Nem mindig egyszerű a biciklisek élete Szombathelyen. Sokan panaszkodnak Szombathelyen a kerékpárutakra és azok hiányára, illetve egyéb kerékpáros anomáliákra, így lapunk is elég gyakran foglalkozik ilyen témákkal. Most is egy szombathelyi kerékpárúttal kapcsolatos furcsaságra hívta fel a figyelmünket egy olvasónk.
A helyszín a Szent Márton utca, a helyzet pedig valóban elég balesetveszélyes. Rengeteg kerékpáros közlekedik ugyanis a járdán, illetve a kerékpársávon menetiránnyal szemben az aluljárónál is.
Kevésbé közismert, hogy a forgalomirányítást emitt legalább olyan professzionális módon sikerült megoldani, mint az Ady térnél, ahol a tűzoltóság felől mindkét irányú kerékpáros forgalmat a parkba vezették, ahová a Petőfi Sándor utca felől érkezik egy másik, majd mindkettő véget ér a sarkon.
Marad egy járdaplacc. Zebra vagy kerékpáros átvezetés viszont semmi az Ady tér felé (két sáv kifelé, záróvonal), és behajtási lehetőség sincs.
De térjünk vissza a Szent Márton utcába, ahol az Aldinál lehetőség a jobbra kanyarodás a lakótelep felé, ellenben az égadta világon semmiféle tábla nem jelzi előre, hogy a következő kereszteződésnél nincs hasonló.
„Aki az ipartelep felé kerekezne, térjen át a régi temető melletti kerékpárútra, máskülönben neki zsákutca a Szent Márton utca” – tanácsolja olvasónk.
A Nádasdy Ferenc utca kereszteződésénél az egyszeri bringás szembe találkozik egy „kötelező haladási irány egyenesen” táblával, amelyet egy, az útra festett, balra kanyarodást jelző nyíl követ. Noha az előző táblából és a felfestésből a kanyarodó sáv követése következne – azaz hová kanyarodjon a bringás erről még balra?
Értelemszerűen nem tettek ki jobbra kanyarodást tiltó táblát, a lámpaoszlopra erősített „behajtani tilos”-t meg már nyilvánvalóan senki nem nézi – itt sem.
„Ezek után elvárni egy kerékpárostól, akinek alapból a KRESZ-t sem kell tudnia, hogy eligazodjon, erős túlzásnak tűnik, hiszen mire gondol a közlekedésileg alulképzett bringás? A kötelező haladási irány az egyenes, az azt jelző táblától az aluljáró felé pontosan az, hát megy tovább, nem érdeklik zavaró körülmények” – teszi hozzá olvasónk.
Aki persze ismeri a rendszert és a szabályokat, az ugyebár leszállhat a bicikliről és tolhatja azt amíg úgy 10 méterrel arrébb vissza tud csatlakozni a forgalomba az ipartelep felé.
„A közlekedésszervezés feladata elméletileg a közlekedők A-ból B-be jutásának megkönnyítése lenne, nem balesetveszély okozása, amit felénk nyilvánvalóan nem sikerül a gyakorlatba átültetni. Addig nem is fog ez sikerülni, amíg a látható cél az autósokat zavaró kerékpárosok eltüntetése az utakról, a kerékpárosok biztonsága pedig senkit nem érdekel. Sajnos azok nagy részét sem, de akkor minden jó így?” – elmélkedik zárásként olvasónk.