Március elsejétől megváltozik a motoros jogosítványhoz szükséges tanterv és a vizsgakövetelmények is. Az óraszám nem emelkedik, de nagyobb hangsúly lesz a vezetéstechnikai képzésen – mondta az InfoRádiónak a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont felügyeleti és módszertani igazgatója.
A változtatás szükségességét Dobrocsi Endre azzal indokolta, hogy a közlekedési technika dinamikusan fejlődik, ezért az előírásokat is a kor követelményeihez kellett igazítani. "A motorosok elég védtelenek, ezért nagyon fontos, hogy minél inkább felkészült járművezetők vegyenek részt a közúti közlekedésben" – mondta a szakember.
A Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál, az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200-1500 balesetben 50-60 motoros vesztette életét.
Dobrocsi Endre szerint a motorkerékpáros balesetek elsősorban nem azért következnek be, mert nem ismerik a közlekedési szabályokat, hanem mert technikailag nem tudják kezelni a nagy tömegű és teljesítményű járműveket. A módosításokat a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szakemberei készítették elő a szakoktatók tapasztalatainak felhasználásával, más hazai közlekedési szakértők bevonásával és külföldi példák elemzésével, és arra jutottak, hogy a technikai felkészítésben maradt el a hazai képzés - mondta az igazgató.
"Egy akadály kikerülése nem feltétlenül döntéssel oldható meg, hanem más kormányzástechnikával" – mondta példaként az igazgató az InfoRádiónak.
Dobrocsi Endre hozzátette, hogy az óraszámok nem változnak, mert a kísérletek azt mutatták, hogy a motorosok el tudják sajátítani az új technikákat a mostani időkereten belül.