Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az ajtó és ami mögötte van

Szabó Istvánt még mindig inkább a közönség reakciói, mint a kritikusok véleménye érdekli.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kedden délután Szombathelyen, az AGORA-Savaria Filmszínház vendége volt az Oscar-díjas, Kossuth-díjas érdemes művész, Szabó István. A filmrendező Az Ajtó című, legújabb filmje kapcsán tartott közönségtalálkozót, és a nyugat.hu kérdéseire is szívesen válaszolt.

Bő egy hónapja volt Az Ajtó című film premierje. Milyenek a nézettségi adatok? Vagy egyáltalán foglalkozik ezekkel?

Természetesen igen, hiszen a filmet a közönségnek csináljuk, így ez az egyik, ha nem a legfontosabb szempont. Szerencsére csak jót mondhatok, mert nagyon sokan nézik, és szeretik is ezt a filmet. Az országos adatok egyre jobbak, és ez csak pozitív lehet.

Szabó István
Egy-egy érdekes történetet akar megosztani
Mészáros Zsolt

Ezek szerint fontosabbak a nézők, mint a díjak.

Természetesen. Ha egy történet engem érdekel annyira, hogy azt másnak is ismernie kell, akkor megpróbálok olyan hangot megütni, vagy olyan módon beszélni, hogy az eljusson másokhoz is. Ezért aztán teljesen magától értetődik, hogy érdekel, eljut-e másokhoz vagy sem. Ha eljut, akkor megértik-e vagy sem. Érdekli-e őket, fel tudom-e kelteni a közönség érdeklődését, és ezt fenn tudom-e tartani. Ezek az alapvető kérdések.

Ha már itt tartunk, hogy annyira érdekli egy téma, hogy azt el kell mesélnie másoknak, akkor a kérdés adja magát. Hogy választ témát? Jól vettem észre, hogy szinte csak és kizárólag a múlt századdal foglalkozik?

Az életem nagy részét a XX. században éltem le. Ami azért elég sok történelmi, társadalmi és emberi tapasztalattal szolgált. Úgyhogy van bőven miről mesélni. Én egyébként nem is hiszem, hogy egy filmrendező élete elég ahhoz, hogy azt a sok mindent, amit megtapasztal, végigküzd, azt el tudja mondani.

Az, hogy a filmjei többsége koprodukcióban készül, mennyiben jelent könnyebbséget? Az anyagi források lesznek meg hamarabb, vagy a forgalmazás lesz gördülékenyebb?

Ilyen gazdasági helyzetben nem nagyon van arra lehetőség, hogy ezeket a filmeket csak hazai pénzekből finanszírozzuk. Az utóbbi időkben, és ez úgy 20 évet jelent, az anyagi körülmények olyanok, hogyha anyagilag egy kicsit igényesebb az ember, akkor segítség után kell nézni. Az Európai Uniónak vannak erre szervezetei. Különböző országok filmkészítő alapítványai is szívesen vesznek részt koprodukciókban, tehát lehet támogatást szerezni más országokból is, sőt az uniótól is. Ez egy remek lehetőség, és így nem kell a magyar adófizetők pénzét igénybe venni.

Szabó István
A koprodukció mindig nagyobb teret ad
Mészáros Zsolt

Hogy kerültek Az Ajtó kapcsán a németek képbe? A már jól bejáratott pályázati csatornákon keresztül, vagy az ön neve kapcsán kapták fel a fejüket, esetleg Szabó Magda regénye volt a garancia, hogy jó dolog sülhet ki ebből?

Ez a regény nagyon ismert, nem csak a németeknél, de Angliában is kiadták, Franciaországban nagyon rangos irodalmi díjat nyert. Szabó Magda ismert író Európában. Számított az ő neve, számított az ő ismertsége abban, hogy megkapjuk a támogatásokat.

Sokfelé kutakodtam a neten kritikákat, fórumbeírásokat olvasgatva. A legtöbb, amivel találkoztam és a film szemére vetették, hogy miért kell egy magyar regény, főképp magyar filmváltozatához külföldi főszereplő. Eljutnak önhöz ezek a hangok?

Engem inkább a nézők véleménye érdekel, akik elfogadják és szeretik Helen Mirrent. A nézők úgy érzik, hogy Szabó Magda regényének és a regény főhősének Emerencnek kitűnő megtestesítője Helen Mirren, és azt hiszem nekem ez elég kell, hogy legyen.

Mennyire kellett egyébként a külföldi színészeknek a regény idején játszódó „magyar viszonyokat” háttéranyagokkal vázolni?

Mindenképpen kell háttéranyagot adni, mondani. Alapvetően az egész korszakkal kapcsolatban, és aztán naponta a jelenetek problémáival kapcsolatban. De ez teljesen természetes. Az az igazság, hogy néha a fiatal, magyar színészeknek is kell bizonyos történelmi, társadalmi, politikai kérdésekről elemzést adni, ha egy másik periódusban játszódik a film, és ez teljesen természetes, ez a dolga a rendezőnek.

Mennyire ment könnyen a forgatás?

Egészen kitűnő munkatársaim vannak, akikkel évtizedek óta együtt dolgozom. Minden reggel megbeszéljük mi a napi feladat. Előkészítettük a munkánkat több hónapon keresztül, mindenki tudja a dolgát, így megy ez.

Szabó István
Jó munkatársakkal, könnyű dolgozni
Mészáros Zsolt

A szombathelyi már a sokadik közönségtalálkozó, hiszen bő egy hónapja volt a film premierje. Mi az, ami a közönséget érdekli, amit szinte mindig el kell mesélni?

Leginkább az érdekli őket, hogy miért ezt a regényt választottuk Szabó Magda művei közül. Miért gondoltam azt, hogy Szabó Magda egy regényét filmre kell vinni. És aztán az írónő és Emerenc viszonya körül kérdezősködnek. Meg kell mondanom, hogy nagyon nagy szeretettel. Szóval szeretik és elfogadják ennek a filmnek a szereplőit.

Mik a további tervek? Van-e már olyan történet, amit nem egy regényből adaptálva szeretne elmesélni? Egy saját sztori, ami a közönség elé kívánkozik?

Vannak különböző történeteim, de ezekről még nem tudok beszélni.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kultúra

Hirdetés