Csütörtökön délelőtt útbejárásra invitáltak bennünket az épülő M86-os Szombathely-Vát szakaszára. Hende Csaba honvédelmi miniszter és Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője ismét elmondta a dátumokat, 2016 közepére végeznek a munkálatokkal, akkor már kétszer-két sávon haladhatunk Szombathelytől Győrig.
A sajtótájékoztatót a Zanat közelében lévő mezőgazdasági felüljárónál tartották. Ha kiépül az út, Hende Csaba szerint elérhetik a 250 milliárdos beruházást a térségben: "Ha van út tud jönni a tőke és tud menni a termék" - mondta, s hozzátette, hogy ez 25 ezer új munkahelyet is teremt majd.
Szóba jött természetesen az "elmúltnyolcév", amiben csak három kilométer épült meg a tervezett útból, és tervek, pénz, engedélyek illetve földterületek nélkül vették át a projektet. Ezt az alapkőletételi ünnepségen is hangsúlyozta Hende, de ezt már megszoktuk, hiszen napjainkban
egy út beszakadása is az előző kormány hibája
Beszakadt az úttest Szombathelyen
2013.
September
17.
11:32
.
Elvettük az út szüzességét
A sajtótájékoztató után végigmehettünk autóval Zanattól a Váti elkerülőig tartó, egyelőre még meg nem nyitott szakaszon, sem miniszterek, sem útépítők nem vagyunk, így mondható, hogy elvettük az út szüzességét, mint hétköznapi halandók. Egyelőre csak a miniszteri konvojt követtük a porban, hol lassan, hol gyorsabban, élményt egyelőre nem sokat adott.
Az alapkőletételnél Kovács Ákos (a NIF részéről) elmondta, hogy az első ütemben a Szeleste és Hegyfalu közti 7,5 kilométeres szakaszt építik. Ebben lesz gyorsforgalmi út, földút-átvezetések, hidak, vadátjárók, bekötőutak, vannak. Összesen tizenhárom műtárggyal, 2015 októberére végeznek. Az első ütem munkálatait a Colas Út Zrt. és az Euroaszfalt Kft. nyerte meg, 15,9 milliárd forintba kerül.
A második ütemben 33,4 kilométer hosszan a Hegyfalu és Csorna közti szakaszt építik, ennek a nyertese a Közgép Zrt. és a Strabag Zrt., nettó 65,9 milliárd forintba kerül, két külön szintű csomópontot, 31 darab műtárgyat építenek 2016 nyaráig.
Milliárdok itt-ott, a magyar futball beteg és a stadion nem focistáknak épül
Azt örömmel hallottuk, hogy az óriási összegekből a gyorsforgalmi út mindkét oldalán vadvédő kerítést építenek, 5400 fát és 370 ezer cserjét ültetnek. Az alapkőletételhez "szorosan" kapcsolódva Hende Csaba beszélt arról is, hogy a stadionra, a sportberuházásokra is szükség van, mert a szakosztályok élvezhetik majd a komplexumokat. "A magyar futball régóta beteg, de a stadiont mi a szurkolóknak építjük!" - mondta, majd hozzátette, hogy a kórház több pénzt kap, mint a sport.
A miniszter azt is közölte, hogy aki jövőre az ellenzékre voksol, az a sportberuházás ellen van, mert az ellenzék kimondta, hogy nem kell a stadion. Ágh Péter inkább a témánál maradt, és az M86 sikeréről beszélt, illetve arról is, hogy ezzel a falvakban lakók életét is megkönnyítik, mivel tehermentesítik az utakat a kamionforgalomtól. Végül megdicsérte Hendét, mert ő nem felejtette el honnan jött, őrá számíthatnak a vasi emberek.
Az alapkőletételnél a kapszulába egy mai Vas Népe, egy Magyar Nemzet és egy Népszabadság került, amit fideszes politikus kezében nem tudtunk lefotózni, mert hamar alulra tették "A Népszabadság meg minek van itt?" - mondattal, de nem láttuk, hogy ez pontosan kinek a szájából hangzott el. Emellett a forgalomban lévő fémpénzeinkből egy-egy darab és az út tervezetének egy példánya került bele.
Hende "a nagyapám kőműves volt" mondatának kíséretében be is tette a kapszulát a helyére, majd Ágh Péter és Kovács Ferenc helyezte el azon az emléktáblát.