Mint arról nemrég beszámoltunk: április 15-étől a busszal és/vagy vonattal közlekedőknek érdemes átnézniük a legújabb menetrendeket, hiszen tegnaptól
jelentősen csökkent a tömegközlekedési járatok száma.
Behúzza a féket a MÁV, a GYSEV és a Volán is - Járatmegszüntetések országszerte
2012.
April
14.
08:42
Nos, a
jóból
sajnos az autósok, a motorosok, no meg a kamionosok sem maradnak ki, hiszen a szintén vasárnaptól érvényes szabálysértési törvény a korábbiaknál is nagyobb szigort vezet be az utakon. Az alábbiakban az ORFK Szóvivői Irodájának tájékoztatója alapján a friss jogszabály legérdekesebb és legvitatottabb részeit vesszük górcső alá. Íme!Mérlegelés nélkül jöhet a csekk
A parlament által 2011 végén elfogadott, azóta már több esetben finomított törvény egyik alappillére az úgynevezett fix bírság. Az új jogszabály ugyanis egyesével részletezi, hogy az adott közlekedési szabálysértéseknél mennyi a fixen kiszabható bírság. (A tételes összegeket később részletesen is csokorba gyűjtjük.) Ezzel az mindenképpen elmondható, hogy végleg tova tűnik az intézkedő rendőrök mérlegelési lehetősége. A helyszíni bírság egyébként 5 ezer forinttól 150 ezer forintig, az elzárással is sújtható esetekben pedig 300 ezer forintig terjedhet.
További újítás, hogy amennyiben a szabályszegésen ért sofőr nem tudja befizetni a büntetést, akkor a frissen bevezetett közérdekű munka lehetőségét hívhatja segítségül. Ezzel a vétkes autós kvázi ledolgozza a bírságot, bár e megoldásra senki sem kényszeríthető. A törvény alapján 6 óra közérdekű munka 5 ezer forintnak felel meg. Ez gyors fejszámolásunk alapján körülbelül 830 forintos
órabért
jelent. Abban az esetben, ha az eljárás alá vont személy nem kezdi meg, vagy esetlegesen félbehagyja a közérdekű munkát, büntetése elzárás lesz. Minden leült nap 5 ezret ér.A törvény egyik legradikálisabb eleme a bírság megduplázásával jár. Ha egy autós a helyszínen nem ismeri el a vétségét, akkor szabálysértési eljárás indul ellene, ám ebben az esetben már az eredeti bírság kétszerese is kiszabható ellene. Egy konkrét példát alapul véve, amennyiben valaki nem ismeri el, hogy vezetés közben mobilozott, és nem fogadja el a rendőrtől a sárga csekket, akkor a helyszíni 15 ezer helyett 30 ezer forinttal rövidül meg a bankszámlája.
Nyomás a sofőrökön: ne vitatkozz, különben még többet fizetsz!
Ennél a pontnál egyébként véleményünk szerint mindenképpen érdemes elidőzni egy kicsit. Azzal ugyanis, hogy az eljárási szakaszban már életbe lép a kétszeres szorzó, igazából presszionálják a sofőröket: inkább ismerjék be még a véleményesnek mondható szabálysértéseket is. Ráadásul manapság nyilvánvalóan egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy némi szájalásért 15, 20, 30, vagy éppen még ennél is több ezrest dobjanak ki az ablakon. A
duplás
szabályt egyébként az adminisztrációs költségekkel magyarázza a hatóság.További probléma, ahogy ezt már feljebb érzékeltettük, hogy a jogszabály sem a rendőrségnek, sem a bíróságnak nem ad lehetőséget a kevésbé durva szabályszegések mérlegelésére, így az irányjelzés elmulasztásáért ugyanúgy 15 ezret fizethet egy életében először szabálytalankodó autós, mint gyakrabban mulasztó társai. Súlyosabb kihágások alkalmával persze már más a helyzet: egy jócskán ittas sofőr esetében ugyanis azt gondoljuk, nincs ok a mérlegelésre, hiszen az ilyen autós a sajátja mellett mások életét is veszélyezteti.
Ezek után nézzük is meg, hogyan alakulnak a leggyakrabban előforduló szabálysértések fixösszegű bírságai. Az ittas vezetésért, a véralkoholszinttől függően, 15, 20 és 25 ezer forintot kell helyszíni bírságként, sárga csekken fizetni. Amennyiben ittas személynek adjuk át autónk slusszkulcsát, akkor 25 ezer forintos büntetésre számíthatunk. A jobbkéz-szabály megsértése 15 ezerbe kerül, akárcsak a vezetés közbeni telefonálás, a záróvonal átlépése, az irányjelzés elmulasztása, illetve az előzési tilalom megsértése. A zebrán átkelő gyalogosok elsőbbségének figyelmen kívül hagyása pedig 20 ezer forintot kóstál.
30 ezerbe kerülhet a gyerekülés hiánya
A jogosítvány nélküli kocsikázás szintén 25, míg a műszaki lejárta (3-6 hónap között) 15, 6-12 hónap között 20, egy évnél hosszabb időtartam esetében pedig 25 ezres bírságot von maga után. A gyerekülés hiánya 30 ezer forint, akárcsak a biztonsági öv használatának elmulasztása is. (A fentiekben szereplő összegek mindig a helyszíni bírság mértékét jelentik, a szabálysértési eljárás megindítása után ezeknek fixen a dupláját kell alapul vennünk.)
A szabálysértési törvény egyik legnagyobb hiányossága, hogy a közlekedési vétségek néhány fontos típusáról (gyorshajtás, szabálytalan parkolás) továbbra sem e jogszabály, hanem a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezik. Az imént zárójelben, példaként felsorolt két esetben ugyanis az objektív felelősség jegyében a gépjármű tulajdonosa kapja a csekket. Függetlenül attól, hogy éppen ki vezette az adott automobilt…
A törvény boncolgatását itt egyelőre berekesztjük, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy végleg le is zárjuk, hiszen hamarosan a frissen hatályba lépett jogszabály egyéb, életünkre vonatkozó érdekesebb részleteivel jelentkezünk!