A Berényi, a Bobó és a Flirt - Megmutatjuk a GYSEV szombathelyi javító üzemébe

Lemásztunk az aknába és beültünk a vezetőfülkébe, hogy meglepő dolgokat tudjunk meg a vasúti közlekedésről.

Bizonyára sokak fantáziáját megmozgatja a régi szombathelyi vasúti gyaloghíd és annak ipari környezete. A kerítéseken túl titokzatos világot látunk, csarnokokkal, gépekkel, sínekkel és egyéb rejtélyes tárgyakkal. Már régóta szerettünk volna bejutni oda, és most a GYSEV rábólintott a kérésünkre. Reggel a 4-es és 5-ös vágány északi végében várakozunk Orbán Tamás műhely- és egyben idegenvezetőnkre, akivel átkelünk a síneken, és azonnal el is kezdődik a körséta.

Tartson velünk a zónába, ahova csak kevesek kaphattak eddig bepillantást!

GYSEV javítóműhely
A javítócsarnok kívülről igazi retro hangulatot áraszt.
Mészáros D. Zsolt

A felső motorműhely

A szombathelyi állomás 2011 óta a GYSEV tulajdonában van. Mi az egyik javítócsarnokba, az úgynevezett felső motorműhelybe kaptunk most bebocsáttatást. Itt ellenőrzik és javítják a GYSEV FLIRT-szerelvényeit és a Jenbacher-motorvonatok közül 4 úgynevezett szimpla és 4 dupla egységet. A műhely melletti területen “parkolnak” azok a vonatok is, amelyek éppen nem dolgoznak.

GYSEV javítóműhely
Hamarosan a szerelvény alá ereszkedünk
Mészáros D. Zsolt

A fordítókorong

Ezt a szerkezetet lehet látni a kerítés túloldaláról. Ma már üzemen kívül van ez a műszaki emlék, amelynek tervben van a felújítása.

GYSEV javítóműhely
Közel 120 tonnás mozdonyokat is forgatott egykor
Mészáros D. Zsolt

A Jenbacher-vonatok

Ilyenek járnak például Kőszeg és Pozsony felé, de néha besegítenek a zalaegerszegi és a csornai vonalakon is. Ezt most napi átvizsgálásra hozták be a műhelybe. Ilyenkor meg is tisztítják őket. Ezeket a motorvonatokat a kilencvenes évek közepén gyártották Ausztriában. Van belőlük szimpla és dupla verzió. Becenevük Berényi, és mivel már korosabbak, kétnaponta érkeznek ellenőrzésre.

GYSEV javítóműhely
Berényi és vezetője
Mészáros D. Zsolt

A Berényi vezetőfülkéje

Némi retró hangulatot árasztanak a műszerek és kapcsolók, de funkcionálisan rendben van minden.

GYSEV javítóműhely
Korabeli mutatós műszerek és színes gombok, semmi flanc
Mészáros D. Zsolt

Kocsikat is gyógyítanak

A motorvonatok mellett kocsikat is javítanak itt, amelyek a MÁV vonalain is közlekednek. Ennek például a féktuskóját cserélték és gond volt a légkondicionálóval is.

GYSEV javítóműhely
Egyik fele bent van a másik fele kint van
Mészáros D. Zsolt

Kéthetente érkeznek a vonatok

Némi meglepetéssel hallottuk, hogy minden FLIRT-szerelvényt kéthetente átvizsgálnak itt a műhelyben. Vannak kisebb és vannak nagyobb ellenőrzések, amiket szigorú terv alapján végeznek el. Egy alapvizsgálat általában négy ember négy óráját veszi igénybe.

GYSEV javítóműhely
FLIRT-szerelvény tetején is számos egység található
Mészáros D. Zsolt

Mennyit fut egy vonat?

Lapunk is ott volt Sopronban Itt vannak a GYSEV harmadik generációs Flirt-vonatjai 2019. April 24. 15:02 , amikor a GYSEV vonalain elindultak az újgenerációs Flirt-szerelvények. Azóta (bő két éve) kb. félmillió (!) kilométert tettek meg. 1,2 millió kilométerenként esnek át nagyjavításon és a gyártó cég szerint 30 évig is elmennek.

Az "eredeti” FLIRT

A svájci Stadler 2004-ben kezdte gyártani a FLIRT (Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug) motorvonatokat, amelyek nemcsak sikeresek voltak, de jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a cég komoly nemzetközi szereplővé váljon. Az első generációs FLIRT-ök még vígan futnak, és egyszerűségük, megbízhatóságuk és praktikusságuk miatt nagyon szeretik a szakemberek. “Egy nagyon eltalált konstrukció” - mondja Orbán Tamás.

GYSEV javítóműhely
Az áramvonalas FLIRT akár 160km/h -val is képes lenne haladni, ám a GYSEV vonalai 120Km/h-ra vannak korlátozva
Mészáros D. Zsolt

Kicsit olyan, mint egy pilótafülke

A FLIRT-ök műszerfala minket kicsit a repülőgépekre emlékeztetett.

GYSEV javítóműhely
Már csak a botkormány hiányzik
Mészáros D. Zsolt
GYSEV javítóműhely
Orbán Tamás mesél nekünk a Stadler Flirtjeiről
Mészáros D. Zsolt

Mik ezek az izék?

A vezetőfülke mögött vannak az áramirányítók, amely az egyfázisú 25 KV-os feszültségből háromfázisú feszültséget csinál az úgynevezett aszinkron motorok számára, amelyek a lábunk alatt lapulnak meg és csekély 2600 KW-os teljesítménnyel mozgatják a szerelvényt.

GYSEV javítóműhely
Amikor kinyílik a FLIRT szíve
Mészáros D. Zsolt

FRIRT-3

Ez pedig a Stadler újgenerációs járműve belülről. Látszik, hogy ez már kifinomultabb dizájn, hangsúlyosabb a digitális tájékoztatás és az utasok kényelme.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

Slusszkulcs

A FLIRT-szerelvények slusszkulccsal indulnak, és a műszerfalon már számtalan digitális információ található, mint például a szolgálati “realtime” menetrend. A kilométerórájában 180 “van beleírva”, és valójában 160 kilométer/órát tud is. A GYSEV-vonalakon jelenleg 120 kilométer/óra a maximális sebesség.

A FLIRT-3-ban már fut az úgynevezett ETCS, azaz az egységes európai vonatbefolyásoló berendezés, ami már ellenőrzi a mozdonyvezető tevékenységét és elmozdulás az önvezető vonatok irányába. A Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal már ennek megfelelően van kiépítve.

GYSEV javítóműhely
Mintha csak a saját autónkat indítanánk be
Mészáros D. Zsolt

Nyáron sok a bogár

A sok bogár miatt nyáron néha soron kívül is behozzák a vonatokat a műhelybe, hogy lemossák a szélvédőt és lecseréljék az ablaktörlőgumikat.

Az aknában

Amikor rutin vizsgálat van, a karbantartók alulról is megnézik a szerelvényt. Vonatot az ember jobb esetben azért nem sűrűn lát alulról.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

Leereszkedve a szervízaknába, egy karbantartó épp a sínfékeket tisztítja meg a rárakódott szennyeződésektől. Mint mondja, ezt csak mechanikusan lehet megtenni.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

Miután a sínfék megtisztult, a környező alkatrészeket is alaposan átellenőrzik. Mivel ezekből az egységekből több is található a szerelvények alatt, ezért ezt a műveletet minden egyes ponton meg kell ismételni.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

A Bobó

Bobó a beceneve ennek az ötvenes években, a budapesti Ganz-gyárban készült dízel mozdonynak, ami köszöni szépen, jól van, kisebb tehervonatokkal még vígan elboldogul. Igaz, 1996-ban átesett egy nagy felújításon, amikor új motort is kapott. De a többi főalkatrész még mindig eredeti. Bobó szerényen álldogál a fal mellett az egyik szélső sínpáron, de jól kiegészíti az összképet.

GYSEV javítóműhely
Mészáros D. Zsolt

A további fotókért kattintson ide, nem fogja megbánni.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech