Szerkesztőségünk munkatársai közül többen is nagy kerékpárosok, így minden ezzel kapcsolatos fejlesztésnek örülünk, és hisszük, hogy a városnak ebbe az irányba kellene mozdítania a közlekedést.
Mégpedig az eddiginél sokkal gyorsabban és sokkal határozottabban.
Ebből a szempontból elvileg a plafonig kellene ugranunk azon a – több helyi média által is főhelyen hozott – híren, hogy Szombathely egymilliárd forintot nyert bicikliutakra.
Ugrásunk magassága azonban jóval alacsonyabb.
Az igazság ugyanis az, hogy ugyanezt az egymilliárdot már egyszer elnyerte a város. Négy évvel ezelőtt.
Merthogy eredetileg egy 2016-os pályázatról van szó, amelynek részleteit maga Hende Csaba jelentette be annak idején egy városházi sajtótájékoztatón.
A tervezett szakaszok aztán bekerültek a város 2017-es fejlesztési koncepciójába is.
A tervezési szerződéseket ugyanezen év szeptemberében írták alá, hogy aztán gyakorlatilag ne történjen semmi.
Illetve annyi mégis történt, hogy 2018 októberében Kopcsándi József – akkor még ellenzéki - városi képviselő (Éljen Szombathely) a közgyűlés nevében elnézést kért egy olvasónktól Szombathely és a kerékpárutak: képviselői válasz egy olvasói levélre 2018. October 01. 08:43 , akinek tönkrement a kerékpárja a rossz utak miatt.
A képviselő ennek kapcsán felidézte a fent említett pályázatot Szombathely és a kerékpárutak: képviselői válasz egy olvasói levélre 2018. October 01. 08:43 , és annak kudarcát.
Amit most Hende Csaba – és a sajtó - megpróbál sikertörténetként tálalni.
Ha valaki figyelmesen elolvassa egyébként a tegnapi közlönyt, kiderül belőle, hogy most mindössze annyi történt, hogy újabb 86 millió forintot csoportosítottak át a projekthez, ami így 1 milliárd 101 milliósra duzzadt.
Indulhat a következő négy év.
Mit is tartalmaz a projekt?
De nézzük, meg, mi az, ami nem épült meg négy év alatt.
I Kerékpárutak építése, kijelölése (A 2016-os sajtóbejelentés alapján)
1. Szombathely, "Minerva" - Söptei út nevű kerékpárút szakasz:
A 11-es Huszár úti körforgalomtól a Söptei úti körforgalomig. Burkolati jellel elválasztott közös, kétirányú gyalog- és kerékpárút, amely a 11-es Huszár úti meglévő kerékpárúthoz csatlakozva indul és a 87. számú főút déli oldalán halad a Söptei úti körforgalomig.
Becsült hossza: 1 400 m
2. Szombathely, Sugár út nevű kerékpárút szakasz:
A Horváth Boldizsár úttól a Saághy utcáig (Metró körforgalomig). Kerékpározható út kijelölése kerékpáros nyom felfestésével a Horváth Boldizsár körúton meglévő kerékpárúttól indulva a Sugár út, Írottkő utca, Maros utca, Saághy utca útvonalon a 11-es Huszár úton meglévő kerékpárútig.
Becsült hossza: 1 800 m
3. Szombathely, Rohonci út nevű kerékpárút szakasz:
A Domustól a Bem József útig. A Rohonci úton a járdán meglévő kerékpárút folytatása burkolati jel felfestésével, az aszfalt burkolat javításával, a meglévő jelzőlámpás csomópontban a kerékpáros átvezetés biztosításával, bekötése a Dolgozók úti kerékpárútba.
Becsült hossza: 300 m
4. Szombathely, Szent Márton utca nevű kerékpárút szakasz:
A Gyöngyös-patak hídtól a Szent Márton temetőig. A Szent Márton utcában meglévő kerékpárút folytatása burkolati jel felfestésével, a meglévő jelzőlámpás csomópontban az átvezetés biztosításával, a Szent Márton út – Barátság utca csomópontig.
Becsült hossza: 450 m
5. Szombathely, Jókai park+Bartók Béla körút nevű kerékpárút szakasz:
A Kálvária utcától a Bartók Béla körút - Rohonci út útkereszteződésig. A Rohonci úti és a Brenner Tóbiás körúti kerékpárutak összekötése részben kerékpáros nyom felfestésével, részben új kerékpár- és gyalogút építésével.
Becsült hossza: 1 400 m
6. Szombathely, „Régi Bucsui út” nevű kerékpárút szakasz:
A Dolgozók útjától a Bucsui útig. Kerékpározható út kijelölése a régi, felhagyott útszakaszon, mely jelenleg zsákutcaként 2 db ingatlan megközelítését szolgálja. A kijelöléssel biztosítottá válik a Dolgozók úti kerékpárút összekötése a Bucsu felé menő kerékpározható úttal.
Becsült hossza: 240 m
7. Szombathely, Sé-Szombathely összekötés nevű kerékpárút szakasz:
A Bucsui úttól Sé közigazgatási határáig. Megtörténik Szombathely és Sé kerékpáros összekötésének biztosítása.
Becsült hossza: 750 m
8. Szombathely, Jáki út nevű kerékpárút szakasz:
A Brenner körúttól a Jáki úti temetőig. Kerékpárút kijelölése felfestéssel a meglévő járdán.
Becsült hossza: 950 m
9. Szombathely, Vépi út nevű kerékpárút szakasz:
A Sági úttól a Vásártér utcáig. Déli oldalon járda, az északi oldalon kétirányú kerékpárút kerül kiépítésre.
Becsült hossza: 780 m
10. Szombathely, Szent Imre herceg utca nevű kerékpárút szakasz:
A Paragvári utcától a Muskátli utcáig. A meglévő gyalogjárda szélesítése az árok lefedésével, közös gyalogút és kerékpárút kialakítása.
Becsült hossza: 800 m
11. Szombathely, Nárai Külső út nevű kerékpárút szakasz:
A Brenner körúttól a Király sporttelepig. A Brenner Tóbiás körúti meglévő kerékpárúttól indulva kerékpárút létesítése részben kerékpáros nyom felfestésével, részben új közös kerékpár- és gyalogút építésével.
Becsült hossza: 1 800 m
II. Közlekedési csomópontok közlekedésbiztonsági fejlesztése
1. Szombathely, Nárai út - Brenner körút közlekedési csomópont:
A Nárai út - Brenner körút keresztezésében meglévő csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítése
2. Szombathely, Bartók Béla körút - Rohonci út közlekedési csomópont:
A Bartók Béla körút – Rohonci út keresztezésében meglévő csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítése
III. Kötöttgyűjtésű kerékpáros közösségi közlekedési rendszer (közbringa) kiépítése (a tervezési szerződés alapján)
A közbringarendszer helyszínei: