Az ember mindig feszegeti saját és a technika korlátait. Így születnek elképesztő teljesítmények és rekordok. De az új és ismeretlen sok áldozatot is követel. A napokban elénk sodort egy képet az internet egy futurisztikus repülőgépről ami elképesztő sebességre volt képes. De vajon mennyivel száguldanak a világ leggyorsabb repülői? Ime:
Szuhoj Szu−27 Flanker 2,35 Mach, 2800 km/h
A gépcsoda gondolata először 1969-ben pattant ki a Szuhoj tervezőiroda fejéből és a prototípus 1977-ben emelkedett először a levegőbe. Bár a gépet az amerikai F-15 ellenfelének szánták, az eredmény bizony alulmúlta azt. Nem mintha ez kedvét szegte volna a mérnököknek, azonnal elkezdték áttervezni. A végeredmény 1983-ban kerülhetett sorozatgyártásra. A ráncfelvarrás olyan jól sikerült, hogy a gép több világrekordot is felállított, közelharcban jobb lett az amerikai F-15-nél, de megelőzte az F-14, F-16, sőt az F-18 vadászgépeket is. Több országba exportálták, ma már számos változata létezik. Kína licenszben gyártja a mai napig.
General Dynamics F−111 Aardvark 2,5 Mach, 3000 km/h
Ezt az érdekes nevű bombázót a General Dynamics fémjelzi, és még a Szu27-nél is korábban, az 1960-as években fejlesztették ki. A feladat, amire többek között szánták egyszerűnek hangzik. Alacsonyan, lokátormagasság alatt beslisszanni az ellenséges területre, majd hangsebesség felett kioldani a bombát és sietve távozni. A gépet az amerikai légierőnek és a haditengerészetnek szánták, de utóbbi túl nagynak és drágának találta. A repülőt a McDonnell Douglas F−15 Eagle váltotta. Jelenleg már csak Ausztráliában van hadrendben ez a típus, de 2010-ben ők is elkezdték kivonni. Sok repülőgépet egyszerűen eltemettek egy hulladéktárolóban.
McDonnell Douglas F−15 Eagle ~2,5 Mach, ~3000 km/h
Ha már ennyit emlegettük az F-15 vadászgépet, akkor következzen maga a típus. Jelenleg ez az amerikai hadiipar egyik legsikeresebb repülőgépe. Sérülésállósága legendás. 1976-ban emelkedett először a levegőbe és az összes addigi vadász- és vadászbombázót volt hivatott leváltani. Hogy ez mennyire jól sikerült, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy továbbfejlesztett változata, az F–15E Strike Eagle mind a mai napig szolgálatban van, sőt 2030-ig biztos marad is. De van belőle Japánnak, Izraelnek, Szaúd-Arábiának, Dél-Koreának, sőt Szingapúrnak is.
Mikojan MiG−31 Foxhound 2,83 Mach, 3500 km/h
A szovjet-amerikai fegyverkezési verseny újabb állomása a MIG-31. A vadászgép közel 3500 km/h-ra képes gyorsulni és mindezt alacsony és nagy magasságban is. Az első felszállása 1975-ben volt, de szolgálatba csak 1982-ban állhatott. Eredetileg az orosz szibériai és távol-keleti légtér védelmére szánták. A világon elsőként szerelték fel olyan speciális rendszerrel, ami egyszerre 10 célpontot volt lépes követni, és egyszerre négyre rakétát célra vezetni. A kazah légierő mind a mai napig hadrendben tartja.
XB−70 Valkyrie, 3,1 Mach, 3800 km/h
Ebből a kecses repülőből csupán két darab készült. Első felszállása 1964-ben volt, a gép képes volt túllépni a hangsebesség háromszorosát, amit hat darab hajtóművel ért el, hatótávolságban pedig a 7000 km-t. Bár akár 14 nukleáris töltetet is képes lett volna szállítani, a hatalmas sebesség miatt hajlamos volt túlmelegedni, ez pedig érthető módon nem tetszett az amerikai légierőnek, le is állították a programot. Az első prototípus már 1966-ban megsemmisült egy balesetben. A másikkal még végeztek néhány tesztrepülést, de a konstrukciós problémák megoldhatatlannak bizonyultak.
Bell X−2 Starbuster, 3,2 Mach, 3900 km/h
A Starbuster 1955 és 56 között mindössze egy évet repülhetett és szintén kettő készült összesen belőle. Kísérleti eszköznek szánták, hogy tesztelhessék a 2 Mach felett haladó repülőgépek képességeit, valamint az új szerkezeti anyagokat. Ezt aztán alaposan túlteljesíette, hiszen egyszer képes volt elérni a 3920.141 km/h-t is. Sajnos, a repülő röviddel ezután irányíthatatlanná vált, megsemmisült, pilótája pedig szörnyethalt. A második prototípus hasonló körülmények között semmisült meg, ezzel le is zárult az X-2-esek rövid és tragikus korszaka.
Mikojan MiG−25 Foxbat, ~3,2 Mach, ~3900 km/h
Ezt a nagysebességű elfogó vadászgépet az orosz Mikojan tervezőiroda álmodta meg. A cél többek között természetesen az volt, hogy lenyomja az amerikai SR–71 Blackbirdöt. A gép 3,2 Mach körüli sebessége olyan nagy volt, hogy túlságosan felmelegedett, és a hajtóművei sem bírták sokáig a strapát. Ezért le is korlátozták 2,83 Mach-ra. Bár nem volt nagy konkurenciája az amerikai riválisnak, hiszen a történelemben egyetlenegyet sem fogott el, ennek ellenére háborúkban is jelen volt, valamint több fejlődő országba is exportáltak belőle. 1964-ben szállt fel az első repülő. A gyártását 1984-ben hagyták abba végleg.
Lockheed YF−12, 3,35 Mach 4100 km/h
Ebből a gépből mindösszesen három darabot gyártottak, mivel pusztán prototípus volt. Így is őrületesen nagy sebességre volt képes gyorsulni, túllépte a 3,35 Mach-ot. A repülő valójában az SR-71 Blackbird kémrepülőgép előfutára volt, hiszen a konstrukciós hibákból tanulva alkották meg később a Blackbirdöt. Bár remek paraméterei voltak, az egyetlen, aki használta is kutatási programjában, a NASA volt, egészen 1979-ig.
Lockheed SR−71 Blackbird, 3,44 Mach, 4200 km/h
Az egyik talán legszebb és a hidegháború legrettegettebb repülőgépe az Lockheed SR–71 Blackbird volt. Amellett, hogy képes volt 3,44 Mach-ra gyorsulni, akár a 25 km-es repülési magasságot is elérte. Ilyen magasságban nem sok akkori radar volt képes észlelni. De ha észlelték is, teljesen fölösleges lett volna rakétát lőni rá, úgyis lehagyta volna azt is. A gépet az amerikai légierő kémkedésre, míg a NASA kutatásra használta, több rekordot tudhat magáénak.
North American X−15, 6,7 Mach, 7200 km/h
Mind a mai napig a világ leggyorsabb repülőgépe, amit ember vezetett az X-15. Bár hajtóműve miatt inkább volt rakéta, mint repülő. A gépet az 1950-es években alkották meg. A hatalmas sebesség elérése miatt valójában alkalmatlan volt arra, hogy a földről induljon, ezért felvitték egy B-52-es repülővel, majd a megfelelő magasságban egyszerűen leoldották. Ez volt az első repülőgép, ami képes volt több mint 100 km-re a világűrig emelkedni. Ezt a rekordot csak 2004-ben sikerült megdönteni a SpaceShipOne űrhajóval. Legnagyobb sebességét 1967. október 3.-án érte el, egészen pontosan 7272,6 km/h-t. Itt már volt szerepük a vezérsíkoknak, az irányítását kis gázturbinákkal oldották meg.
A világ leglassabb repülőgépe a Fi 156 Storch, azaz Gólya
Bár talán nem árulok el nagy titkot, hogy jócskán vissza kell ugrani az időben, mégpedig a harmincas évek közepére, amikor is ezt a lélekvesztőt megtervezték. A Fieseler gyár mérnökei futár, felderítő és sebesültszállítás céljára tervezték a Luftwaffe számára. Legendásan rövid fel- és leszállási időre volt szüksége. Erős ellenszélben Alig 40-50 km/h-val képes volt a levegőben maradni. Persze nagyon ideális körülmények között akár fel tudott gyorsulni 175 km/h-ra is. Valójában rendkívül sikeres típusnak számított a maga korában.
honvedelem.hu
Wikipedia.com
iho.hu