A Berényi, a Bobó és a Flirt - Megmutatjuk a GYSEV szombathelyi javító üzemébe

Lemásztunk az aknába és beültünk a vezetőfülkébe, hogy meglepő dolgokat tudjunk meg a vasúti közlekedésről.

Bizonyára sokak fantáziáját megmozgatja a régi szombathelyi vasúti gyaloghíd és annak ipari környezete. A kerítéseken túl titokzatos világot látunk, csarnokokkal, gépekkel, sínekkel és egyéb rejtélyes tárgyakkal. Már régóta szerettünk volna bejutni oda, és most a GYSEV rábólintott a kérésünkre. Reggel a 4-es és 5-ös vágány északi végében várakozunk Orbán Tamás műhely- és egyben idegenvezetőnkre, akivel átkelünk a síneken, és azonnal el is kezdődik a körséta.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Tartson velünk a zónába, ahova csak kevesek kaphattak eddig bepillantást!

GYSEV javítóműhely
A javítócsarnok kívülről igazi retro hangulatot áraszt.
Mészáros D. Zsolt

A felső motorműhely

A szombathelyi állomás 2011 óta a GYSEV tulajdonában van. Mi az egyik javítócsarnokba, az úgynevezett felső motorműhelybe kaptunk most bebocsáttatást. Itt ellenőrzik és javítják a GYSEV FLIRT-szerelvényeit és a Jenbacher-motorvonatok közül 4 úgynevezett szimpla és 4 dupla egységet. A műhely melletti területen “parkolnak” azok a vonatok is, amelyek éppen nem dolgoznak.

GYSEV javítóműhely
Hamarosan a szerelvény alá ereszkedünk
Mészáros D. Zsolt

A fordítókorong

Ezt a szerkezetet lehet látni a kerítés túloldaláról. Ma már üzemen kívül van ez a műszaki emlék, amelynek tervben van a felújítása.

GYSEV javítóműhely
Közel 120 tonnás mozdonyokat is forgatott egykor
Mészáros D. Zsolt

A Jenbacher-vonatok

Ilyenek járnak például Kőszeg és Pozsony felé, de néha besegítenek a zalaegerszegi és a csornai vonalakon is. Ezt most napi átvizsgálásra hozták be a műhelybe. Ilyenkor meg is tisztítják őket. Ezeket a motorvonatokat a kilencvenes évek közepén gyártották Ausztriában. Van belőlük szimpla és dupla verzió. Becenevük Berényi, és mivel már korosabbak, kétnaponta érkeznek ellenőrzésre.

GYSEV javítóműhely
Berényi és vezetője
Mészáros D. Zsolt

A Berényi vezetőfülkéje

Némi retró hangulatot árasztanak a műszerek és kapcsolók, de funkcionálisan rendben van minden.

GYSEV javítóműhely
Korabeli mutatós műszerek és színes gombok, semmi flanc
Mészáros D. Zsolt

Kocsikat is gyógyítanak

A motorvonatok mellett kocsikat is javítanak itt, amelyek a MÁV vonalain is közlekednek. Ennek például a féktuskóját cserélték és gond volt a légkondicionálóval is.

GYSEV javítóműhely
Egyik fele bent van a másik fele kint van
Mészáros D. Zsolt

Kéthetente érkeznek a vonatok

Némi meglepetéssel hallottuk, hogy minden FLIRT-szerelvényt kéthetente átvizsgálnak itt a műhelyben. Vannak kisebb és vannak nagyobb ellenőrzések, amiket szigorú terv alapján végeznek el. Egy alapvizsgálat általában négy ember négy óráját veszi igénybe.

GYSEV javítóműhely
FLIRT-szerelvény tetején is számos egység található
Mészáros D. Zsolt

Mennyit fut egy vonat?

Lapunk is ott volt Sopronban Itt vannak a GYSEV harmadik generációs Flirt-vonatjai 2019. April 24. 15:02 , amikor a GYSEV vonalain elindultak az újgenerációs Flirt-szerelvények. Azóta (bő két éve) kb. félmillió (!) kilométert tettek meg. 1,2 millió kilométerenként esnek át nagyjavításon és a gyártó cég szerint 30 évig is elmennek.

Az "eredeti” FLIRT

A svájci Stadler 2004-ben kezdte gyártani a FLIRT (Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug) motorvonatokat, amelyek nemcsak sikeresek voltak, de jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a cég komoly nemzetközi szereplővé váljon. Az első generációs FLIRT-ök még vígan futnak, és egyszerűségük, megbízhatóságuk és praktikusságuk miatt nagyon szeretik a szakemberek. “Egy nagyon eltalált konstrukció” - mondja Orbán Tamás.

GYSEV javítóműhely
Az áramvonalas FLIRT akár 160km/h -val is képes lenne haladni, ám a GYSEV vonalai 120Km/h-ra vannak korlátozva
Mészáros D. Zsolt

Kicsit olyan, mint egy pilótafülke

A FLIRT-ök műszerfala minket kicsit a repülőgépekre emlékeztetett.

GYSEV javítóműhely
Már csak a botkormány hiányzik
Mészáros D. Zsolt
GYSEV javítóműhely
Orbán Tamás mesél nekünk a Stadler Flirtjeiről
Mészáros D. Zsolt

Mik ezek az izék?

A vezetőfülke mögött vannak az áramirányítók, amely az egyfázisú 25 KV-os feszültségből háromfázisú feszültséget csinál az úgynevezett aszinkron motorok számára, amelyek a lábunk alatt lapulnak meg és csekély 2600 KW-os teljesítménnyel mozgatják a szerelvényt.

GYSEV javítóműhely
Amikor kinyílik a FLIRT szíve
Mészáros D. Zsolt

FRIRT-3

Ez pedig a Stadler újgenerációs járműve belülről. Látszik, hogy ez már kifinomultabb dizájn, hangsúlyosabb a digitális tájékoztatás és az utasok kényelme.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

Slusszkulcs

A FLIRT-szerelvények slusszkulccsal indulnak, és a műszerfalon már számtalan digitális információ található, mint például a szolgálati “realtime” menetrend. A kilométerórájában 180 “van beleírva”, és valójában 160 kilométer/órát tud is. A GYSEV-vonalakon jelenleg 120 kilométer/óra a maximális sebesség.

A FLIRT-3-ban már fut az úgynevezett ETCS, azaz az egységes európai vonatbefolyásoló berendezés, ami már ellenőrzi a mozdonyvezető tevékenységét és elmozdulás az önvezető vonatok irányába. A Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal már ennek megfelelően van kiépítve.

GYSEV javítóműhely
Mintha csak a saját autónkat indítanánk be
Mészáros D. Zsolt

Nyáron sok a bogár

A sok bogár miatt nyáron néha soron kívül is behozzák a vonatokat a műhelybe, hogy lemossák a szélvédőt és lecseréljék az ablaktörlőgumikat.

Az aknában

Amikor rutin vizsgálat van, a karbantartók alulról is megnézik a szerelvényt. Vonatot az ember jobb esetben azért nem sűrűn lát alulról.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

Leereszkedve a szervízaknába, egy karbantartó épp a sínfékeket tisztítja meg a rárakódott szennyeződésektől. Mint mondja, ezt csak mechanikusan lehet megtenni.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

Miután a sínfék megtisztult, a környező alkatrészeket is alaposan átellenőrzik. Mivel ezekből az egységekből több is található a szerelvények alatt, ezért ezt a műveletet minden egyes ponton meg kell ismételni.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

A Bobó

Bobó a beceneve ennek az ötvenes években, a budapesti Ganz-gyárban készült dízel mozdonynak, ami köszöni szépen, jól van, kisebb tehervonatokkal még vígan elboldogul. Igaz, 1996-ban átesett egy nagy felújításon, amikor új motort is kapott. De a többi főalkatrész még mindig eredeti. Bobó szerényen álldogál a fal mellett az egyik szélső sínpáron, de jól kiegészíti az összképet.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

A további fotókért kattintson ide, nem fogja megbánni.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech