Bizonyára sokak fantáziáját megmozgatja a régi szombathelyi vasúti gyaloghíd és annak ipari környezete. A kerítéseken túl titokzatos világot látunk, csarnokokkal, gépekkel, sínekkel és egyéb rejtélyes tárgyakkal. Már régóta szerettünk volna bejutni oda, és most a GYSEV rábólintott a kérésünkre. Reggel a 4-es és 5-ös vágány északi végében várakozunk Orbán Tamás műhely- és egyben idegenvezetőnkre, akivel átkelünk a síneken, és azonnal el is kezdődik a körséta.
Tartson velünk a zónába, ahova csak kevesek kaphattak eddig bepillantást!
A felső motorműhely
A szombathelyi állomás 2011 óta a GYSEV tulajdonában van. Mi az egyik javítócsarnokba, az úgynevezett felső motorműhelybe kaptunk most bebocsáttatást. Itt ellenőrzik és javítják a GYSEV FLIRT-szerelvényeit és a Jenbacher-motorvonatok közül 4 úgynevezett szimpla és 4 dupla egységet. A műhely melletti területen “parkolnak” azok a vonatok is, amelyek éppen nem dolgoznak.
A fordítókorong
Ezt a szerkezetet lehet látni a kerítés túloldaláról. Ma már üzemen kívül van ez a műszaki emlék, amelynek tervben van a felújítása.
A Jenbacher-vonatok
Ilyenek járnak például Kőszeg és Pozsony felé, de néha besegítenek a zalaegerszegi és a csornai vonalakon is. Ezt most napi átvizsgálásra hozták be a műhelybe. Ilyenkor meg is tisztítják őket. Ezeket a motorvonatokat a kilencvenes évek közepén gyártották Ausztriában. Van belőlük szimpla és dupla verzió. Becenevük Berényi, és mivel már korosabbak, kétnaponta érkeznek ellenőrzésre.
A Berényi vezetőfülkéje
Némi retró hangulatot árasztanak a műszerek és kapcsolók, de funkcionálisan rendben van minden.
Kocsikat is gyógyítanak
A motorvonatok mellett kocsikat is javítanak itt, amelyek a MÁV vonalain is közlekednek. Ennek például a féktuskóját cserélték és gond volt a légkondicionálóval is.
Kéthetente érkeznek a vonatok
Némi meglepetéssel hallottuk, hogy minden FLIRT-szerelvényt kéthetente átvizsgálnak itt a műhelyben. Vannak kisebb és vannak nagyobb ellenőrzések, amiket szigorú terv alapján végeznek el. Egy alapvizsgálat általában négy ember négy óráját veszi igénybe.
Mennyit fut egy vonat?
Lapunk is ott volt Sopronban Itt vannak a GYSEV harmadik generációs Flirt-vonatjai 2019. April 24. 15:02 , amikor a GYSEV vonalain elindultak az újgenerációs Flirt-szerelvények. Azóta (bő két éve) kb. félmillió (!) kilométert tettek meg. 1,2 millió kilométerenként esnek át nagyjavításon és a gyártó cég szerint 30 évig is elmennek.
Az "eredeti” FLIRT
A svájci Stadler 2004-ben kezdte gyártani a FLIRT (Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug) motorvonatokat, amelyek nemcsak sikeresek voltak, de jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a cég komoly nemzetközi szereplővé váljon. Az első generációs FLIRT-ök még vígan futnak, és egyszerűségük, megbízhatóságuk és praktikusságuk miatt nagyon szeretik a szakemberek. “Egy nagyon eltalált konstrukció” - mondja Orbán Tamás.

Kicsit olyan, mint egy pilótafülke
A FLIRT-ök műszerfala minket kicsit a repülőgépekre emlékeztetett.
Mik ezek az izék?
A vezetőfülke mögött vannak az áramirányítók, amely az egyfázisú 25 KV-os feszültségből háromfázisú feszültséget csinál az úgynevezett aszinkron motorok számára, amelyek a lábunk alatt lapulnak meg és csekély 2600 KW-os teljesítménnyel mozgatják a szerelvényt.
FRIRT-3
Ez pedig a Stadler újgenerációs járműve belülről. Látszik, hogy ez már kifinomultabb dizájn, hangsúlyosabb a digitális tájékoztatás és az utasok kényelme.
Slusszkulcs
A FLIRT-szerelvények slusszkulccsal indulnak, és a műszerfalon már számtalan digitális információ található, mint például a szolgálati “realtime” menetrend. A kilométerórájában 180 “van beleírva”, és valójában 160 kilométer/órát tud is. A GYSEV-vonalakon jelenleg 120 kilométer/óra a maximális sebesség.
A FLIRT-3-ban már fut az úgynevezett ETCS, azaz az egységes európai vonatbefolyásoló berendezés, ami már ellenőrzi a mozdonyvezető tevékenységét és elmozdulás az önvezető vonatok irányába. A Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal már ennek megfelelően van kiépítve.
Nyáron sok a bogár
A sok bogár miatt nyáron néha soron kívül is behozzák a vonatokat a műhelybe, hogy lemossák a szélvédőt és lecseréljék az ablaktörlőgumikat.
Az aknában
Amikor rutin vizsgálat van, a karbantartók alulról is megnézik a szerelvényt. Vonatot az ember jobb esetben azért nem sűrűn lát alulról.
Leereszkedve a szervízaknába, egy karbantartó épp a sínfékeket tisztítja meg a rárakódott szennyeződésektől. Mint mondja, ezt csak mechanikusan lehet megtenni.
Miután a sínfék megtisztult, a környező alkatrészeket is alaposan átellenőrzik. Mivel ezekből az egységekből több is található a szerelvények alatt, ezért ezt a műveletet minden egyes ponton meg kell ismételni.
A Bobó
Bobó a beceneve ennek az ötvenes években, a budapesti Ganz-gyárban készült dízel mozdonynak, ami köszöni szépen, jól van, kisebb tehervonatokkal még vígan elboldogul. Igaz, 1996-ban átesett egy nagy felújításon, amikor új motort is kapott. De a többi főalkatrész még mindig eredeti. Bobó szerényen álldogál a fal mellett az egyik szélső sínpáron, de jól kiegészíti az összképet.
A további fotókért kattintson ide, nem fogja megbánni.