Jól elbújt a kis gőzmozdony Szombathely belvárosában, de mi megtaláltuk

Egykor a Tapolca-diszeli kőbányában pöfögött és most örömmel hagyta magát megmászni. Ilyen húzza a szerencséseket az Úttörővasúton is.

A szombathelyi MÁV-igazgatóság Király utcai épületének az udvarán közel 50 éve pihen egy kis gőzmozdony – és még egy személyvagon is van mögötte. A gőzös olyan szép állapotban van, hogy az ember azt hinné, mindjárt kizakatol az udvarról.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Bár közel 50 éve nem füstöl már, de legalább régi fényében tündököl.
Mészáros D. Zsolt
25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Az idősebb generáció még tudja, milyen volt az, amikor egy gőzös húzta a vonatot.

A fiatalabbak inkább már csak képeken, vagy kiállítási tárgyként találkozhatnak velük, habár akad még néhány nosztalgiavonatként működő példány is.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Ez itt a konyha, vagyis a vezetőfülke. Karok, tárcsák és kallantyúk. Élmény lehetett vezetni.
Mészáros D. Zsolt

A fent említett szombathelyi mozdony ma már műemlék, és nem is nézett ki mindig így. Több évtizednyi sanyarú veszteglés után 2019-ben újították fel. Kísérőnk, Bárdics Róbert, a MÁV pályavasúti szakértője, aki a felújítást is koordinálta, elmondta, hogy ma már szinte senki nem emlékszik pontosan, hogyan és mikor került ide a mozdony. Ezért a felújítások előtt megpróbáltak mindent kideríteni róla.

MÁV gőzmozdony felújítása
A kis gőzös már siralmas állapotban volt, ráfért a felújítás. A fotóra kattintva pedig megtekintheti hogyan is dolgoztak rajta.
MÁV szombatheyi igazgatóság

A kisvasut.hu szakmai oldal adatai szerint a MÁV 490,041 pályaszámú gőzmozdonya a budapesti MÁVAG-ban készült és 1942. április 24-én Marosvásárhelyen állt először forgalomba. Az 1950-es évektől a Tapoca-diszeli kőbányában szolgált, majd az 1970-es években állították ki a MÁV Szombathelyi Igazgatóság udvarán.

MÁV gőzmozdony felújítása
Az elkészült mozdony előtt a kis csapat, még 2019-ben.
Vasutasmagazin (MÁV engedéllyel)

A mostani külső 20 ember keze munkáját dicséri, de ennél többen segítették a projektet szaktanácsaikkal, vagy ötleteikkel. Mivel nem voltak régi fotók és feljegyzések az eredeti állapotról, ezért más gőzösök festését vették alapul. A műszaki felújítás már nem történt meg, nem lenne alkalmas a közlekedésre, de így is szép lett a végeredmény.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Odafigyeltek az apróbb részletekre is.
Mészáros D. Zsolt

Bár a MÁV már nagyon régen nyugdíjazta legtöbb társát, aki kíváncsi rá munka közben, az a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút (egykori Úttörővasút) állományában még láthat egy-két ilyen példányt. A budai hegyekben menetrend szerint előre meghirdetett időpontokban most is vígan zakatol és pöfög az egyik. A másik ugyan még felújítás alatt áll, de várhatóan idén már ő is sínre kerül.

A vezetőfülkében, vagy ahogy valójában hívják, a konyhában rengeteg csap, kar és kallantyú foglal helyet. De a tetején is találunk még néhány érdekes alkatrészt. Túlságosan nem lehetett csapatni vele, mivel az engedélyezett sebessége 35 km/óra volt. Ma már egy jobb elektromos roller lehagyná.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
A gőzös teteje.
Mészáros D. Zsolt

A 490-es egyébként a MÁV gépgyár legsikeresebb keskeny nyomtávú mozdonya volt, egészen az ötvenes évekig gyártották.

Persze azért léteztek lényegesen gyorsabb, normál nyomtávú nagyobb gőzösök is, mint például a legszebbnek tartott magyar mozdony, a MÁV 303-as, melynek legnagyobb sebessége 120km/óra volt, és nem kevesebb mint 2500 lóerőt tudott kipréselni magából.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Egyszerű és romantikus belsőtér.
Mészáros D. Zsolt

Ez pedig már a pici mozdonyhoz dukáló pici személyvagon. Talán az idősebbek még emlékeznek valami hasonlóra, a fiatalabbak pedig, mint én is, csak ábrándozhatnak, milyen lehetett keresztülszelni az országot egy ilyen szerelvényben. De ez ábránd azért még valósággá válhat. A kis kéttengelyes, nyitott peronos, aradi származású kocsiból van még futóképes példánya a MÁV-nak. Jelenleg a fővárosi Gyermekvasúton közlekedik egy 1905-ben gyártott jármű.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Ez ma is megállja a helyét.
Mészáros D. Zsolt
Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Mintha épp indulna az állomásról. A vagon felújítása is tervben van.
Mészáros D. Zsolt
Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Képzeletünkben a táj és a füst elegye kavarog az ablakok előtt.
Mészáros D. Zsolt
Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Bárdics Róbert a felújításról mesél.
Mészáros D. Zsolt

A szombathelyi igazgatóság egyébként minden évben csatlakozik a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozathoz, ilyenkor a légópince és a berendezett vasúti múzeum mellett bárki megtekintheti ezt a vasúttörténeti emléket. A képekre kattintva pedig még több részletre derül fény.

Gőzmozdony a MÁV igazgatóságának udvarán
Hát lehet nem szeretni?
Mészáros D. Zsolt

Technikai adatok

Engedélyezett sebesség 35km/h
Nyomtávolsáh, 760mm
Tengelyelrendezés: D
Üres tömeg: 22t
Gőzhengerek száma: 2
Legnagyobb teljesítménye: 190LE, 213kW
Vonóerő: 3450 kg
Vezérmű: Heusinger
Tűzcsövek száma: 128db
Vízszekrény térfogata: 2m3
Szénkészlet: 800kg
Rostélyfelület 1,04m2

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech