Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Néhány éven belül robbanhat a bomba: a győri Audi helyzete figyelmeztetés a régió számára

Egyszerre támadnak az elektromos autók és a robotok, a változások gyorsabbak, mint gondoltuk. Szombathelynek is nagyon gyorsan mozdulnia kell.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Néhány nappal ezelőtt végigsöpört a magyar médián, így lapunkon is Ezernél is több dolgozótól válhat meg a győri Audi-gyár 2019. October 30. 14:38 , a G7 portál írása, amely azt közölte: ezernél több ember távozhat a győri Audi-gyárból.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Az Audi úgy cáfolta a sajtóértesüléseket, hogy gyakorlatilag nem cáfolta.

Azaz jelenleg az a forgatókönyv a legvalószínűbb, hogy látványos, tömeges elbocsátások nem lesznek Magyarország legnagyobb üzemében, de a létszám mégis érzékelhetően csökkenni fog: erősen megválogatva hosszabbítják meg a határozott idejű szerződéseket, és a nyugdíjba menőket sem pótolják feltétlenül.

Több mint bizonytalanság

Az Opten számai alapján a létszám már tavasztól folyamatosan csökken a győri üzemben.

Ennek elsődleges okai a járműipari bizonytalanságok és az iparági átalakulások.

Ez utóbbiak alapjában írják át nemcsak a győri Audi, hanem a járműiparra alapuló egész nyugat-dunántúli régió, sőt az ország gazdasági alapjait.

Teslák a töltőn egy szombathelyi parkolóban
Nyugat.hu

Mindenekelőtt itt vannak az elektromos autók, amelyek már nem finoman kopogtatnak, hanem erősen dörömbölnek az ajtón. Elég, ha visszautalunk a Tesla-autókról készült cikkünkre Ön szerint hány Tesla futkározik a magyar utakon? 2019. November 02. 10:35 , amelyben egy budapesti Tesla-értékesítő robbanásszerű érdeklődésről beszélt.

Már jól látható az irány

De láthatóan nemcsak a Tesla, hanem minden autógyár ebbe az irányba kezdett el futni.

A VW-csoport például bejelentette, hogy sok milliárd eurót pumpál bele az elektromos autók fejlesztésébe, és ennek a hatalmas pénznek egy része a győri Audi-gyárba érkezik 41 milliárd forintért állítják új pályára a győri Audi-gyárat 2019. July 23. 21:47 .

Szijjártó Péter - minden bizonnyal a negatív hírek kompenzálásaként - néhány napja bejelentette , hogy jövőre a győri gyárban minden korábbinál több motort, 2,25 milliót fognak előállítani.

Mindez szép és jó, az Audi szempontjából egészen biztosan, de mindjárt megértjük az aggodalom okát, ha megnézzünk az Audi videóját, amely az illusztrálja, hogyan készülnek az elektromos motorok.

Házi feladat: számolja meg a munkásokat

Fogalmazzunk úgy, hogy olyan sok munkást nem látunk rajta. Különösen nagy a kontraszt, ha összehasonlítjuk a cég korábbi videójával , amely a győri robbanómotor-gyártásról készült.

Így mindjárt érthető, hogy miért nincs ellentmondás a leépítések és a termelés felfutása között.

Több helyről jön a fenyegetés

Azzal is tisztában kell lennünk, hogy az elektromos autók sokkal egyszerűbbek, mint a robbanómotorosok, így több nagy beszállító gondban lehet majd, hiszen közel sem biztos, hogy az általuk gyártott alkatrész kell a jövőben.

Ráadásul a multinacionális cégek szeretik a leépítéseket “exportálni”, azaz a beszállítóknál és a külső partnereknél elkezdeni. Akár úgy is, hogy a korábban kiszervezett tevékenységeket ismét maguk végzik, így egy-egy adott gyár foglalkoztatottjainak számának alakulásából nem biztos, hogy látható, mi is a teljes valóság.

Erre az aspektusra járműiparban aktív Vasas Szakszervezet Nyugat-Dunántúli Regionális ügyvivője hívta fel lapunk figyelmét.

Molnár Ákos szerint a magyar gazdaság, beleértve Győrt és Szombathelyt, rövid ideig haszonélvezője volt annak, hogy a kevesebb hozzáadott értéket jelentő termelést a német cégek kitelepítették Kelet-Európába. Csakhogy ennek a korszaknak a robbanómotorok visszaszorulásával most leáldozni látszik. Németországban már nagyon látszik, hogy gond van , és ennek a gondnak a hullámai érték el Győrt.

Lehet, nem sokáig lesz megszokott ez a látvány a nagy autógyárakban
Audi Hungária

Az a fő probléma, hogy az elektromos hajtásra való áttérés és a robotizáció egyszerre fejti ki hatását, ami az jelenti, a jövőben nagyon sok ember munkája kerül veszélybe a jármű- és az elektronikai iparban - mondta a szakember, aki példának az Electroluxot Váratlanul jött: 800 dolgozóját bocsátja el a jászberényi Electrolux 2019. September 10. 15:54 hozta fel.

“Bízom benne, hogy a robbanómotorok gyártása még 5-6 évig kitart, de lehet, addig sem. Hatalmas a bizonytalanság” - tette hozzá Molnár.

Mit kezd mindezzel a politika?

A nyugat-dunántúli cégek egyébként - mint például az Audi és mások is - láthatóan készülnek az új helyzetre, de kérdés az, mit kezd majd az új helyzettel a politika.

Eddig is voltak már olyan hangok, hogy életveszélyes egyetlen mozdony után kötni egy régió, sőt egy ország szekerét, de most tényleg itt van a váltó, vagy talán a végállomás a kanyarban.

Ebből a szemszögből érdemes felidézni a három szombathelyi polgármester-jelölttel készült interjúnkat Polgármester-jelölti körkérdés: Munkaerőhiány és Szombathely gazdasága 2019. October 04. 18:38 , amiben a gazdasági elképzeléseikről faggatjuk őket.

Gyakorlatilag mind a hárman megfogalmazták, hogy a városnak fel kell készülnie a változásra. Legradikálisabban talán éppen Nemény András fogalmazott:

"Én azt látom, hogy a szombathelyi autóipari cégeknél nagyon komoly változások lesznek: a szektornak az elektromos autókra való átállás és az automatizáció miatt már középtávon kevesebb munkavállalóra lesz szüksége. A kérdés így nem a munkaerőhiány lesz, hanem hogy mit teszünk majd, ha elkezdődnek az elbocsátások" - mondta még a választások előtt a jelenlegi polgármester, aki a digitális munkahelyekben látja a jövőt.

A kihívás tehát tisztán látszik.

Ugyanakkor az egyik kérdés az, hogy vannak-e már konkrét, megvalósítható válaszok a fiókokban, a másik pedig az, hogy milyen gyorsan ketyeg a visszaszámláló óra.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Gazdaság

Hirdetés