Készülünk a háborúra? – 12 dunántúli vasútállomást alakítanak át polgári-katonai kettős felhasználásra

Többségük a hegyeshalmi és a szombathelyi vonalakon található.

„Nyugat-magyarországi TEN-T vasútállomások alkalmassá tétele polgári és katonai kettős felhasználásának előkészítő munkáira partner kiválasztása.”

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Ezzel a címmel jelent meg kedden az uniós közbeszerzési értesítőben a MÁV felhívása. A pályázó alapfeladata a megvalósíthatósági tanulmány, a költség-haszon elemzés, a környezeti hatástanulmány, az építési engedélyezési tervek elkészítése és a szükséges engedélyek beszerzése lesz majd.

Mintegy 11 dunántúli állomás érintett a projektben, amely többek között 113 darab kitérő vágány cseréjét, több mint 21 kilométernyi vágány és két kilométernyi felsővezeték építését jelent majd.

Az érintett állomások:

  • Almásfüzitő
  • Komárom
  • Nagyszentjános
  • Hegyeshalom
  • Várpalota
  • Hajmáskér
  • Boba
  • Murakeresztúr
  • Sárbogárd
  • Dombóvár
  • Kiskorpád
  • Az ajánlatokat január 13-ig várják.

    Már ennyiből kiderül a lényeg, de a MÁV-csoport honlapján további részletek olvashatók a projektről.

    Ezek szerint a katonai célú fejlesztések öt vonalat érintenek:

    1. sz. Budapest–Hegyeshalom–országhatár vasútvonalon Almásfüzitő, Komárom, Nagyszentjános, Hegyeshalom

    20. sz Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalon Várpalota, Hajmáskér, Veszprém* és Boba

    30. sz. Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr vasútvonalon Murakeresztúr

    40. sz Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vasútvonalon Sárbogárd, Dombóvár

    41. sz. Dombóvár–Gyékényes vasútvonalon Kiskorpád.

    Térképen a katonai fejlesztés helyszínei
    MÁV-csoport

    Az is kiderül, hogy a projekt az Európai Unió és a NATO égisze alatt fut a „védelmi igények és a meglévő uniós politikák, különösen a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) közötti szinergiák növelésére” a „katonai mobilitásra vonatkozó cselekvési tervvel összhangban”.

    A kiválasztott 12 helyszínen ezen technikai előírások egyike nem teljesül:

  • a vágányokon a megengedett tengelyterhelés kisebb, mint az elvárt 22,5 tonna
  • az állomás nem alkalmas 740 m hosszú vonat fogadására,
  • a katonai előírások szerinti szintidőn belül a ki- és berakodás a megfelelő hosszúságú vágányok vagy a szükséges vágánykapcsolatok hiánya miatt nem teljesíthető,
  • a biztosítóberendezés elavult, a megfelelő biztonsági szintet nem biztosítja, időigényes a kezelése, amely miatt az állomások az adott vasútvonalon szűk keresztmetszetet képeznek,
  • nem állnak rendelkezésre megfelelő méretű homlok- és oldalrakodók.
  • Ha befejeződnek a munkák, a kiválasztott 12 dunántúli helyszín nemcsak a fenti előírásokat teljesíti, de polgári célokat is szolgál, merthogy a rakodóterületek közforgalmú rakodásra is alkalmasak lesznek.

    Ezen kívül „akadálymentességet szolgáló peronmagasság, korszerű vizuális és hangos utastájékoztatás is létesül, szükség szerint megújulnak az állomási előterek, P+R és B+R létesítmények jönnek létre, és a megfelelő zajvédelem is biztosított lesz”.

    A tervek – amelyekre 2,2 milliárd forintot szánnak uniós forrásokból - elkészítési határideje 2026 februárja, az építkezések ezután kezdődnek majd.

    A helyszíneket még 2019-ben, tehát jóval az orosz invázió előtt választották ki a projektleírásban meg nem nevezett „biztonsági szolgálatok”, azaz gyaníthatóan nincs közvetlen összefüggés a magyar katonai fejlesztések és az ukrán háború között, de mégis érdekes, hogy miért gondolják a döntéshozók, hogy szükség van ezekre a fejlesztésekre.

    A magyar honvédelmi miniszter tegnap egy Facebook-videóban jelentette be, hogy légtérvédelmi eszközök telepítését rendelte el az ország északkeleti, Ukrajnához legközelebb fekvő részébe, miközben a német hadsereg országszerte kiképzéseket tart a vállalatoknak, háborúra felkészítve őket.

    * Veszprém nem szerepel a most kiírt közbeszerzési felhívásban. A nyugat-dunántúli megyeszékhely állomásának átalakítása valószínűleg külön pályán fut.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közlekedés