A szombathelyi MÁV-igazgatóság Király utcai épületének az udvarán közel 50 éve pihen egy kis gőzmozdony – és még egy személyvagon is van mögötte. A gőzös olyan szép állapotban van, hogy az ember azt hinné, mindjárt kizakatol az udvarról.
Az idősebb generáció még tudja, milyen volt az, amikor egy gőzös húzta a vonatot.
A fiatalabbak inkább már csak képeken, vagy kiállítási tárgyként találkozhatnak velük, habár akad még néhány nosztalgiavonatként működő példány is.
A fent említett szombathelyi mozdony ma már műemlék, és nem is nézett ki mindig így. Több évtizednyi sanyarú veszteglés után 2019-ben újították fel. Kísérőnk, Bárdics Róbert, a MÁV pályavasúti szakértője, aki a felújítást is koordinálta, elmondta, hogy ma már szinte senki nem emlékszik pontosan, hogyan és mikor került ide a mozdony. Ezért a felújítások előtt megpróbáltak mindent kideríteni róla.

A kisvasut.hu szakmai oldal adatai szerint a MÁV 490,041 pályaszámú gőzmozdonya a budapesti MÁVAG-ban készült és 1942. április 24-én Marosvásárhelyen állt először forgalomba. Az 1950-es évektől a Tapoca-diszeli kőbányában szolgált, majd az 1970-es években állították ki a MÁV Szombathelyi Igazgatóság udvarán.
A mostani külső 20 ember keze munkáját dicséri, de ennél többen segítették a projektet szaktanácsaikkal, vagy ötleteikkel. Mivel nem voltak régi fotók és feljegyzések az eredeti állapotról, ezért más gőzösök festését vették alapul. A műszaki felújítás már nem történt meg, nem lenne alkalmas a közlekedésre, de így is szép lett a végeredmény.
Bár a MÁV már nagyon régen nyugdíjazta legtöbb társát, aki kíváncsi rá munka közben, az a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút (egykori Úttörővasút) állományában még láthat egy-két ilyen példányt. A budai hegyekben menetrend szerint előre meghirdetett időpontokban most is vígan zakatol és pöfög az egyik. A másik ugyan még felújítás alatt áll, de várhatóan idén már ő is sínre kerül.
A vezetőfülkében, vagy ahogy valójában hívják, a konyhában rengeteg csap, kar és kallantyú foglal helyet. De a tetején is találunk még néhány érdekes alkatrészt. Túlságosan nem lehetett csapatni vele, mivel az engedélyezett sebessége 35 km/óra volt. Ma már egy jobb elektromos roller lehagyná.
A 490-es egyébként a MÁV gépgyár legsikeresebb keskeny nyomtávú mozdonya volt, egészen az ötvenes évekig gyártották.
Persze azért léteztek lényegesen gyorsabb, normál nyomtávú nagyobb gőzösök is, mint például a legszebbnek tartott magyar mozdony, a MÁV 303-as, melynek legnagyobb sebessége 120km/óra volt, és nem kevesebb mint 2500 lóerőt tudott kipréselni magából.
Ez pedig már a pici mozdonyhoz dukáló pici személyvagon. Talán az idősebbek még emlékeznek valami hasonlóra, a fiatalabbak pedig, mint én is, csak ábrándozhatnak, milyen lehetett keresztülszelni az országot egy ilyen szerelvényben. De ez ábránd azért még valósággá válhat. A kis kéttengelyes, nyitott peronos, aradi származású kocsiból van még futóképes példánya a MÁV-nak. Jelenleg a fővárosi Gyermekvasúton közlekedik egy 1905-ben gyártott jármű.
A szombathelyi igazgatóság egyébként minden évben csatlakozik a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozathoz, ilyenkor a légópince és a berendezett vasúti múzeum mellett bárki megtekintheti ezt a vasúttörténeti emléket. A képekre kattintva pedig még több részletre derül fény.
Technikai adatok
Engedélyezett sebesség 35km/h
Nyomtávolsáh, 760mm
Tengelyelrendezés: D
Üres tömeg: 22t
Gőzhengerek száma: 2
Legnagyobb teljesítménye: 190LE, 213kW
Vonóerő: 3450 kg
Vezérmű: Heusinger
Tűzcsövek száma: 128db
Vízszekrény térfogata: 2m3
Szénkészlet: 800kg
Rostélyfelület 1,04m2