Megtörtént az áttörés, az M85-ös gyorsforgalmi út Bécsi-domb alatti alagútpárjának az egyike átért a túloldalra. Az útszakaszt 2024 végén helyezik forgalomba.
Péntek délelőtt látványos sajtótájékoztató keretén belül törték át a falat a Sopron melletti Bécsi-dombi alagút nyugati oldalán. Az M85-ös gyorsforgalmi úthoz kapcsolódó létesítmény két járatból áll majd és várhatóan 2024 végére adják át a forgalomnak.
Farkas Ciprián polgármester elmondta, Sopron az M85 megépítésével becsatlakozott az országos gyorsforgalmiút-hálózatba, a közlekedés azóta biztonságosabbá, gyorsabbá, kényelmesebbé vált Budapest irányába. Turisztikai és gazdasági jelentősége is van annak ha egy város megközelíthetősége többé nem jelent akadályt. A cél az, hogy 2024 végéig az osztrák országhatárt is elérje a gyorsforgalmi út.
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatóhelyettese beszédében kitért arra, az alagút szerkezetének kialakítása, megtámasztása komplex műszaki folyamatot igényel, ez adja azt a biztonságot, hogy a kivitelezés alatt és után is stabil és statikailag megfelelő legyen. Az alagútpár másik fele egyébként az év végére érhet át. Készül a Sopron-északnyugati elkerülő is, az alapréteg lényegében elkészült, már aszfaltozás is zajlik, a hídszerkezetek is jól állnak.
Kerékgyártó Attila a kivitelező SSD konzorcium vezetője elmondta, a tervekhez képest egy kicsit késésben vannak az alagúttal, de az alagútépítés világában ez nem szokatlan dolog. A geológia bőven tartogatott meglepetéseket, eredetileg 2 méter/nap haladást terveztek, 1,3 méter lett belőle. Minden döntés esetében a biztonság vezérelte őket, a gyorsítás helyett inkább mérnöki okosságokat, innovációt, találékonyságot vetettek be. Ideiglenes elkerülőutat építettek, hogy az autópálya-szakasz az alagúttól függetlenül is épülhessen. Az eredeti tervek szerint az alagút is csak 1 járattal készült volna, ezt a tervet is meg kellett változtatni. A most áttört alagútrésznél nyár végén megkezdődik a végleges vasbeton szerkezetek betonozási folyamata.
A beszédeket követően a bányászok belülről látványosan törték át a vasbeton falat, majd közösen jöttek ki az alagútból. A jelenlévő közönség pedig tapssal köszönte meg munkájukat.