Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Biciklis bátorságpróba a Szombathely-Vasvár-Szombathely útvonalon

Ismét biciklire pattantunk, ezúttal Vasvárig tekertünk el és most elmondjuk, mit tapasztaltunk.

Az biztos, hogy Covid-fertőzést országúti bringázással viszonylag nehéz elkapni, így hát a jó idő visszatértével ismét belevetettem magam a közúti forgalomba, nem csupán egészség-megőrzési szándékkal. A forgalomban ez amúgy is elég nehéz, mert szinte folyamatos a kocsisor Körmend felé.

Biciklis bátorságpróba a Szombathely-Vasvár-Szombathely
Még több képért kattints!
Olvasó

A térkép szerint kerékpárút vezet ki a városból, természetesen nem az, legalábbis nem út, a szó hagyományos értelmében. Itt-ott akár fél méteres süllyedés az eredeti állapothoz képest, kiemelkedő, éles csatornafedelek, mély árkok jelzik a magyar útépítők munkájának minőségét. A beton és az alap a fűnek sem képes ellenállni, a rázkódás folyamatos, pedig légrugós legalább az első kerekem. A futóműgyárnál majdnem kiüti alólam a bringát egy alattomos árok, pedig az út általános minőségtelensége miatt nem megyek gyorsan. Tovább haladva a természet néhol már az út felét is visszahódította. Ez természetesen egyetlen illetékest sem érdekel, ők autóval járnak.

Olvasó

A rendszerváltás óta nem sikerült kerékpárutat építeni a Petőfi-telep és Balogunyom között, marad a főút, amelyen semmiféle javítást nem végeztek tavaly óta. Töredezett padka, nyomvályúk út szélére kitolt aszfalt, garantáltan kirúgják a drótszamarat az ember alól. Már a tervezésnél gondoltak a kerékpárosokra, a fehér vonalon túl majdnem másfél keréknyom szélességű betonszalagot hagytak, azon kellene szabályosan tekernem. Csak az ostoba osztrákok pazarolnak töltést és betont mindkét oldalon plusz fél méterre.

Olvasó

Lassításról és körülnézésről senki nem hallott, a vasúti átjárón úgy húznak át az autók, mint a vadlibák, hiszen a fehér a szabad jelzés (híradókban is bemondták nem egyszer, hogy „szabadot jelzett a fénysorompó”). A visszapillantó tükör megmenti életemet, mert időben észreveszem a kamionost, aki mindenképpen mielőbb az előtte haladó autó seggébe akar érni. Húzok ki a kanyarodó sávba, szerencsére itt nem jön senki, különben gyorsan lefogytam volna.

Olvasó

Szerencsére ma a vezetők többsége épelméjű, több a normális teherautó-sofőr, akik lassítanak és a szembe jövőket is megvárják inkább, semhogy léghuzatukkal maguk alá rántsanak. Sajnos egy dolog a KRESZ mindenki általi betartásában bízva, szabályosan közlekedni, egy másik meg a gyakorlat, amikor a többi közlekedő pillanatnyi hangulatán múlik túlélésünk. Nem, nem KRESZ-tudásukon, mert jogsit anélkül is lehet szerezni, sokan meg még erre sem veszik a fáradságot.

Balogunyomnál vissza a csuklófájdító aszfaltszalagra, de legalább távol a főúttól. Véleményem szerint, ha kerékpárút vezetne a laposföld peremére, ott is parkolna autó, így járok a kisunyomi hereverőhíd előtt. Töredezett járda és fűsávok vezetnek vissza az útra, amelynek állapota a falu után tovább romlott. 10-20 cm mély, éles peremű kátyúk várják az óvatlan utazót, közlekedjen bármivel. Hát, egy sebességkorlátozó táblánál biztosan hatékonyabb, mint azt később a 8-as út igazolja.

Olvasó

Az út Sorokpolány felé és a falun át sem lett jobb, néhol a sáv kétharmada járhatatlan. Az útellenőrző munkatársaknak – szolgálati kocsiban persze – nyilván megfelel, de kerékpáron balesetveszélyes, ahogy Rábahídvég felé is több ilyen szakaszon kellett átkelnem, illetve megkerülnöm. Némelyik autós bőszen nyomja a dudát, amikor kátyút kerülök, hiába ott az út üres másik fele, mert annyi rémlik neki a KRESZ-ből, hogy a kerékpárosnak országúton szigorúan jobbra kell tartania, az már nem, hogy attól még kikerülheti az úthibákat (szabályos jelzéssel és körültekintéssel). Az indexet persze szintén nem tudja kitenni, hogy netán jelezze előzési szándékát, ez amúgy sem jellemző. 5 autósból 1 jelzi, visszasorolást senki, nappali fény használata átlag 3-ból 1, hogy biztosan fel se tűnjön a visszapillantó tükörben.

Olvasó

Rábahídvég előtt sivatagi vihar, sárga porfelhő lep el mindent, semmit nem látni. Megállás, maszkot fel, óvatosan előre. Autósokat nem zavarja, hogy alig látni valamit. Kombájn a mezőn, az teríti be a vidéket száraz aprólékkal. Teljesen biztonságos. Felhőből ki, falun át a 8-asra, széles úttest, mindenki elfér. Van, amikor ennyi is elég. A Rába széles, árad, viszont egyetlen idióta autós vagy kamionos sem közlekedik rajta. A vízibicikli talán biztonságosabb lenne, még ha lassabb is, ahogy a mondás tartja.

Olvasó

Útjavítás miatt előzési tilalom és 40km/h sebességkorlátozás, ami nem sokakat érdekel. A lámpa pont előttem vált pirosra, várakozás percekig, az edzésprogram kiabál, hogy „training paused”, hát, látom én is, nem tudok mit tenni, annyi az átlagsebességnek és a menetidőnek. Több mint 1 órába telik Vasvárra érnem a rengeteg úthiba és a feltartás miatt, pontosan a célhoz. Vonattal vagy busszal sem érnék sokkal hamarabb, ha a kutyagolást is hozzá számolom. Kb. negyed órát veszítek, viszont nyertem sok kalandot, és edzettem is.

Visszafelé szintén táblák, 60-asnál a kamion megy kb. 80-nal, Mercedes még előzi, már a 40-esnél, aztán az útépítők előtt satufék. Kényelmesen utolérem és el is haladok mellettük előre a lámpáig. Tény, hogy a mercedeses fickó eggyel előrébb várakozik, ennyit nyert a veszélyes szabályszegésekkel. Hazafelé felerősödik az ellenszél, pulzus fel, zsírégetés maximumon, valamivel legalábbis vigasztalja és biztatja magát az ember, miközben alig több mint 20km/h sebességgel kénytelen hasítani a szembejövő légfalat. Meteorológia: nem várható erős szél, alkalmazás szerint 11 km/h. Hát, nem annyi.

Olvasó

Balogunyomnál már kész a vasútba vezető kerékpárút töltése, talán választási lehetőséget biztosítva a bringások számára, mi alá szeretnének kerülni. A Petőfi-telepig megint a főút, egybefüggő forgalom, zömében normális sofőrökkel, látszik, rendszeresen járnak erre. Meglepő dolgot tapasztalok: a szembe jövő autósok lehúzódnak, hogy a kamionosok biztonságosan meg tudjanak előzni (fehér vonalon kívül megyek, de kell a hely), de érdekes is lenne, ha minden nap, mindenki így tudna közlekedni.

Mielőtt elbíznám magam, a szemközti, folytonos kocsisorból kivág egy Hamilton, és Verstappennek, Albonnak, Rosbergnek vagy Räikkönennek néz (sorolhatnám), de nem talál el, még éppen elférek. A léghuzat persze pofon vág, de kétlem, hogy a versenyző tisztában lenne a fizikával, sok társához hasonlóan, akik a bringa kormánya mellett pár centivel szoktak elhúzni.

Olvasó

Vissza a kerékpárútnak alig látszó aszfaltszalagra, gépjármű-sofőröktől biztonságban, lassú rázkódás Szombathelyig, no meg a városban is. Nem tudom, a trükkös elsőbbségadás táblát hivatalosan helyezték-e ki a benzinkúthoz, vagy az ottaniak csavarozták fel a tájékoztató tábla oszlopára, de jobb híján kitekert nyakkal nézek 180°-ban hátrafelé, nem dönt-e be egy KRESZ-bajnok autós a kútra, akivel szemben egyébként elsőbbségem lenne, de nem ez az egyetlen ilyen hely a városban. Jobb, ha figyelünk rá.

Biciklis bátorságpróba a Szombathely-Vasvár-Szombathely
Még több képért kattints!
Olvasó

A visszaút bő 20 perccel hosszabb, de megúsztam. Több útvonalon is járok, de továbbra sem ez a kedvencem, és nem is lesz, amíg nem építenek egy használható kerékpárútat az Alditól a sorokpolányi elágazásig, hátha egyszer gyakorlatban is fontos lesz a „zöld”, és nem másodrendű, feláldozható polgárok a kerékpárosok.”

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Jelentem

Tovább az oldalra