„Ne töltsék már csurig a pótkocsikat!” – Itt az aratás, az utakat ellepi a gabona

Olvasónk mérgelődik, a Közút pedig takaríthat.

Elkezdődtek az aratások. Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy ebben az időszakban több helyen lehet hallani arról, hogy a gazdák az autósok türelmét kérik a közlekedő mezőgazdasági gépjárművekkel, vontatókkal szemben. Olvasónk azt írta, épeszű ember ezt megérti, de neki is lenne egy kérése az autósok nevében:

„ne töltsék már csurig a pótkocsikat, vagy takarják le azokat, mert a kanyarokban kiszóródó takarmány rendkívül balesetveszélyes. A tegnapi nap folyamán 4-5 kanyarban tapasztaltam a jelenséget.”

Megkérdeztük a szakértőt

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

„A környező országokban külön van egy-egy mezőgazdasági út ezeknek a járműveknek, sajnos mi még nem értünk el idáig. Ahhoz, hogy egyik munkaterületről a másikra eljussanak, kénytelenek az úttestet használni” – mondta Unger József, közlekedési szakértő.

A szakember szerint a legnagyobb probléma, hogy sokszor nem tartják be a sofőrök a rájuk vonatkozó szabályokat. Valóban vannak olyan esetek, amikor lassítják, akadályozzák a forgalmat, viszont egyre többször fordul elő, hogy túl gyorsan közlekednek.

pixabay

A mezőgazdasági munkákra használt lassú járművek maximum 25 km/h sebességgel, míg a mezőgazdasági vontatók legfeljebb 40 km/h sebességgel közlekedhetnek.

„A vontatók gyakran túllépik a rájuk vonatkozó 40km/ órás sebességkorlátozást. Helyette közel 70-80 km/ órával mennek egy 20 tonnás pótkocsival. Sok olyan baleset történt az utóbbi években, amelyet nehézgépjárművek okoztak” – hívta fel a figyelmet Unger József.

„Valóban gyakori jelenség, hogy túlpakolják a pótkocsit, ha gyorsabban halad a jármű, akkor pedig még nagyobb az esély arra, hogy kiszóródik az útra a gabona, hiszen útjaink sajnos nem billiárd asztal minőségűek. Ha ráfut egy autó, és fékeznie kell, abban a pillanatban a tapadási felület közé, tehát az aszfalt és a gumi közé bekerül ez az idegen anyag, megnövekszik a fékút, ezáltal a féktávolság is. Sokkal nehezebb ezekben az esetekben reagálni, sőt menet közben akár a szélvédőt is beterítheti a gabona” – folytatta a szakértő.

Kihez forduljunk?

A Magyar Közútnak jelenthetjük az útviszony megváltozását, de akár a rendőrségre is bejelentést tehetünk, hogy pontosan melyik útszakaszon, hányas kilométerkőnél tapasztaltuk a problémát. Kideríteni viszont azt, hogy ki volt a tettes szinte lehetetlen, és ugyanez a helyzet ősszel, tavasszal, amikor a sarat hordják fel az úttestre ezek a járművek.

A Közútra marad a takarítás, hiába lenne ez a traktorvezetők feladata. Ők teremtették a balesetveszélyes helyzetet, nekik kellene megszüntetni.

Az is a szállító dolga lenne, hogy meggyőződjön arról, hogy amit szállít, nem tud leszóródni, leborulni, vannak olyan anyagok, amelyeknél a pótkocsit le kell ponyvázni, rögzíteni kell.

Unger József elmondta: „Sajnálatos, hogy az ellenőrzés inkább csak kampányszerű. A túlméretes, túlsúlyos járművekre különböző szabályok vonatkoznak, ezeket a rendőrségnek folyamatosan ellenőrizni kellene. A hatóság fellépése nagyon fontos lenne, hogy a helyzet javuljon az utakon.”

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Jelentem