Sok szombathelyi utcában reménytelen a helyzet, de a Fraknó utca maga a tragédia. Az utcában lakók nem tudnak a saját házuk vagy társasházuk elé leparkolni, mert már kora reggel tömve van az utca. 12 órás műszak után nekem lehetetlen leparkolnom a házunknál. Sok helyen a járdán sem lehet közlekedni, mert nem tartják be a KRESZ szerint előírt távolságot az autó és a fal között - írja levelében a Fraknó utcában lakó olvasónk.
Megnéztük a helyszínt, és mi is azt láttuk, hogy olvasónknak igaza van, minden négyzetcentiméteren autók parkolnak az utcában és a környékén. És habár népszerű ötlet volt, amikor a közelben parkolóházat terveztek, de nem oldaná meg a helyzetet. Ahogyan az alig száz méterre lévő Kiskar utcai nagy parkoló sem, mert ott már fizetni kell a parkolásért.
Az egész környék zsúfolt az autóktól
Néhány nappal ezelőtt látogattunk el Autóhegyek állnak a szombathelyi Szabadságharcos utcában, és változik a forgalmi rend is February 12. 19:08 a Szabadságharcos utcába, ahol hasonló állapot alakult ki, a parkoló autók tulajdonosait a megállni tilos tábla sem érdekli. És az sem, hogy a laza padka miatt autójuk akár a patakban is landolhat. Az utcában készült videónkat itt is megnézheti:
A videóban is említettük, hogy a patak túloldalán, a Sorok utca környékén sem jobb a helyzet, főleg azért nem, mert ezek a területek éppen a fizetőparkolós rendszer szélén találhatók. És aki csak teheti, megpróbál még az ingyenes területen parkolni.
Az olvasónk által említett Fraknó utca épp ilyen terület. Párhuzamos egyik oldalról a Juhász Gyula, a másik oldalról a rövidke Bürü utcával, és összeköti a Sorok és a Mátyás király utcákat. Ami bonyolítja a dolgot, hogy a Sorok és a Mátyás király utcák ezen szakaszain tilos a megállás, jó hosszú szakaszokon.
A Juhász Gyula utca délebbre van, de ott is rengeteg az autó, még végighajtani is nehéz rajta, hiszen egy sávra szűkítik a parkoló kocsik. A Sorok utcát a Kiskar déli végével összekötő Bürü utcában pedig már fizetni kell a parkolásért.
Ez itt a fizetőparkoló széle
A Fraknó utcában egyébként az utolsó 10 évben sok új társasház épült. Eredetileg családi házak álltak itt, de az utcát is elérte a városfejlesztésnek az a változata, ami minden elképzelhető helyre társasházakat álmodik. A régi, amortizálódott házakat az ingatlanos vállalkozók megvásárolják, lebontják, és az egykori családi házak helyére többszintes társasházakat húznak fel. A társasházakat építtető beruházó szerint azonban nem a társasház lakói foglalják el az utcában a parkolóhelyeket, hiszen számukra a házak között alakítanak ki parkolóhelyaket, átlagosan lakásonként másfél parkolóhelyet.
Mint írtam már, a Szabadságharcos utca pont a fizetős parkolók szélén van, közel a városközponthoz. Így a környékbelieknek a belvárosba érkezőkkel is meg kell küzdeniük a parkolóhelyekért, amelyekből amúgy is kevés van az út mellett.
Mi lenne, ha épülne egy parkolóház?
Bő tíz évvel ezelőtt tervben volt egy parkolóház építése a Bürü utcában, ami később szerepelt Rejtélyes szombathelyi parkolóházról posztolt Balázsy Péter, utánakérdeztünk 2019. September 20. 12:11 a Modern Városok Programjában is. A Szabadságharcos utcáról szóló cikkünk Autóhegyek állnak a szombathelyi Szabadságharcos utcában, és változik a forgalmi rend is February 12. 19:08 egyik kommentelője hiányolta is a parkolóházat, azzal, hogy az megoldaná a környék parkolóhiányát.
Viszont a parkolóházat sem lehetne ingyen használni, ott is kellene parkolási díjat fizetni. Ami azt jelenti, hogy nem csökkenne a közeli ingyenes parkolóhelyek leterheltsége. Ezt az is bizonyítja, hogy a Bürü, a Perin-part, az Óperint és a Kiskar utcák által határolt területen fekszik a belváros talán legnagyobb parkolója, ahol azért mindig van üres hely. Igaz, ez is már a fizetős kategória.
Szóval a “Mi lenne, ha épülne egy parkolóház?” kérdésre a válasz: semmi, éppúgy telítve lennének az ingyenes parkolóhelyek, mint most.
Megoldás tehát legfeljebb az lenne, ha az érintett területekre is kiterjesztenék a fizetős rendszert. A lakók kedvezményesen, ingyen parkolhatnának, akik meg nem hajlandóak fizetni a parkolásért, még kijjebb szorulnának a belvárosból, ahogy az egyébként zajlik például most Budapesten is. De ehhez már városvezetői döntés kellene, ami nem egyszerű, főleg, ha népszerűtlen döntésről van szó.