Izgalmas fejtegetésre bonyolódott a brit Guardian újságírója: John Naughton szerint megtanította nekünk a történelem, hogy semmi sem tart örökké, és ez a mai technológiai óriásokra is érvényes lesz. Paul Kennedy A nagyhatalmak tündöklése és bukása című könyvét citálja példaként, ami végigvezette, hogy sem a Római Birodalom, sem az 1600-as évek Spanyolországa, sem Franciaország a bourboni vagy bonapartista alakzatában, sem Britannia az ő királyi dicsőségében nem tudta sokáig fenntartani a globális fölényét. Mindegyik szétesett, beleveszett a történelem emlékezetébe, és minél lassabb volt ez a folyamat, annál jelentéktelenebbé váltak a végén.
És mit látunk most az Apple-nél? Azt, hogy ugyan az előző negyedévhez képest további irgalmatlan összeggel gyarapodott a nettó nyereségük (13,1 milliárd dollárral), ami így önmagában szépen hangzik, és Tim Cook vezérigazgató is széles vigyort produkál a legfrissebb fotókon, de a helyzet az, hogy ez megegyezik az egy évvel korábbi szinttel. A Wall Streeten ennél azért nagyobb bummot vártak, csalódtak az elemzők, aminek meg is lett az eredménye: tíz százalékot esett az almás csodacég részvényárfolyama. Vagyis az Apple eddigi brutális hízásának vége - ha csak nem rukkol elő a egy újabb forradalmi eszközzel.
Aztán itt van a Facebook, ami egymilliárd felhasználójának lassan, de biztosan elérhetővé teszi legújabb, egyszerre nagyszerű és ijesztő fejlesztését, a Graph Search keresőt, ami azonban már most felvet súlyos adatvédelmi kérdéseket, ahogy a szolgáltatást tesztelő Indexes újságírók is megírták - és azt sem érdemes felednünk, hogy a közösségi oldal már korábban is többször kivillantotta foga fehérjét, Naughton szerint pedig ez folytatódni is fog.
A Microsoft sorsára jutnak?
Ahogy írja: az emberek egyelőre szeretik a Facebookot, de
ahhoz, hogy még több pénzt sajtoljon ki a júzerekből, a Wall Street lakóit pedig elégedetté tegye, muszáj lesz egyre tolakodóbbá és manipulatívvá válnia.
És ezért lesz egy idő múlva éppolyan lábjegyzet az internet históriájában, mint a Microsoft, ami a kilencvenes években királyként ült a piac tetején (ma pedig már mindenki csak viccként tekint egykor legendás böngészőjükre, az Internet Explorerre, tavaly megjelent első jelentősebb táblagépüket, a Surface-t pedig letaglózó hibákkal dobták a piacra - tesszük hozzá mi).