Megszűnhet a "tötyörgés", akár 120 km/órával is autózhatunk Szombathely és Győr között

Történetesen egy szombathelyi jogász is ezt javasolta. Mi minden más változás várható még?

Ahogy arról lapunk is beszámolt Jön az új KRESZ: lesznek autópályaszakaszok, ahol 140 km/h lesz a megengedett sebesség February 19. 07:45 , elkészült az új KRESZ rendelettervezete, amely számos újdonságot tartalmaz.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A Telex birtokába jutott munkaanyag egyik legtöbbet idézett eleme az a változás, mely szerint lesznek olyan autópályaszakaszok, ahol 140 km/órával lehet majd haladni.

Kevesebb figyelmet kapott az a részlet,

hogy nemcsak az autópályákon, de az autóutakon is változna a sebességhatár: az eddigi 110 km/óra helyett 120-szal lehetne haladni.

Ennek a változásnak a legnagyobb „nyertesei” talán az M85 és M86 használói lennének.

Mind Sopron, mind Szombathely felé az utóbbi időben épült meg a gyorsforgalmi út, amely szinte autópálya minőségű, így néhány szakasztól eltekintve gyakorlatilag végig be lehetne vezetni a 120 km/órát.

Tánczos Mihály

A bejelentett módosítás érdekessége, hogy lapunk egy hónappal ezelőtt közölte Hoós Tibor, szombathelyi jogász írását Jogilag lenne rá lehetőség, hogy a Győr-Szombathely gyorsforgalmin ne 110 km/óra legyen a megengedett legnagyobb sebesség January 16. 11:02 , aki felhívta a figyelmet erre a lehetőségre.

A szakember érvei között éppen az M86-M85 példáját hozta fel, mondván ezeken a 2x2 sávos, elválasztó korláttal, stabilizált útpadkával rendelkező, az autópályához közelítő paraméterekkel ellátott autóutakon biztonságosan fel lehetne emelni a sebességhatárt (ellentétben a Körmendet az országhatárral összekötő, 2x1 sávos, fizikailag el nem választott M80-as autóúttal).

Hogy lapunk írásának van-e köze a rendelettervezetben megjelent, autóutakra vonatkozó 120 km/órás javaslatról, azt nem tudjuk, de amennyiben bevezetik, biztosan sokan örülnek a változásoknak.

Szombathely és Győr között autózva már a kezdetektől volt olyan érzésünk, hogy csak „tötyörgünk”, az út ennél sokkal gyorsabb biztonságos haladást tenne lehetővé.

Ugyanakkor a változtatás – ha majd életbe lép - inkább a lelkünknek tesz majd jót, mintsem gyakorlati jelentőséggel bír, hiszen az új sebességhatár betartásával a két város közötti út mindössze 4 perccel rövidül.

Milyen más változtatásokat hoz még az új KRESZ?

  • Autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes.
  • A villamosok zárt pályán akár 70-nel is haladhatnának.
  • A traktorok akár 60 km/órás sebességgel is haladhatnának lakott területen kívül.
  • A gyalogosok számára is tilos lenne a mobiltelefon-használat az úttesten és vasúti átjáróban.
  • Lakott területen kívül a közösségi közlekedési eszközökön három év alatti gyerekekkel csak ülve lehetne utazni.
  • Az iskolák, óvodák közelében speciális közlekedési övezetek jönnének létre.
  • Bevezetnék a cipzárelvet a megszűnő sávoknál: az egyenesen haladó sávban közlekedőknek előzékenyen be kellene engedniük az érkező járműveket.
  • Lakott területen belül is kötelezővé tennék a tompított fényszóró használatát azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
  • A feltorlódott kocsisorok esetén a kerékpárosok az autók mellett jobbról előre mehetnének, a segédmotorosok a sorok között vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról, vagy a sorok között haladhatnának előre.
  • A tanulóvezetők számára szimulátoros képzést vezetnének be, amellyel a kötelező gyakorlati órák egy részét lehetne kiváltani.
  • Bevezetnék a családtagi autós oktatást, amely lehetővé tenné, hogy bizonyos feltételek mellett a kezdők hozzátartozóikkal is gyakorolhassanak.
  • A 14 év alatti kerékpárosok számára kötelezővé tennék a bukósisak viselését.
  • 10 km/óra sebességgel akár a járdán is közlekedhetnének a kerékpárosok, ahol ezt a helyi útkezelő vagy az önkormányzat külön nem tiltotta meg.
  • 50 km/óra sebességig legalább 1 méter, nagyobb sebességnél pedig 1,5 méter oldaltávolságot kellene tartani a kerékpárosok mellett.
  • Bevezetnék a vegyes használatú sávrészek fogalmát, ahol a kerékpárosoknak, gyalogosoknak és egy nyomon haladó járműveknek külön szabályrendszerük lenne.
  • 0,8 gramm/liter véralkohol, vagy 0,4 milligramm/liter légalkohol alatt nem büntetnék az ittas kerékpárosokat.
  • A kerékpárosok 10 km/órás sebességgel áthaladhatnának a zebrán, de elsőbbségük nem lenne az autókkal szemben.
  • A kerékpárral közlekedők 16 éves kor alatt nem szállíthatnának utast, az idősebbek pedig legfeljebb két, 10 évnél fiatalabb gyereket vihetnek az erre alkalmas ülésen.
  • Lakott területen kívül, az úttesten egymás mellett is haladhatnának a 4-12 kerékpárosból álló csoportok.
  • A személygépkocsi-jogosítvány érvényes lenne a legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók vezetésére.
  • 40-ről 45 km/órára emelnék a segédmotorok legnagyobb megengedett sebességét.
  • Beemelnék a KRESZ-be a közforgalom elől elzárt magánutakat, a mélygarázsokat, parkolókat és parkolóházakat.
  • Megkülönböztetnék a kis- és nagyteljesítményű rollereket , és ezekre merőben eltérő szabályok vonatkoznának majd.
  • A kisteljesítményű elektromos rollereket (amelyek legfeljebb 25 km/óra sebességre képesek) csak 12 évnél idősebbek használhatnák az első két évben sisakot kellene viselniük, és járdán maximum 10 km/órával, máshol 20 km/órás sebességgel mehetnének.
  • Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban.
  • A tervek között van többek között a rövid megállást, valamint ki- és beszállást lehetővé tevő „Puszi és haladj!” tábla.
  • adó 1% nyugat.hu 2025

    Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

    A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
    Tovább a felajánláshoz!
    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közlekedés