„A menetrend szerint 13:56-kor, a Minerva lakóparkból induló 30Y járat napi szinten szóló busz és tele van. Előtte lévő buszok járnak csuklós változatban is, amik nagyrészt üresek. A Blaguss részéről nem lehetne a fenn említett járat csuklós busz? Nagyon sok diák és munkából hazafelé induló dolgozó emberrel tele” – olvastuk egy, a közelmúltban szerkesztőségünknek küldött levélben.
Olvasónk még annyit tett hozzá, hogy
Ha gondolják, írjanak róla egy cikket. Szerintem ez dühítő és felháborító.
Azt nem kérdőjelezzük meg, hogy sok embert érinthet az olvasónk által felvetett probléma, de összességében mégis csak viszonylag marginális ügyről van szól.
Hogy mégis egy nagyobb írást szentelünk a kérdésnek, az nemcsak azért van, mert a Blaguss részletes választ adott a felvetésre, de azért is, mert több dolgot tanultunk belőle.
Például ezeket:
Mindezek tükrében nézzük meg közelebbről a Blaguss válaszát.
Ezek szerint a cég a járatok kihasználtságát és az utasok bejelentéseit figyelemmel kíséri, és ha kell, módosítják a buszok közlekedését.
„Ennek eredményeképpen nagyobb befogadóképességű autóbuszokat közlekedtetünk 2022. szeptember 12-től egyes 30Y járatokon, 2022. október 3-tól a reggeli, Parkerdőből közlekedő 27-es és 2022. november 2-től a Petőfi-telepről 7:15-kor induló 23-as járaton” – írja példának Tóth Gergely, a Blaguss Agora Hungary Kft. szombathelyi kirendeltségvezetője.
Azt is megtudtuk, hogy a 14 óra környéki időszak a legforgalmasabb egy átlagos iskolás munkanapon;
a 30Y autóbuszvonal pedig a város legnagyobb forgalmú autóbuszvonala.
Ugyanakkor a kihasználtság térben és időben is változó, például egy, a 11-es huszár úton üresnek tűnő busz esetében előfordulhat, hogy az Ady tér és az oladi városrész között tele van utassal.
Jó, de mi van az említett 13:56-ossal?
A 30Y autóbuszvonalon a csuklós járműveket a Blaguss elsősorban az útvonalon érintett iskolák (Neumann János Általános Iskola, Oladi Általános Iskola, Oladi Technikum, Herman Ottó Szakközépiskola) kicsengetéséhez igazította – tudtuk meg.
A levélben említett, a Minerva lakóparkból 13:56-kor induló 30Y járatról nem érkezett zsúfoltságra vonatkozó jelzés sem utasok, sem az autóbusz-vezetők részéről.
Ezt erősítik meg a QR-kód alapú jegy-, és bérletérvényesítések összesített adatai, melyek azt mutatják, hogy az említett vonalon az említett időben a legtöbb felszálló a 13:26-kor induló járaton jelentkezik, a 13:56-os járat átlagos érvényesítésszáma nem kiugró az időszakban közlekedő más járatokkal összehasonlítva.
Tóth Gergely megemlíti még, hogy a 30Y vonallal számos párhuzamos járat közlekedik a délutáni csúcsidőben, de ettől függetlenül az elkövetkező napokban figyelik a 13:56-kor a Minerva lakóparkból induló 30Y járat utasforgalmát, és az eredmények függvényében módosíthatják a közlekedési rendet.
A 30Y más miatt is különleges
A 30Y járat érdekessége, hogy annak idején erről nevezte el magát az ország egyik legnépszerűbb alternatív zenekara, amelynek tagjai Szombathelyen voltak főiskolások.
A járat később megszűnt ugyan, de aztán – tisztelegve az időközben híressé lett zenekar előtt – 2013-ban újraindult.
Az eseményen itt volt a 30Y is és egy rögtönzött koncertet is adtak a járaton, amelyet immár róluk neveztek el.