami több, mint egy játékszer, amit a mérnökökön át az orvosokig, művészekig mindenki használhatja

- fogalmazott.

A Paragvári Iskola, jegyezték meg többen is, most elébe ment a kornak és a követelményeinek. Páratlan lehetőséget biztosítva az itt tanuló gyerekeknek, akik a jövő virtuális technológiájával már itt az általánosban ismerkedhetnek: "olyan tudás birtokába jutnak, amely világviszonylatban is egyedülálló, és összehasonlíthatatlan előnyökkel rendelkeznek majd".

3D labor bemutatója a Paragvári suliban
3D labor bemutatója a Paragvári suliban
Bonyhádi Zoltán

Szombathely legnagyobb általános iskolája ezzel az innovációval, közölte az állófogadás nyitányaként Fodor István, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Szombathelyi Tankerületének vezetője amelynek hatóereje felér egy rakétával.

A Paragváris Leopoly rendszerről

A Paragváris 3D-s csúcslabort egy teljes osztály egyidejű oktatására lehetőséget biztosító Leonar3Do 3D-s munkaállomásokkal, VR-eszközökkel, valamint 3D-s monitorokkal szerelték fel. A rendszer egy tanári szettet és egy nagyméretű háromdimenziós projektort is magában foglal. A Leopoly rendszernek köszönhetően pedig az iskola tanulói és tanárai a 3D-s oktatási környezetben kapott és kiadott feladatokat otthon is elérhetik, elvégezhetik, ellenőrizhetik, fejleszthetik. A diákok a természettudományos tárgyak, vagy éppen a művészettörténet tananyagaihoz új, élményszerű feladatokat kaphatnak, így a tanulási folyamat nem szükségszerű és kötelezően megoldandó feladatokra, sokkal inkább egy felfedező játékra hasonlít.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech