Vannak olyan ideák, amelyek nehezen értelmezhetők gazdasági szempontból. A párizsi Eiffel-tornyot sokan értelmetlen hülyeségnek tartották, a Harry Potter-könyvek publikálását először megtagadták a kiadók. Hogy helyből is példát mondjunk: Éhen Gyula irgalmatlan és érthetetlen hitelekből repítette Szombathelyt a legfejlettebb magyar városok sorába.
A felmelegített
Szombathely-Oberwart vasútvonal
Most vagy soha? - Ismét mozgásban a Szombathely-Oberwart vasút ügye
2021.
March
05.
07:04
nem Eiffel-torony, nem Harry Potter, és még csak nem is kerülne irgalmatlan sokba, különösen nem a stadionok és a felfoghatatlan mennyiségű EU-pénzek árnyékában.
Egyszerűen politikai szándék kellene mögé, amelyik el tud vonatkoztatni a rövid távú érdekeken, és meglátja benne az ígéretet. Még a gazdaságit is.
De egyelőre úgy tűnik, nem igazán megy az elvonatkoztatás.
A hullámok magasra értek
A Szombatehly-Oberwart vasút felélesztésének alapötlete onnan jött, hogy az osztrák szocialisták (SPÖ) szeretnék, ha az egykori vasúti pálya helyén kerékpárút épülne. Ez viszont – más osztrák politikusok szerint – végérvényesen lehetetlenné tenné a két város közötti vasúti közlekedés helyreállítását; ami pedig éppen most lenne időszerű, és valószínűleg uniós forrásokat is lehetne rá szerezni.
Időközben az osztrák mellett egy magyar civil csoport is indult a projekt támogatására, a hullámok pedig – és ebben bizonyára
cikkünknek
Most vagy soha? - Ismét mozgásban a Szombathely-Oberwart vasút ügye
2021.
March
05.
07:04
is szerepe volt - elérték a központi magyar döntéshozás szintjét is, és két Vas megyei országgyűlési képviselő is foglalkozott a kérdéssel.
Hende Csaba (Fidesz) óvatos, távolságtartó választ adott „Most van itt a pillanat, amikor még értelmesen felvethető a kérdés” – Hende Csaba a Szombathely-Felsőőr vasútról 2021. March 09. 11:10 lapunk megkeresésére, Bana Tibor (független) írásban fordult Bana Tibor írásban kérdezi Szijjártót a Szombathely-Oberwart vasútról 2021. March 07. 06:19 Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterhez „Mi lesz a Szombathely-Felsőőr vasútvonal sorsa?" címmel.
A válasz időközben megérkezett, de mivel a képviselő Facebook-bejegyzéséből nem derült ki, pontosan milyen levél jött a minisztériumtól, így elkértük a Magyar Levente államtitkár által jegyzett dokumentumot .
Ebben az áll, hogy korábban készültek ugyan tervek és tanulmányok Szombathely-Oberwart vasútra, de Burgenland vezetése már nem támogatja a projektet, mert az uniós pénzekre a 2021-2027-es periódusban nincs reális esély.
Burgenland vezetésének is elküldtük a kérdéseinket, de egyelőre nem érkezett válasz. Viszont néhány nappal ezelőtt megjelent ORF-hírből az derül ki, hogy elkezdődött az ominózus, 4 millió eurós bicikliút építése, és Heinrich Dorner tartományi képviselő (SPÖ) kijelentette, hogy az Oberwart-Szombathely vasútvonal újjáépítése nincs napirenden.
A szombathelyi városvezetés sem lelkes
Érkezett viszont válasz a szombathelyi városházáról, hosszú átfutással ugyan, cserében viszont részletesen kifejtett állásponttal, amelyet érdemes figyelmesen elolvasni.
„Az Oberwart-Szombathely vasútvonal ügye visszatérő téma az önkormányzat életében. Szinte valamennyi korábbi ciklusban felmerült a visszaépítés gondolata. Ismereteink szerint a korábbi vizsgálódások nem tudták igazolni a visszaépítés gazdaságos voltát, mivel a személyszállításból a megtérülés nem várható, áruszállítás pedig ezen a viszonylaton jelentős mértékben nem várható” – ismertette a városvezetés véleményét Kéner Balázs , a Polgármesteri Kabinet kommunikációs vezetője.
A cikkünk hozzászólásaiban felvetett adriai kikötő elérése logikusan az európai 5. számú korridoron, a szlovén vasút irányába történhet – tudtuk meg, ami pedig a nyomvonalat illeti, az a „magyar oldalon már jelentős korrekcióra szorult. Szombathely szabályozási terve az elépítések miatt már 2006. óta az észak-nyugati bevezetés helyett egy új, dél-nyugati megkerülővel csatlakoztatná a vasutat a szentgotthárdi vonalba.”
Egyeztetések a GYSEV-vel
A válaszból kiderül az is, hogy a város korábban egyeztettet a GYSEV képviselőivel, akik szintén nem látnak racionalitást a visszaépítésben, mivel szerintük a régi pályaszakaszok lényegében sem kiépítettség, sem pályaszerkezet, sem pedig teherbírás, illetve vasútbiztonság szempontjából nem megfelelőek.
A pályát a megtartható nyomvonalszakaszokon is korszerű formában, villamos vontatásra kellene újra megépíteni biztosító berendezésekkel és informatikával állomásokkal, peronokkal és az intermodalitás feltételeinek biztosításával.
„Ez összességében szép, csábító és jól hangzó elképzelés, de a mai világ realitásainak talaján maradva a kilátások nem túl biztatóak” – szól a következtetés.
A szombathelyi városvezetés is a bicikliútban lát fantáziát
A polgármesteri hivatal levele emlékeztet, hogy a 2019. február 28-án hivatalba lépett Hans Peter Doskozil tartományfőnök a sajtóban úgy nyilatkozott, hogy szerinte az Oberwart-Szombathely közötti vasút megvalósítása pénzügyileg nem reális, az pénzpazarlás, majd kiderül az is, hogy Szombathely jelenleg vezetése is inkább a bicikliútban látja a fantáziát.
„A régi nyomvonal felhasználásával kiépülő kerékpárút gondolata ugyanakkor jól hangzik a mai világban. Mindamellett a vonalvezetés, a tulajdonviszonyok többségében rendezett volta, a megvalósíthatóság költségszintje, a szükséges korrekciók egyszerűbb kivitelezhetősége mind támogathatónak tűnik. A kerékpárutak hálózata egész Európában támogatott, népszerű cél, hasznossága nem vitatható” – írják.
Nem az ő kompetenciájuk
Megtudtuk, hogy a határokon átnyúló vasúti együttműködések kérdésében évente rendszeres egyeztetések történnek az osztrák és a magyar fél között, és erre lehetőség van a határon átnyúló uniós projektek keretében is.
A városháza végül emlékeztet, hogy a vasúthálózat bővítése állami feladat, melyhez a koronavírus-járvány okozta súlyos gazdasági kiesés miatt forrást nem tudna hozzárendelni a város.
Határon átnyúló civil aláírásgyűjtés indult
Aki mindezek ellenére úgy gondolja, hogy jó lenne, ha ismét járna a vonat Szombathely és Oberwart között, mégiscsak tehet valamit.
Néhány nappal ezelőtt – stílszerűen – közös osztrák-magyar aláírásgyűjtés indult a vasútért, hogy nyomást gyakoroljak a két ország döntéshozóira.
Eddig közel 1300-an írták alá a „Zukunft auf Schiene - A jövő sínen van“ nevű petíciót, ami láthatóan elég jól megmozgatja a régióban élőket, és a kezdeményezéssel foglakozott az ORF is.
„Talán túl erős a dél-burgenlandi busztársaságok vagy a termálfürdők lobbija, akik a termálvíz és a kerékpár kombinációját tekintik prioritásnak, pedig a vasút biztosan nagyobb lendületet adna a térségnek mint a kerékpárút” – kommentálta a lapunknak a jelenlegi helyzetet a ifj. Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal Facebook-csoport alapítója, aki szerint a 21.században a "síneket építeni kellene, nem pedig lebontani őket" .
„Ha Vas megyének ekkora lendületet adna ez vasútvonal, mint ahogy a hatástanulmányban leírták, akkor miért nem támogatják a helyi képviselők?” – teszi fel a kérdést Cseri, amire nem tudjuk, mennyire válasz a városháza véleménye.
Mindenesetre aki szeretné aláírni a petíciót, az itt teheti meg , és ugyanitt lehet tájékozódni arról, hogy a civil kezdeményezők szerint mi minden szól a vasútvonal mellett. Figyelemre méltó lista.
Légy része az igazságnak! 2023. november 27-től december 11-ig tart támogatás-gyűjtő kampányunk. Ennek során 3 millió forintot szeretnénk összegyűjteni. Minden forint számít!