Az biztos, hogy a közeljövőben változik a KRESZ, de a konkrétumok körül még sok a bizonytalanság.
Olyan részletek szivárogtak ki, mint a kötelező cipzárelv, a kereszteződésbe való behajtás tilalma, ha azt nem tudjuk elhagyni, de ilyen az autópályák egyes szakaszain a 140 km/órás haladás lehetősége.
Ez utóbbival kapcsolatban érkezett szerkesztőségünkhöz Hoós Tibor levele. Az ismert szombathelyi jogász – aki korábban kifejtette véleményét Egy szombathelyi bíró szerint nemcsak megalázó, de törvényellenes is a sportesemények előtti motozás 2019. April 19. 19:36 a sportesemények előtti motozásról is - levelét nemcsak olvasóink, hanem a döntéshozók számára is ajánljuk.
„A tervezet szerint az egyes útkategóriákban az eddigi általános sebességhatárok megmaradnának, az autópályákon azonban az útkezelők megkapják a lehetőséget arra, hogy bizonyos szakaszokon 140 km/órás mértéket engedjenek” – írja a jogász, majd arra emlékeztet, hogy ez a pozitív diszkrimináció nem újdonság, és ennek gyakorlati példájáért sem kell messzire menni, hiszen Szombathelyt az országhatárral összekötő 89. számú főúton helyenként a 100 km/óra a megengedett sebesség.
Ugyanakkor:
„Az autópályával együtt gyorsforgalmi kategóriába sorolt autóúton a 110 km/óra sebességhatártól való pozitív eltérés lehetőségéről nem volt híradás, tehát marad ez az egységes sebességhatár annak ellenére, hogy az egyes utak megépítettségéből adódóan a rajtuk való közlekedés biztonsága nem azonos” – írja, és erre két Vas megyei példát is említ.
Az egyik a Szombathely – Csorna – M1 autópálya közötti M86-M85 2x2 sávos, elválasztó korláttal, stabilizált útpadkával rendelkező, az autópályához közelítő paraméterekkel ellátott autóút.
A másik a Körmendet az országhatárral összekötő, 2x1 sávos, fizikailag el nem választott M80-as autóút.
A különbség – ahogy azt fotóink is alátámasztják – valóban nem kicsi.
Hoós Tibor azt javasolja, hogy az autópályán 130 km/óra (a tervezet szerint helyenként 140 km/óra) és a 2x1 sávos autóúton 110 km/órával való közlekedés mellett engedjék meg azokon az autóútszakaszokon a 120 km/óra sebességgel való közlekedést, ahol ezt a vonalvezetés biztonsággal lehetővé teszi.
Az M86-85-ös autóút erre a paraméterei alapján egészében, de legalább több részén alkalmasnak mutatkozik!
- írja.
Hoós Tibor
Dr. Hoós Tibor Szombathelyen élő jogász, jelentős bírói és ügyvédi pályafutással. Korábban a Vas Megyei Bíróság kollégiumvezetője volt, és megbízott elnökként is tevékenykedett.
Nyugdíjazása után is aktív maradt a város kulturális életében. Színdarabokat írt, amelyekben a szombathelyi kocsmák világát és a helyi folklórt mutatja be humoros formában. Ezeket a darabokat a Weöres Sándor Színház művészei adták elő felolvasószínházi formában.
Egyik ilyen műve a “Kő a mezőn, avagy csak a kocsma népe tudja, hogy miért Szombathely a legboldogabb megyeszékhely!” című szatíra, amelyet 2024 augusztusában mutattak be Irie Maffiával és lokálpatrióta bohózattal búcsúzott a 2024-es Savaria Karnevál 2024. August 26. 07:11 a Savaria Történelmi Karnevál keretében.
Dr. Hoós Tibor a jogi pályán szerzett tapasztalatait és a helyi közösség iránti elkötelezettségét ötvözi írói munkásságában, hozzájárulva Szombathely kulturális életének gazdagításához.