Gyermeknap és Food Truck Show Szombathelyen – Képgalériák

Rejtély, hogy miért népszerű az utcakaja, ha ennyire drága.

Az Agora most már egy jó ideje „fedettpályán” szervezi a városi gyermeknapi programokat, és az idén sem volt ez másként.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A helyszín ezúttal is a Sportház és annak környéke volt, ahol a családokat játszóházakkal, színházi előadásokkal és számos kísérőprogrammal (akadálypálya, kézműves és hangszeres foglalkozások stb.) várták.

Gyermeknapi forgatag az Agora MSH-ban
Nagy Zoli

A gyermeknap születéséről és történetéről itt Miért van gyereknap? És mi köze van a törökökhöz? May 25. 16:02 olvashat érdekességeket.

Gyermeknapi forgatag az Agora MSH-ban
A felnőttek is elfoglalták magukat - Kattintson a képre a galériához!
Nagy Zoli

Pénteken délután meglehetősen mostoha időjárási körülmények között nyitott a Fő téren a Food Truck Show. Ekkor még viszonylag kevesen érezték úgy, hogy itt a helyük, de aztán ahogy bújt ki a nap, úgy szaporodtak a vendégek.

Food Truck Show 2025
Nagy Zoli

Ez gyakorlatilag egy konvoj, amely városról városra jár, és ötvözi a hagyományos szabadtéri vásári hangulatot a kézműves ételek és italok népszerűségének trendjével. Ez Szombathelyen most kiegészült vidámparki elemekkel (hajóhinta, hullámvasút stb.).

Food Truck Show 2025
Kattintson a képre a galériához!
Nagy Zoli

A közvélekedés szerint – és azt megerősíti a tapasztalat is – a standok meglehetősen borsos áron kínálják a termékeiket, de mégis jelentős tömegeket vonzanak. Ezt az ellentmondást most nem akarjuk feloldani, inkább kattintson a képre a galériához!

A food truck-forradalom

A food truck, vagyis a mozgó ételárusító jármű története az Egyesült Államokban gyökerezik, egészen a 19. század közepéig visszanyúlva. Az első ilyen jellegű jármű az 1860-as években jelent meg, amikor a texasi Charles Goodnight megalkotta a "chuckwagon" nevű lovas kocsit. Ez a vadnyugati marhahajtások során szolgálta ki a cowboyokat meleg ételekkel – például babbal, füstölt hússal, kávéval –, és egyben szállította a főzéshez szükséges eszközöket is.

A városiasodás előrehaladtával a 20. század elején a mozgó ételkocsik szerepe is átalakult. Megjelentek az első „lunch wagon”-ök az iparosodó városok utcáin, ahol főként gyári munkásokat szolgáltak ki egyszerű meleg ételekkel. Ezeket követték a mozgó henteskocsik és később a jégkrémes furgonok, amelyek főként a kertvárosokban váltak népszerűvé.

A modern értelemben vett food truck-forradalom azonban csak jóval később, a 2008-as gazdasági válság idején indult el. Mivel sok vendéglátós nem engedhette meg magának egy étterem nyitását, alternatív megoldásként használt furgonokat alakítottak át mozgó éttermekké. Ekkor jelent meg Los Angelesben a híres Kogi BBQ truck is, amely koreai és mexikói konyhát ötvözött, és úttörőként szolgált a műfajban. A food truckok ettől kezdve nem csupán praktikus megoldások voltak, hanem a gasztronómiai kreativitás és az egyedi márkák kifejeződési formái is lettek, új minőséget hozva a köztereken kínált ételek világába.

Az amerikai példát követve a food truck mozgalom az európai nagyvárosokban is gyorsan terjedni kezdett a 2010-es évek elejétől. London, Berlin, Amszterdam és Párizs váltak a kontinens street food központjaivá, ahol a mozgó konyhák nemcsak gyors ételeket kínáltak, hanem gyakran minőségi, helyi alapanyagokra épülő fogásokat is. A kontinens különböző országai saját gasztronómiai hagyományaikat vitték bele ebbe a formátumba: míg Németországban sörfesztiválok és karácsonyi vásárok kísérőjeként jelentek meg, addig Franciaországban a gourmet street food és a regionális ízek kaptak hangsúlyt.

Magyarországon a food truck mozgalom viszonylag későn, de annál dinamikusabban indult el. A 2010-es évek közepén váltak igazán ismertté és népszerűvé, különösen Budapesten, ahol az irodai negyedek, a belvárosi rendezvényhelyszínek és a nyári fesztiválok környékén jelentek meg először.

A hazai vállalkozók számára a food truck forma nemcsak költséghatékony indulási lehetőséget jelentett, hanem a márkaépítés új, mozgékony és kreatív módját is. Sok ismert food truck később saját éttermet is nyitott, mások viszont kifejezetten a mozgás szabadságát és a közvetlen vendégkapcsolatot tartották meg vonzó működési modellként.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Galéria