Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

A politika nem karolja fel a Szombathely-Oberwart vasutat, a civilek aláírásgyűjtésbe kezdtek

A szombathelyi városvezetés kicsit sem lelkes, pedig az ügy túlmutat önmagán.

Vannak olyan ideák, amelyek nehezen értelmezhetők gazdasági szempontból. A párizsi Eiffel-tornyot sokan értelmetlen hülyeségnek tartották, a Harry Potter-könyvek publikálását először megtagadták a kiadók. Hogy helyből is példát mondjunk: Éhen Gyula irgalmatlan és érthetetlen hitelekből repítette Szombathelyt a legfejlettebb magyar városok sorába.

A felmelegített Szombathely-Oberwart vasútvonal Most vagy soha? - Ismét mozgásban a Szombathely-Oberwart vasút ügye March 05. 07:04 nem Eiffel-torony, nem Harry Potter, és még csak nem is kerülne irgalmatlan sokba, különösen nem a stadionok és a felfoghatatlan mennyiségű EU-pénzek árnyékában.

Egyszerűen politikai szándék kellene mögé, amelyik el tud vonatkoztatni a rövid távú érdekeken, és meglátja benne az ígéretet. Még a gazdaságit is.

De egyelőre úgy tűnik, nem igazán megy az elvonatkoztatás.

A hullámok magasra értek

A Szombatehly-Oberwart vasút felélesztésének alapötlete onnan jött, hogy az osztrák szocialisták (SPÖ) szeretnék, ha az egykori vasúti pálya helyén kerékpárút épülne. Ez viszont – más osztrák politikusok szerint – végérvényesen lehetetlenné tenné a két város közötti vasúti közlekedés helyreállítását; ami pedig éppen most lenne időszerű, és valószínűleg uniós forrásokat is lehetne rá szerezni.

Ha van mögötte politikai szándék, nem olyan nehéz vasutat építeni
Józing Antal

Időközben az osztrák mellett egy magyar civil csoport is indult a projekt támogatására, a hullámok pedig – és ebben bizonyára cikkünknek Most vagy soha? - Ismét mozgásban a Szombathely-Oberwart vasút ügye March 05. 07:04 is szerepe volt - elérték a központi magyar döntéshozás szintjét is, és két Vas megyei országgyűlési képviselő is foglalkozott a kérdéssel.

Hende Csaba (Fidesz) óvatos, távolságtartó választ adott „Most van itt a pillanat, amikor még értelmesen felvethető a kérdés” – Hende Csaba a Szombathely-Felsőőr vasútról March 09. 11:10 lapunk megkeresésére, Bana Tibor (független) írásban fordult Bana Tibor írásban kérdezi Szijjártót a Szombathely-Oberwart vasútról March 07. 06:19 Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterhez „Mi lesz a Szombathely-Felsőőr vasútvonal sorsa?" címmel.

A válasz időközben megérkezett, de mivel a képviselő Facebook-bejegyzéséből nem derült ki, pontosan milyen levél jött a minisztériumtól, így elkértük a Magyar Levente államtitkár által jegyzett dokumentumot .

Ebben az áll, hogy korábban készültek ugyan tervek és tanulmányok Szombathely-Oberwart vasútra, de Burgenland vezetése már nem támogatja a projektet, mert az uniós pénzekre a 2021-2027-es periódusban nincs reális esély.

A 'Vashíd' Szombathely határában - Egykor itt futott a vasút, ami most ismét beszédtéma lett
Mészáros D. Zsolt

Burgenland vezetésének is elküldtük a kérdéseinket, de egyelőre nem érkezett válasz. Viszont néhány nappal ezelőtt megjelent ORF-hírből az derül ki, hogy elkezdődött az ominózus, 4 millió eurós bicikliút építése, és Heinrich Dorner tartományi képviselő (SPÖ) kijelentette, hogy az Oberwart-Szombathely vasútvonal újjáépítése nincs napirenden.

A szombathelyi városvezetés sem lelkes

Érkezett viszont válasz a szombathelyi városházáról, hosszú átfutással ugyan, cserében viszont részletesen kifejtett állásponttal, amelyet érdemes figyelmesen elolvasni.

„Az Oberwart-Szombathely vasútvonal ügye visszatérő téma az önkormányzat életében. Szinte valamennyi korábbi ciklusban felmerült a visszaépítés gondolata. Ismereteink szerint a korábbi vizsgálódások nem tudták igazolni a visszaépítés gazdaságos voltát, mivel a személyszállításból a megtérülés nem várható, áruszállítás pedig ezen a viszonylaton jelentős mértékben nem várható” – ismertette a városvezetés véleményét Kéner Balázs , a Polgármesteri Kabinet kommunikációs vezetője.

A cikkünk hozzászólásaiban felvetett adriai kikötő elérése logikusan az európai 5. számú korridoron, a szlovén vasút irányába történhet – tudtuk meg, ami pedig a nyomvonalat illeti, az a „magyar oldalon már jelentős korrekcióra szorult. Szombathely szabályozási terve az elépítések miatt már 2006. óta az észak-nyugati bevezetés helyett egy új, dél-nyugati megkerülővel csatlakoztatná a vasutat a szentgotthárdi vonalba.”

Egyeztetések a GYSEV-vel

A válaszból kiderül az is, hogy a város korábban egyeztettet a GYSEV képviselőivel, akik szintén nem látnak racionalitást a visszaépítésben, mivel szerintük a régi pályaszakaszok lényegében sem kiépítettség, sem pályaszerkezet, sem pedig teherbírás, illetve vasútbiztonság szempontjából nem megfelelőek.

A pályát a megtartható nyomvonalszakaszokon is korszerű formában, villamos vontatásra kellene újra megépíteni biztosító berendezésekkel és informatikával állomásokkal, peronokkal és az intermodalitás feltételeinek biztosításával.

„Ez összességében szép, csábító és jól hangzó elképzelés, de a mai világ realitásainak talaján maradva a kilátások nem túl biztatóak” – szól a következtetés.

A szombathelyi városvezetés is a bicikliútban lát fantáziát

A polgármesteri hivatal levele emlékeztet, hogy a 2019. február 28-án hivatalba lépett Hans Peter Doskozil tartományfőnök a sajtóban úgy nyilatkozott, hogy szerinte az Oberwart-Szombathely közötti vasút megvalósítása pénzügyileg nem reális, az pénzpazarlás, majd kiderül az is, hogy Szombathely jelenleg vezetése is inkább a bicikliútban látja a fantáziát.

„A régi nyomvonal felhasználásával kiépülő kerékpárút gondolata ugyanakkor jól hangzik a mai világban. Mindamellett a vonalvezetés, a tulajdonviszonyok többségében rendezett volta, a megvalósíthatóság költségszintje, a szükséges korrekciók egyszerűbb kivitelezhetősége mind támogathatónak tűnik. A kerékpárutak hálózata egész Európában támogatott, népszerű cél, hasznossága nem vitatható” – írják.

Nem az ő kompetenciájuk

Megtudtuk, hogy a határokon átnyúló vasúti együttműködések kérdésében évente rendszeres egyeztetések történnek az osztrák és a magyar fél között, és erre lehetőség van a határon átnyúló uniós projektek keretében is.

A városháza végül emlékeztet, hogy a vasúthálózat bővítése állami feladat, melyhez a koronavírus-járvány okozta súlyos gazdasági kiesés miatt forrást nem tudna hozzárendelni a város.

Határon átnyúló civil aláírásgyűjtés indult

Aki mindezek ellenére úgy gondolja, hogy jó lenne, ha ismét járna a vonat Szombathely és Oberwart között, mégiscsak tehet valamit.

Néhány nappal ezelőtt – stílszerűen – közös osztrák-magyar aláírásgyűjtés indult a vasútért, hogy nyomást gyakoroljak a két ország döntéshozóira.

Eddig közel 1300-an írták alá a „Zukunft auf Schiene - A jövő sínen van“ nevű petíciót, ami láthatóan elég jól megmozgatja a régióban élőket, és a kezdeményezéssel foglakozott az ORF is.

„Talán túl erős a dél-burgenlandi busztársaságok vagy a termálfürdők lobbija, akik a termálvíz és a kerékpár kombinációját tekintik prioritásnak, pedig a vasút biztosan nagyobb lendületet adna a térségnek mint a kerékpárút” – kommentálta a lapunknak a jelenlegi helyzetet a ifj. Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal Facebook-csoport alapítója, aki szerint a 21.században a "síneket építeni kellene, nem pedig lebontani őket" .

Zukunft auf Schiene - A jövő sínen van

„Ha Vas megyének ekkora lendületet adna ez vasútvonal, mint ahogy a hatástanulmányban leírták, akkor miért nem támogatják a helyi képviselők?” – teszi fel a kérdést Cseri, amire nem tudjuk, mennyire válasz a városháza véleménye.

Mindenesetre aki szeretné aláírni a petíciót, az itt teheti meg , és ugyanitt lehet tájékozódni arról, hogy a civil kezdeményezők szerint mi minden szól a vasútvonal mellett. Figyelemre méltó lista.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság

Tovább az oldalra