Ahogy megyünk bele a télbe, reggelente egyre többször fogadja az autósokat a befagyott szélvédő látványa. Az előre gondolkodók persze időben beszereztek egy céleszközt, a feledékenyebbek pedig előkeresik a legkevésbé kedvelt pontgyűjtőkártyát a jégkaparáshoz. De beindítsuk-e addig a motort?
Bár a régebbi, főként karburátoros autóknál még volt értelme az indulás előtt a motormelegítésnek, a modern gépjárművek ezt egyáltalán nem igénylik - sőt! Ennek ellenére ma is gyakran látni, ahogy a sofőrök először beindítják az autót, majd azt alapjáraton melegítve kezdik meg a jégkaparást.
Pedig a szakma szerint
a motort elegendő csupán 30-60 másodpercet járatni, majd óvatosan el is lehet indulni.
Ennek technikai hátteréről a Kreszváltozás.hu azt írja, hogy az üresjárati üzemhez képest haladás közben a motor több üzemanyagot éget el, így értelemszerűen a maradványhőmennyiség is nagyobb. Egyszerűbben: amikor már megyünk a kocsival, a bemelegedés is gyorsabb, a motorgyilkoló hidegüzem hossza így jelentősen lerövidül.
A motorok egyik legnagyobb pusztítója ugyanis a hidegen használatuk,
mivel ebben az üzemállapotban kopnak az alkatrészei a leginkább.És nem szabad hidegen terhelni a motort. Az üzemi hőmérséklet eléréséig kerülni kell a magasabb fordulatszámot, de az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést is.
A témáról bővebben az Alapjárat autós magazin készített videós összefoglalót még pár évvel ezelőtt.
A lap megjegyzi: kevesen tudják, hogy
Ausztriában egy ideje súlyos büntetés jár azért, ha valaki indulás előtt huzamos ideig helyben járatja a motort.
Hiszen ezzel nemcsak szennyezik a környezetet, hanem felesleges zajt is keltenek az autósok. Példaként említik, hogy egy egy klagenfurti autós pár éve 55 eurós büntetést kapott, mert hosszan járatta a motort. Az ÖAMTC (osztrák autóklub) szerint a sofőrnek itt még szerencséje is volt: általában 100-200 eurós büntetést szoktak kiszabni ezért, de elvileg akár 5000 eurós (2 millió forint) bírság is járhatna.