Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Járvány és kiszolgáltatottság - A legrosszabbkor kapta telibe az járműipart a koronavírus

A pénzügyminiszter mellett a szakszervezet is pesszimista. A magyar munkás olyan olcsó, hogy egyszerűbb elbocsátani, majd alkalmazni megint.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Néhány nappal ezelőtt foglalkoztunk a magyar pénzügyminiszter Reutersnek adott nyilatkozatával .

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Ebben Varga Mihály szokatlanul pesszimista hangot ütött meg. Nem zárta ki a komolyabb GDP-csökkenés lehetőségét, mint ahogy azt sem, hogy a költségvetési hiány több lesz a korábban “kőbevésettnek” tekintett 3 százaléknál.

Mindezt betudhatjuk a koronavírus-válság átmeneti gazdasági tüneteinek, ám aggasztóbb, hogy miniszter azt is hozzátette , hogy bizonytalannak érzi a vegyipar, a gyógyszeripar és a járműgyártás külső piacait.

Aztán majd mindenki széttárja a kezét

Minket - kissé önző módon - leginkább a járműgyártás érdekel, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a tavalyi adatok szerint Vas megyében a feldolgozóipar foglalkoztatja az alkalmazottak több mint a felét (52,6%) , és igencsak nagy bajban lenne a megyeszékhely önkormányzata, ha hirtelen elapadnának a gépjárműipari cégektől érkező iparűzési adó- bevételek.

A megye egyoldalú gazdaságának a veszélyére már sokan és sokszor figyelmezettek, de eddig nem történtek érdemi lépések.

Aztán ha nem adj isten baj lesz, majd biztos mindenki meglepődik, széttárja a kezét és nagyon okos lesz.

Nincsenek számok

Azt a hivatalos nem hivatalos hírekből tudjuk, hogy a vendéglátók, szállodák, kereskedők és programszervezők mellett a járműipart is erősen érinti a koronavírus-járvány, hiszen nem egy nagyobb magyarországi gyár jelentett be teljes vagy részleges leállást; de hogy pontosan mi történt és hogy mi történik éppen, az egyelőre nagyon nehezen követhető.

A legrosszabbkor kapta telibe az iparágat a koronavírus-járvány
Pexel.com

Lapunk még korábban kérdéseket küldött a Vas megyei munkaügyi központnak, az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak és néhány helyi nagyvállalatnak, de érdemi válaszok eddig nem érkeztek.

A megyei munkaügyi központ honlapján a “legfrissebb” foglalkoztatási adatok a februáriak. Gyaníthatóan azóta nem pozitív irányban történtek elmozdulások.

A korábbi gondokat tetőzte a járvány

“Leginkább fejetlenséget látok” - mondta lapunknak Molnár Ákos, a Vasas Szakszervezetek nyugat-magyarországi képviseletének vezetője, aki az ágazat munkavállalóinak szemszögéből foglalta össze a helyzetet.

Ezek szerint a koronavírus nagyon rossz időpontba kapta telibe a magyar járműipart.

Már korábban is sok bizonytalanságot okozott a robottechnika elterjedése és a meghajtások (benzin, dízel, elektromos, hibrid) körüli változások, amit most a világjárvány tovább nehezít.

Egyrészt az alapanyaghiány ismételten felhívja a figyelmet a nagyon hosszú értékteremtő láncok sérülékenységére, másrészt a kereslet radikális csökkenésével kell számolni.

Ha az új autók olyan nagy felvevőpiacain, mint Németország és Kína, a tulajdonosok úgy döntenek, hogy anyagi vagy egyéb ok miatt elhalasszák a vásárlást, a régebbi BMW vagy Mercedes még jó lesz egy-két évig, azt nagyon megérzi az egész iparág - emlékeztet a szakember.

Hogyan reagálnak a cégek?

Habár mostanában a hírek leginkább arról szólnak, hogy egymás után indulnak újra az autógyártók és azok beszállítói, a mélyben nagyobb mozgások és veszélyek rajzolódnak ki.

A jól felkészült, tőkeerős cégek könnyebben viselik el a változásokat, míg mások kisebb-nagyobb elbocsátásokba kezdtek, vagy elkezdték azok előkészítését.

Molnár Ákos egy olyan Győr-Moson-Sopron megyei - mellesleg magyar tulajdonú - cégről is tud, ahol vis majorra hivatkozva fizetés nélküli szabadságra küldték a dolgozókat, ami szerinte egyértelműen törvénysértő. Ráadásul a hírek szerint ugyanez a cég több száz fős létszámleépítésre készül.

A külföldi multinacionális vállalkozások továbbra is nagyon racionálisan állnak a kérdéshez, és ebbe az attitűdbe nem fér bele a jótékonykodás. Azaz függetlenül attól, hogy az elmúlt időszakban mekkora profitot realizáltak, simán elküldik a dolgozókat, ha az jön ki a olcsóbb megoldásnak.

A szakszervezeti képviselőnek az a tapasztalata, hogy az utóbbi időben bejelentett kormányzati gazdaságvédelmi intézkedések is csak fél sikert hoznak a munkahelyek megőrzésében.

Merthogy sok cégnek egyszerűen jobban megéri elküldeni munkásokat, majd ha úgy alakul, újra felvenni őket- alkalmasint olcsóbb bérért -, mint végigjátszani a támogatást, annak igénylését és a vele járó vállalásokat. Ez utóbbikat amúgy is enyhítette a kormány.

Ebből a szempontból ismét előjön a nem túl magas hazai hozzáadott értéken alapuló gazdaság problémája: Németországban a munkaadóknak sokkal nagyobb érdeke fűződik ahhoz, hogy megtartsa a jól kereső, jól képzett munkásait - tudjuk meg.

Nem lehet látni, pontosan mi is történik a munakerőpiacon

Habár néhány cég már bejelentette a leépítéseket, és előbb-utóbb publikálják az újabb munkaerőpiaci adatokat is, később sem biztos, hogy teljesen tisztán látunk mindent.

Először is azért, mert több cég ügyel arra, hogy papíron ne érje el a csoportos létszámleépítés határait, mert az ilyen-olyan macerával jár, másrészt nem minden jelenik meg a statisztikákban.

Ha például egy cég nem tart igényt többé külső szolgáltatókra, hanem maga oldja meg a korábban kiszervezett munkát, az torzítja a számokat, csakúgy, mintha nem vesznek fel újabb alkalmazottakat a felmondott vagy nyugdíjba vonulók helyére.

Nem is beszélve az iparágra jellemző, kölcsönzött munkaerőről, aminek fluktuációja szinte nyomon követhetetlen.

“Az elmúlt időszakban semmi sikerélményben nem volt részünk, és továbbra sem látok semmi okot az optimizmusra. Abban sem hiszek, hogy onnan fogjuk folytatni, ahol a koronavírus válság miatt abbahagytuk”

- szól a szakszervezeti vezető meglehetősen sötét végszava.
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Gazdaság

Hirdetés