Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hé, hova tűnt a kedvenc beszólásunk az esti filmből a tévében?

Hol egy Eddie Murphy aranyköpés tűnik el, hol komplett jelenet hiányzik a filmből. De ki ezért a felelős?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Gondolom nem csak velem történt meg, hogy a tévét kapcsolgatva ott ragadtam egy régi nagy klasszikus előtt. Annak a filozófiáját egyébként abszolút nem fejtettem még meg, hogy miért esik jól századjára is megnézni ugyanazt a filmet, egy másik egyelőre még nem látott helyett, de fogadjuk el, hogy ez így van és kész.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Pont amiatt, hogy kívülről fújom Eddie Murphy fénykorában készült filmjeit, hogy betéve tudom a Die Hard szövegét vagy éppen párbeszéd jelleggel válaszolgatok a Halálos Fegyver alatt, éreztem magam a minap kellemetlenül, mivel hiába vártam az egyik épületes beszólást, az valahol a tévécsatorna vágóhelységének a padlóján végezte. Ez nem csak az én tévézési élményemet rontotta el. A film ugyanis szerzői jogvédelem alatt áll. Vagyis azt éppen úgy nem szabadna megcsonkítani mint egy szobrot, festményt, verset vagy éppenséggel egy kész könyvet. De akkor mi is ez az egész?

Régi szinkron vs. új szinkron

Az egész filmes mizéria valahol a filmek szinkronjaival kezdődött. Egy csomó film van ugyanis amihez két szinkron is készült, na de miért?

Az első szinkron általában akkor készült, amikor a magyar mozik bemutatták a filmet. Ekkor még nyoma sem volt digitális technikának, és általában azért kellett a magyar filmeket újra szinkronizálni mert a régi szinkron használhatatlan volt a digitális technikának. Túlságosan zajos volt, rosszul sikerült és olcsóbb volt újat készíteni, mint a régit pucolgatni és újra keverni. Vagy csak egyszerűen annak idején monóban lett rögzítve a hang, azt pedig sztereósítani ismételten borsos eljárás.

Az új szinkron általában akkor került a filmre, amikor azt VHS-en vagy DVD-én kiadták. Innen pedig már egyenes út vezet oda, hogy a friss, tiszta szinkront kezdi el sugározni a tévé is, hiszen mi értele lenne egy rosszabb minőségű hanggal a szórakoztatni a nézőt.

Ez egyébként nem ördögtől való. Vannak filmek - például a Vissza a jövőbe-trilógia - ahol szintén új szinkron került a filmre, ugyanazokkal a hangokkal, ugyan azzal a szöveggel, mint a korábbi. Vannak azonban olyan filmek is, ahol az új szinkron rosszabb lett, mint az első. Például a Die Hard esetében. De ha a Star Warst veszem alapul, ott pedig egy az elsőnél jobb és egységes szinkron készül el. Harmadjára.

Kivágták a kedvenc beszólásom

De mi a helyzet a vágással? Elsőként a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot kerestük meg, hogy milyen szabályozás vonatkozik erre a területre. Elég hosszú és száraz levelet kaptunk, miből most hozzuk a lényeget:

  • Külön törvényi szabályozás nincs arra, hogy egy filmet milyen mértékben lehet megvágni. Ezt a filmet sugárzó csatorna és a film alkotóinak képviseletét ellátó forgalmazó minden esetben külön szerződésben rögzíti, ami tartalmazza, hogy a filmet milyen mértékben, milyen szempontok szerint vághatja meg a csatorna.
  • Ezután jön a törvényi szabályozás. Amíg ugyanis a filmek vágását törvény nem szabályozza, addig a műsorsugárzást igen. A műsorszámokat egytől hatig kategóriákba kell sorolnia a csatornáknak. A hatos már annyira durva jeleneteket tartalmazó film, amit a tévé semmilyen körülmények között nem adhat le.
  • És itt jön képbe a vágás!

  • Előfordul ugyanis, hogy egy filmben mindössze egy vagy két olyan jelent van, ami miatt nem lehetne adásba szerkeszteni. A törvény azonban arra lehetőséget ad - és ha korábban a csatorna és a forgalmazó is szerződésükben megegyeztek ebben -, hogy ezeket a filmből kivágják. Ezzel pedig máris egy másik kategóriába sorolható az alkotás.
  • Az NMHH folyamatosan ellenőrzi a tévék adását. A rendszerűk pedig arra is alkalmas, hogy lássák mi az film, ami külföldi vagy egy korábbi hazai besorolás szerint durván 18+-os, ám mégis adásba tette egy csatorna. Ilyenkor nézik azt meg, hogy a műsorideje az adott filmnek változott e, és mi az ami miatt esetleg rövidebb lett. Ha úgy találják, hogy pont néhány szaftos bazmegelés került ki a filmből, máris hátradőlnek. Ezzel ugyanis mindenféle törvényi kötelezettségnek eleget tett a tévé.
  • Más esetben a film egyes jelenteit azért vágják ki, mert így akár kora délután vagy főműsoridőben is le lehet adni. Ezért kerül ki például egy klasszikus Eddie Murphy beszólás egy filmjéből, akkor ha délután kezdik el sugározni.
  • Hihetetlen, de van olyan is, hogy egy film idővel már nem veri ki a biztosítékot. A Die Hard például bemutatáskor még durva filmnek számított. Azonban az ingerküszöb azóta annyit emelkedett, hogy mostanra egy teljes átlagos filmmé szelídült a mai fiatalok szemében.
  • Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
    Hirdetés
    Hirdetés

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hirdetés
    Hirdetés
    Hirdetés
    Hirdetés

    Kultúra

    Hirdetés