Az Agora most már egy jó ideje „fedettpályán” szervezi a városi gyermeknapi programokat, és az idén sem volt ez másként.
A helyszín ezúttal is a Sportház és annak környéke volt, ahol a családokat játszóházakkal, színházi előadásokkal és számos kísérőprogrammal (akadálypálya, kézműves és hangszeres foglalkozások stb.) várták.
A gyermeknap születéséről és történetéről itt Miért van gyereknap? És mi köze van a törökökhöz? May 25. 16:02 olvashat érdekességeket.
Pénteken délután meglehetősen mostoha időjárási körülmények között nyitott a Fő téren a Food Truck Show. Ekkor még viszonylag kevesen érezték úgy, hogy itt a helyük, de aztán ahogy bújt ki a nap, úgy szaporodtak a vendégek.
Ez gyakorlatilag egy konvoj, amely városról városra jár, és ötvözi a hagyományos szabadtéri vásári hangulatot a kézműves ételek és italok népszerűségének trendjével. Ez Szombathelyen most kiegészült vidámparki elemekkel (hajóhinta, hullámvasút stb.).
A közvélekedés szerint – és azt megerősíti a tapasztalat is – a standok meglehetősen borsos áron kínálják a termékeiket, de mégis jelentős tömegeket vonzanak. Ezt az ellentmondást most nem akarjuk feloldani, inkább kattintson a képre a galériához!
A food truck-forradalom
A food truck, vagyis a mozgó ételárusító jármű története az Egyesült Államokban gyökerezik, egészen a 19. század közepéig visszanyúlva. Az első ilyen jellegű jármű az 1860-as években jelent meg, amikor a texasi Charles Goodnight megalkotta a "chuckwagon" nevű lovas kocsit. Ez a vadnyugati marhahajtások során szolgálta ki a cowboyokat meleg ételekkel – például babbal, füstölt hússal, kávéval –, és egyben szállította a főzéshez szükséges eszközöket is.
A városiasodás előrehaladtával a 20. század elején a mozgó ételkocsik szerepe is átalakult. Megjelentek az első „lunch wagon”-ök az iparosodó városok utcáin, ahol főként gyári munkásokat szolgáltak ki egyszerű meleg ételekkel. Ezeket követték a mozgó henteskocsik és később a jégkrémes furgonok, amelyek főként a kertvárosokban váltak népszerűvé.
A modern értelemben vett food truck-forradalom azonban csak jóval később, a 2008-as gazdasági válság idején indult el. Mivel sok vendéglátós nem engedhette meg magának egy étterem nyitását, alternatív megoldásként használt furgonokat alakítottak át mozgó éttermekké. Ekkor jelent meg Los Angelesben a híres Kogi BBQ truck is, amely koreai és mexikói konyhát ötvözött, és úttörőként szolgált a műfajban. A food truckok ettől kezdve nem csupán praktikus megoldások voltak, hanem a gasztronómiai kreativitás és az egyedi márkák kifejeződési formái is lettek, új minőséget hozva a köztereken kínált ételek világába.
Az amerikai példát követve a food truck mozgalom az európai nagyvárosokban is gyorsan terjedni kezdett a 2010-es évek elejétől. London, Berlin, Amszterdam és Párizs váltak a kontinens street food központjaivá, ahol a mozgó konyhák nemcsak gyors ételeket kínáltak, hanem gyakran minőségi, helyi alapanyagokra épülő fogásokat is. A kontinens különböző országai saját gasztronómiai hagyományaikat vitték bele ebbe a formátumba: míg Németországban sörfesztiválok és karácsonyi vásárok kísérőjeként jelentek meg, addig Franciaországban a gourmet street food és a regionális ízek kaptak hangsúlyt.
Magyarországon a food truck mozgalom viszonylag későn, de annál dinamikusabban indult el. A 2010-es évek közepén váltak igazán ismertté és népszerűvé, különösen Budapesten, ahol az irodai negyedek, a belvárosi rendezvényhelyszínek és a nyári fesztiválok környékén jelentek meg először.
A hazai vállalkozók számára a food truck forma nemcsak költséghatékony indulási lehetőséget jelentett, hanem a márkaépítés új, mozgékony és kreatív módját is. Sok ismert food truck később saját éttermet is nyitott, mások viszont kifejezetten a mozgás szabadságát és a közvetlen vendégkapcsolatot tartották meg vonzó működési modellként.