Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Van egy kis gond a hulladékszállítással Vas megyében, és a koronavírus-járvány csak fokozza a helyzetet

Olvasónk szerint pont a jelenlegi helyzetben kellene jól működnie a rendszernek és elvinni a plusz szemetet szó nélkül. Az STKH keze azonban meg van kötve és szükségük lenne a lakosok együttműködésére is, hiszen az összefogás nem jelent egyet a szabályok áthágásával. A szabályokat a lakosságnak is be kell tartania, épp a közös felelősségvállalás miatt.

„Tisztelt Szerkesztőség! Önökön keresztül a nyilvánosság erejében bízva kérnék segítséget a kialakult hulladékszállításunkkal kapcsolatban: most, hogy itthon vagyunk hetek óta gyerekekkel, március 26-án azért nem vitték el a szemetet, mert elfelejetették az anyukák rárakni a kukára a matricát, ami évek óta nem volt. Most április 2-án kivették a felső zsákot a kukából, mert nem záródott tőle a kuka. Ebben a helyzetben, amikor mindenkit összefogásra kérnek, itthon van mindenki gyerekekkel stb, sokkal több szemét keletkezik. Erre így csesznek ki velünk. Mi nem tüzelünk, hova tegyük a plusz szemetet??? A szolgáltatónak pont most kellene elvinnie a plusz szemetet szó nélkül, hogy ők is kivegyék a részük a kialakult helyzetben, köszönöm!” – írta egy olvasónk nemrég.

Mint kiderült, a település nem más, mint Peresznye, a hulladékszolgáltató pedig az STKH, azaz a Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. Olvasónk hozzátette később, hogy ha minden igaz, 2016-ban kaptak utoljára matricát, amit rá kell tenni a kukára. Azóta egyik évben sem kaptak, mert átalakulások, átszerveződések voltak a cégnél és matrica nélkül is elszállították a szemetet.

Olvasónk képet is készített a szemetesről és a matricákról. Jól látható, hogy a piros 2016-os, a felette lévő zöld pedig 2020-ra szól. Ez utóbbit felejtették el rárakni a kukára, mivel már évek óta nem kaptak és csak utólag találták meg az egyik korábbi csekk mellett.

Olvasó

Az ügy kapcsán természetesen felkerestük az STKH-t több kérdéssel is, melyekre mind készségesen válaszoltak. Emellett pedig Éder Andrea, stratégiai és kommunikációs osztályvezető elárulta azt is, hogy sajnos egyre több és egyre durvább hangvételű megjegyzést kapnak az utcán szolgálatot teljesítő kollégák, a helyzetet pedig egyre csak fokozza a koronavírus okozta vészhelyzet is.

„A munkánknak eddig is nagyon alacsony volt a társadalmi megbecsültsége, valószínűleg ez is az oka annak, hogy rengetegen úgy gondolják, hogy a szabályainkat nem kell betartaniuk. Pedig csak egy fő szabályunk van: mindenki vállaljon felelősséget a saját hulladékáért – és ez természetesen kötelezettségekkel jár, például fizetési kötelezettséggel. Az otthonaikban több időt töltő lakosság több hulladékot termel. A többlethulladék háztól való elszállításának megvan a módja. Eddig is megvolt. A kuka mellé kihelyezett lomhulladék is egyre többször fordul elő mostanában. Kollégáinknak tilos ezt felrakodni a gyűjtőjárműre, hiszen senki nem fizette meg ennek a hulladéknak a kezelési, ártalmatlanítási költségét” – közölte lapunkkal.

Íme kérdéseink és az STKH válaszai:

Pontosan mi a kommunális hulladékgyűjtés menetrendje, illetve szabályai?

A kommunális hulladékgyűjtés kötelező közszolgáltatás, ami kötelezettséget jelent a közszolgáltatói és hulladéktulajdonosi oldalon is. A közszolgáltatónak törvényi kötelezettsége heti rendszerességgel megjelenni az ügyfélcímeken és onnan elszállítani a díjfizetéssel kiegyenlített hulladékmennyiséget. Amennyiben egy háztartásban egyszer-egyszer több hulladék keletkezik, mint amennyit a kifizetett kukába bele tudnak tenni, emblémás hulladékgyűjtő-zsákot vásárolhatnak az ügyfeleink. A lakóhely elé gyűjtési napon kihelyezett kuka fedelét le kell csukni. Egyrészt, mert a lezárt kuka mutatja, mennyi hulladék kezelésének díját fizeti az ügyfél, másrészt pedig egészségügyi szempontok szerint ez így helyes.

Mi ez a bizonyos matrica, amit olvasónk említ a levelében és mi a funkciója?

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatást irányító országos hatáskörű szervezet az NHKV Zrt. ajánlására ez év elején, minden közszolgáltatási díjat fizető ügyfél levélben kapott egy olyan matricát, amit a kukákra kellett kihelyezni. A mellékelt levélben az is olvasható volt, hogy ez a matrica jelzi az ürítést végző szakembereknek, hogy mely kukaedényben elhelyezett hulladék kezelése után fizet az ingatlantulajdonos. Az NHKV a közszolgáltatónak, tehát jelen esetben az STKH Nkft.-nek, kifizeti a hulladékkezelés céljából begyűjtött hulladék mennyisége után járó költségtérítést. A matricás rendszer bevezetésével az NHKV-nak az volt a célja, hogy kiszűrhesse a „fekete ürítéseket”, azaz a közszolgáltató csak azokat a kukákat ürítse, amin a jól látható jelzés rajta van.

(Részletesen: a 2019 IV. negyedéves 2020. február elején kiküldött számlák mellé minden ingatlantulajdonos kapott egy matricát, amelyen az ügyfelek által fizetett és nálunk rögzített űrméret található, az ingatlan címe és egy QR kód. A matrica mellett található magyarázat szerint fel kell helyezni az edényre. Abban az esetben, ha nem megfelelő űrméretű az edényzet, keressenek fel minket, frissítsék szerződésüket. A matricák meglétét ellenőrizni fogjuk. Sajnos tapasztalataink szerint ezeket a matricákat ügyfeleink közül sokan eldobták, elvesztették. Pótlás is az STKH Ügyfélszolgálati Irodáiban intézhető telefonon vagy e-mailben is.

A 2012. évi CLXXXV. törvény előírja, hogy a szerződésben foglalt edényméret meg kell, hogy egyezzen a ténylegesen használt edény méretével.

Ingatlanonként a gyűjtőedény űrmértéke után kerül a díj megállapítása.)

Milyen gyakran ürítik a szemeteseket településenként?

Törvényi elírásoknak és a helyi önkormányzati rendeleteknek megfelelően kommunális hulladék elszállítása egységesen minden ingatlan elől hetente egy alkalommal történik, a szelektívhulladék-szállítás pedig havonta egy alkalommal. A gyűjtőedényeket (kukákat), zsákokat a házak elé, jól megközelíthető helyre kell kihelyezni a szállítás napján reggel 5 óráig.

Illusztráció | A fotó Szombathelyen készült még tavaly januárban.
Nagy Jácint

Milyen változásokat hozott a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzet?

A hulladékgyűjtést végző kollégák részéről nagyobb odafigyelést igényel a munkavégzés. Cégünk minden egyes munkavállalóját ellátta a megfelelő védőfelszereléssel. A munkavégzés közben több alkalommal cserélik a védőeszközeiket (kesztyűt, arcvédő maszkot), takarítják, fertőtlenítik a járművet és a kezelőrészt, illetve ha karantén jelzést látnak a ház kapuján, akkor fokozottan ügyelnek a tiszta, előírásoknak megfelelő munkavégzésre, a végén pedig fertőtlenítik alkoholos kézfertőtlenítővel a kesztyűjüket, kezüket.

Milyen változásokat vezettek be a gördülékenyebb hulladékszállítás érdekében?

A korábbi rendszerhez képest nem volt szükség változásra, az emberi erőforrás és a szükséges gépek rendelkezésre állnak. A honlapunkra kihelyezett információkat folyamatosan aktualizáljuk, szoros kapcsolatot tartunk fenn az önkormányzatokkal, minden lényeges, a hulladékszállítást érintő tájékoztatást átadunk.

Összeállítottunk egy listát, melyben a lakosságnak teszünk ajánlásokat, hogy a hulladékkezelés ne jelentsen problémát ezekben az egyébként nehézen kezelhető időkben.

„TÁMOGASD A MUNKÁNKAT, HOGY SEHOL NE MARADJON OTT A SZEMÉT!

  • Ne parkolj úgy, hogy azzal akadályozd a gyűjtőjármű biztonságos közlekedését!
  • A gyűjtési napon reggel 5 órakor már legyen a ház előtt a kuka!
  • Csomózd össze, húzd össze a szemétgyűjtő zacskó száját!
  • Szóródó szemetet csak zacskóban szabad a kukába dobni!
  • Mindig csukd le a kuka fedelét!
  • Ürítés után a kézzel érintett fogantyút, kukafedelet fertőtlenítsd!
  • A szelektív hulladékgyűjtő szigeteken csak a konténerekbe dobd a hulladékot, sohase mellé!
  • Figyelj rá, hogy minél jobban lapítva legyenek a hulladékok, mert úgy kevesebb helyet foglalnak el!”
  • Érezhetően több lett a háztartási hulladék a járvány-helyzet óta, vagy nincs szembetűnő változás?

    Az elmúlt hetekben valamivel több lett a háztartási hulladék, ez a kommunális és a szelektíven gyűjtött mennyiségben is látszik, de nem jelentős a változás. Nem jelent problémát a kezelése.

    Milyen tanácsokkal látnák el az otthonukban tartózkodókat, hogy elkerülhetők legyenek az ilyen és hasonló helyzetek, mint amilyenbe olvasónk is került?

    Lehetőség van kommunális zsákot vásárolni, melyben elhelyezhető a többlet hulladék és a kuka mellől el is visszük az ürítési napon. Értékesítési pontjainkon beszerezhetőek a zsákok, melyekről ügyfeleink pontos információt honlapunkon, vagy ügyfélszolgálataink bármelyikén kaphatnak.

    Másik lehetőség pedig, ha a keletkezett hulladék mennyiség folyamatosan több, mint amennyi a kukába belefér, módosíthatnak a „szerződött” mennyiségen a megfelelő méretű kukaedény beszerzése után. A változást mindig 15 napon belül jelezzék felénk ügyfélszolgálatainkon írásban vagy telefonon. Jelenleg a személyes ügyfélfogadást szüneteltetjük.

    A jövőben kizárólag megfelelő matricával ellátott edényt áll módunkban kiüríteni. Szintén a hulladékról szóló törvényben foglaltak szerint az ingatlan tulajdonos kötelezettsége, hogy az edénybe a hulladékot tömörítés nélkül a lefedettséget biztosítva helyezzék bele a hulladékot.

    Kedves Olvasó!
    Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
    Köszönjük!

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Jelentem

    Tovább az oldalra