Leáldozóban a tévéelőfizetések csillaga? Magyarországon is egyre inkább hódít a streaming

Negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra.

Magyarországon az elmúlt két-három évben terjedtek el az úgynevezett streaming szolgáltatók, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente végzett reprezentatív felmérése szerint pedig legutóbb már a háztartások közel fele – 44 százaléka – nézett filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon. Sőt, az elmúlt két évben megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is.

Nem túl nagy meglepetés, hogy melyik a három legelterjedtebb streaming szolgáltató Magyarországon: a Netflix, az HBO Max és a Disney+ áll a dobogón. Tavaly a háztartások 30, 21, illetve 14 százaléka használta ezeket a platformokat.

NMHH

Az NMHH azt írja, a széles körű terjedés számos előfeltételen múlt, hiszen csak azok tudják érdemben kihasználni ezeket az előfizetéseket, akik jó minőségű internetkapcsolattal és okostévével is rendelkeznek. Bár streaminget lehet nézni számítógépen vagy akár mobiltelefonon is, az élmény bizonyosan jóval kisebb így.

A szolgáltatók részéről pedig a nagy mennyiségű magyar nyelvű tartalom és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat megléte volt elengedhetetlen. Például az Amazon Prime valószínűleg azért nem terjedt el Magyarországon, mert kínálata ugyan hatalmas, de ebből viszonylag kevés a magyarul is nézhető film.

Emellett megfigyelhető az innovációk terjedésének jellemző mintázata is a streaming terjedésében: a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe. Így például míg a 30 és 39 év közötti háztartásfővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka. Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt ilyen szolgáltatást, addig a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.

Mivel az emberek szabadideje – legalábbis középtávon – állandó, egy új szórakozási forma elterjedése valami mástól kell, hogy elvonja az időt. Az ugyan általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának – írják.

A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott.

Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is. Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra. Döntő részük alighanem azért, mert jobb szórakozást talál a lekérhető tartalmakban.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech