Bármennyire is csábító, ne járó motornál kaparjuk le a kocsink szélvédőjéről a jeget!

A modern autóknak egyáltalán nem tesz jót, ha beindítás után sokáig alapjáraton működnek. Ausztriában például büntetnek is a felesleges bemelegítésért.

Ahogy megyünk bele a télbe, reggelente egyre többször fogadja az autósokat a befagyott szélvédő látványa. Az előre gondolkodók persze időben beszereztek egy céleszközt, a feledékenyebbek pedig előkeresik a legkevésbé kedvelt pontgyűjtőkártyát a jégkaparáshoz. De beindítsuk-e addig a motort?

Egy egyszerű műanyag pontgyűjtőkártyával is elérhető némi siker
Nyugat.hu
A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Bár a régebbi, főként karburátoros autóknál még volt értelme az indulás előtt a motormelegítésnek, a modern gépjárművek ezt egyáltalán nem igénylik - sőt! Ennek ellenére ma is gyakran látni, ahogy a sofőrök először beindítják az autót, majd azt alapjáraton melegítve kezdik meg a jégkaparást.

Lefagyott szélvédőjű autók Szombathelyen
Nyugat.hu

Pedig a szakma szerint

a motort elegendő csupán 30-60 másodpercet járatni, majd óvatosan el is lehet indulni.

Ennek technikai hátteréről a Kreszváltozás.hu azt írja, hogy az üresjárati üzemhez képest haladás közben a motor több üzemanyagot éget el, így értelemszerűen a maradványhőmennyiség is nagyobb. Egyszerűbben: amikor már megyünk a kocsival, a bemelegedés is gyorsabb, a motorgyilkoló hidegüzem hossza így jelentősen lerövidül.

A motorok egyik legnagyobb pusztítója ugyanis a hidegen használatuk,

mivel ebben az üzemállapotban kopnak az alkatrészei a leginkább.

És nem szabad hidegen terhelni a motort. Az üzemi hőmérséklet eléréséig kerülni kell a magasabb fordulatszámot, de az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést is.

A témáról bővebben az Alapjárat autós magazin készített videós összefoglalót még pár évvel ezelőtt.

A lap megjegyzi: kevesen tudják, hogy

Ausztriában egy ideje súlyos büntetés jár azért, ha valaki indulás előtt huzamos ideig helyben járatja a motort.

Hiszen ezzel nemcsak szennyezik a környezetet, hanem felesleges zajt is keltenek az autósok. Példaként említik, hogy egy egy klagenfurti autós pár éve 55 eurós büntetést kapott, mert hosszan járatta a motort. Az ÖAMTC (osztrák autóklub) szerint a sofőrnek itt még szerencséje is volt: általában 100-200 eurós büntetést szoktak kiszabni ezért, de elvileg akár 5000 eurós (2 millió forint) bírság is járhatna.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech