Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Nardáig és vissza - Koratavaszi kerékpáros körtúra

A húsvéti hétvégén bizonyára sokan kirajzottak két keréken. Olvasónk letesztelt egy kedvelt Vas megyei útszakaszt.

Végre elérkezett a stabilan jó idő, Szombathely levegője pedig sok más városhoz hasonlóan veszélyesen szennyezett, ahol egy futás segítségével is könnyen megrövidíthetjük életünket, ezért felkerekedtem hát idei első kerékpártúrámra.

Tavalyi emlékeim alapján tartottam attól, egyáltalán járható lesz-e az út, és bár a várost illetően ezúttal sem csalódtam az utak romló minőségtelenségében, a közútkezelő szemlátomást kitett magáért. Hogy mennyit segít egészségünkön némi sporttevékenység a szabadban, az már más tészta.

A város széléig marad a kátyúk és nyomvályúk kerülgetése, természetesen figyelve a gépkocsiforgalomra, szerencsére azonban a sofőrök egy része szintén tart a természet forgalomszabályozó lehetőségeinek széles tárházától.

A fényképek sajnos nem adják vissza a kátyúk és nyomvályúk 10-15 centiméteres mélységét és 1-1,5 méteres szélességét a temető mellett , de ha már ott van az ember, egyiken sem szívesen hajt át bármivel. Talán szerencsém volt, de ezúttal az autósok nagy része a kerékpárosokra tekintettel közlekedett, ami szintén kellemes meglepetésként ért, legalábbis, amíg vissza nem értem Szombathely közelébe.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

A vakító napsütésben a nappali fény következetes hanyagolása ellenére is messziről láthattam őket, az irányjelzők alapján meg odakint hirtelen mindenki BMW-s lesz, de legalább többségük tartja a kellő oldaltávolságot. A MAM egymás után száguldó buszsofőrjei viszont továbbra sem méltóztatnak legalább egy kicsit lassítani, ha kerékpárost látnak szemből, így érdemes jól kapaszkodva belehajtani az általuk tolt légfalba, szemeket lehetőleg hunyorítva.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

Náraiban továbbra sem sikerült javítani az útburkolaton, a falu után is maradt az apróra repedezett, megsüllyedt, balesetveszélyes út, hiszen az autósok többsége csak addig ismeri a Kreszt, hogy a bringásnak, az út szélén kell közlekednie, azt már nem, hogy a kátyúkat szabályosan kikerülheti. Az út széléhez tartás azért is veszélyes, mert sok helyen leszakadt a burkolat, és/vagy mellette mély árkot vájtak a sárban kanyart levágó autósok, így egy pillanatnyi megingás is súlyos balesetet okozhat.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

A további szakaszon viszont mindkét oldalon lecserélték a korábbi, minősíthetetlen útburkolat mindkét oldalát, ezeken most nyugodtan és simán lehet haladni. Meglepő, de így van. Később az út egy női kerékpárosokat kényeztetően érdes felső réteget kapott, ami viszont megnöveli a gumik ellenállását, azaz a fogyasztást is. Autósok esetében az üzemagyagét, bringásoknál a zsírét. Tudom, ez is üzemanyag.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

A Pornóapáti előtti lejtőt is javították és lecsiszolták, végre kényelmesen el lehet ereszteni a drótszamarat, és nem kell aggódni, türelmes autós ér-e mögénk amíg a kátyúkat kerülgetjük, vagy egy őrült, aki dudálva húz ránk, amiért létezni merünk, és éppen előtte. Óvatosan ereszkedtem lefelé, mert emlékszem a tavalyi árkokra a falu elején, szerencsére azonban ezt a szakaszt is kijavították, tekintet nélkül a közigazgatási határra. Ritkán látni magyar utakon ilyen következetes és elfogadható munkát, még a régi burkolattal összedolgozni is viszonylag jól sikerült. Hogy egy következő tél után milyen lesz, azt az idő majd megmutatja.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

Horvátlövő felé a réges-rég lerakott, mára kifehéredett burkolat ma is pálya simaságú, ezt sikerült tönkre vágni a gyorshajtók kedvéért a sikánba lefektetett érdes aszfaltréteggel (ahol korábban ki tudja, hányszor hajtottam el kocsival a szabályokat betartva, gond nélkül), amely úgy fogja meg a kerekeket, mintha olvadt bitumenbe hajtana az ember. Nem kell ide 60m/s (Magyarország hivatalos SI sebesség-mértékegysége, ha már a km/h-t lehagyták) sebességkorlátozás, kapásból elveszítettem sebességem 25%-át és kb. +30% izomerő kellett áthajtani rajta. Ez gépkocsiknál szintén magasabb légszennyezést eredményez, ügyes megoldás. Szerencsére nemsokára vége.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

Vaskeresztestől számíthatunk a régi és tovább romló útburkolatra ( Felsőcsatár belterületén feltűnően rosszabb), de jobbára használható az út, a nardai dombig nyugodtan tekerhetünk, ott viszont továbbra sem sikerült kijavítani a kátyúkat és az út megsüllyedését, ami különösen veszélyes, mert a bukkanótól az ember vagy előre, vagy hátra nem lát, miközben az úthibákat kerülgeti. Sében még mindig veszélyes a vastagon beporzott, utólag a padkára húzott "kerékpársáv", a híd járdájára húzott, éles ugratóval és a beleépített korábbi járdaszegélyekkel, javaslom használatát az illetékes rokonságának. Ha ezen a poron még hirtelen fékezni is kéne... belegondolni is rossz. Ha persze itt is, ott is rajta parkolnak, úgysem tudjuk használni.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

Toronytól Szombathely felé már jelentkeznek a gyorsforgalmi utat nem, csak annak tempóját megtaláló autósok, így erre továbbra is közlekedjünk kiemelt figyelemmel! Mindenesetre ez már segít felvenni a megyeszékhely közlekedési morálját, így különösebb megrázkódtatás nélkül - bocsánat, a bevezető kerékpárút ismeretében ez fake news - visszazökkenünk a megszokott kerékvágásba. Óvatlanok szó szerint is pórul járhatnak a körforgalom előtt.

Elméletileg 80%-ban adottak a körülmények egy kerékpártúrához, nézzük azonban a testedzés árnyoldalát. Azzal nem nagyon tud mit kezdeni az ember, ha a tévében egy riporton belül elmondják, hogy a rossz levegő miatt szellőztessünk naponta legalább ötször, illetve, hogy a szabadba kimenni sem lenne szabad (de azért engedjük be azt a levegőt), a személyes tapasztalat azonban mindennél jobban jelzi a levegő minőségét, már ha valaki nem csak a híradásokra alapoz. Hónapok óta vegyes benzin- és gázolajbűzre lépek ki a házból, pedig nem a város szennyezettebb részén lakom, nem történt ez másképp most sem. Tüdőproblémám sincs, mégsem könnyű a légzés.

Légútjaim nagyjából a Nárai utáni erdő közepére szoktak kitisztulni (pontosan érzékeltetve, mennyire érte meg kiirtani Szombathely fáinak nagy részét és sok helyen rendszeresen tövig vágni azok lombjait), most azonban ez a lehetőség nem adott, mivel a természet a korán jött meleg ellenére még adós a zöldellésre. Pár kilométer megtétele után az ember torka és orra - nyilván tüdeje is - beporosodik, szemgolyói roszognak, és ez egész úton mit sem változik, értelemszerűen rontva az edzés hatékonyságát is. Otthon aztán homok marad utánam a fürdőkádban, finom, sárga sár jön ki két órával azelőtt még tiszta ruháimból, és kotor a lánc a biciklin, azt is lehet pucolni és újra olajozni.

Kerékpártúra 2021
Kattintásra galéria nyílík!
Katona Attila

Végül marad az emberben a keserű kétség: vajon az esetben élek tovább, ha nem sportolok, hanem elhagyom magam (elhízás, agyvérzés, infarktus stb.), vagy akkor, ha "törődöm egészségemmel", emígy légúti betegségeket összeszedve azok minden elképzelhető szövődményével, mindkét esetben erős munkahelyi stresszel támogatva. Valahogy olyan érzése támad az embernek, hogy a civilizációban csak az indokolatlanul korai halál módját választhatjuk meg, aztán csak nekivág a következő túrának: ha már úgyis mindegy, legalább a megrövidített élet minősége legyen valamivel jobb.

❤️ Nélküled nem tudjuk megírni! Ajánld fel adód 1%-át a Nyugat.hu-nak
Adószámunk: 18889332-2-18 Nyugat Média és Világháló Egyesület
Segítség és letölthető nyilatkozat ide kattintva érhető el.
Köszönjük nektek! ❤️

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Jelentem

Tovább az oldalra