Hétfőn délelőtt a munkások az utolsó simításokat végezték Szombathelyen a Thököly utcai nagyparkolóban.
A végeredmény első látásra korlátnak tűnik a tömbök közötti zöldterület aszfaltszigetén és a bejárathoz közeli járda mellett, de a valóságban parkolásgátló eszközökről van szó.
Mindez egy múlt év végi olvasói felvetéssel van összefüggésben.
Akkor egy hosszabb levelet és számos fotót Fizikai parkolásgátló eszközöket kap Szombathelyen a Thököly utcai nagyparkoló 2024. December 18. 07:03 kapott szerkesztőségünk, azt bizonyítva, hogy említett helyszíneken mindennapos jelenség, hogy az aszfaltszigeten és a járdán parkolnak.
Ráadásul voltak „visszatérő” járművek is, amelyek gyakorlatilag napi rendszerességgel álltak ezeken a területeken.
Munkatársunk erről később személyesen is meggyőződött.
Lapunk ezek után egyszerre fordult a szombathelyi polgármesteri hivatalhoz, a SZOVA-hoz és a közterület-felügyelethez.
"A járdán — részben vagy teljes terjedelemben — csak akkor szabad megállni, ha a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg"
- írta Fizikai parkolásgátló eszközöket kap Szombathelyen a Thököly utcai nagyparkoló 2024. December 18. 07:03 a szabályokkal kapcsolatos kérdésünkre válaszolva a szombathelyi jegyző, amiből – számunkra - egyenesen következett, hogy a Thököly utca parkolójában nem lehet a járdára állni.
Károlyi Ákos érdeklődésünkre közölte azt is, hogy „a közterület-felügyelők 2024. november hónapban az érintett parkoló területén összesen 14 esetben intézkedtek közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt.”
Olvasóinkat megosztotta a problémafelvetés. Volt, aki azt mondta, valójában nem zavarnak senkit a tilosban parkoló – jellemzően nagy értékű – autók, és amúgy logikusabb lenne a szóban forgó helyszíneken parkolókat létesíteni. Mások szerint a szabálytalankodók napi szinten való szisztematikus büntetése vagy éppen a belvárosi parkolódíjak drasztikus emelése lenne a megoldás.
A most elkészült vaskorlátok kétségkívül meggátolják majd a parkolást, ugyanakkor – valljuk be – nem a legesztétikusabb megoldás.
Ráadásul a tiltott helyszíneken (zöld felületen stb.) való parkolás nem korlátozódik a Thököly utcai parkolóra, és nehezen tudjuk elképzelni, hogy majd mindenhova vaskorlátok kerülnek.
Azért is bonyolult ügy ez, mert az ott lakók szerint egyébként az egyik nagy értékű autó, amely korábban előszeretettel parkolt a most korlátokkal lezárt területen, most is rendszeresen szabálytalanul parkol a Thököly utcai belsőben, csak éppen egy kicsivel odébb.
Ha ez igaz, akkor továbbra is fel van adva a lecke a közterület- és a parkolásfelügyeletnek.