Begyöpösödtek a játéktervezők?

A kortárs számítógépes játékok grafikája csak egymást majmolja. Mi fog kitörni ebből a Dungeons and Dragons óta semmit sem fejlődött fantáziavilágból?

Ahogy a játékpiac fejlődését nézem (pusztán vizuális szempontból), két nagy csoportot látok kibontakozni. Az inkább stratégiai játékoknál a középkori ciráda dukál, ami kicsit keleties manga stílusban fel van turbózva, a rajzi megjelenés pedig kizárólag a tablettel elkészített, de olajfestményt és kézrajzot utánozó világra korlátozódik. A sárkányoktól angyaloktól és egyéb szárnyas lényektől nyüzsgő fantáziavilág a Dungeons and Dragons szerepjátékok óta semmit nem változott.

Így néz ki egy angyal a Heroes 6-ban...
Nyugat.hu
... így pedig a Diablo 3-ban.
Nyugat.hu

A másik kategória, leegyszerűsítve a lövöldözős játékok, ahol a Doom óta állt meg az idő, a képernyő közepét a puska kijelöli, innentől a látvány pedig 3D-modellező programmal felrajzolt plázák és repülőterek, egy-egy kósza olajoshordóval.

Vannak gyönyörű és innovatív kinézetű játékok, de a többség ugyanazokat a lerágott csontokat hasznosítja újra és újra és újra

- panaszkodik egy ismerős a fórumon.

A játék, mint befektetés

Mivel a játékfejlesztők is pénzért dolgoznak, ezért nehéz eltérni a megszokottól, a jól beválttól. Ha megteszed akkor kockáztatod, hogy a terméked kevésbé lesz sikeres és itt millió dollárokról van szó, részvényekről és nemzetközi cégek jövőjéről

- vallja bennfentes gamer barátom, Josheide.

Ilyen a képernyő a DOS-os Doom-ban...
Nyugat.hu
... és ilyen a Call of Dutyban.
Nyugat.hu

És való igaz, hogy rengeteg pénz beleölnek egy-egy játék megjelenésébe, már képzőművészeti szinten kezelve a képi világot. Nemrég akadt a kezembe egy Diablo III album, amiben a designerek skiccei, vázlatai, egyes karakterek variánsai voltak összerendezve. A vaskos kötet számos művész mélyreható kutatását, tervezőmunkáját mutatta be, nem kérdés hogy hihetetlen mennyiségű munkaórája van a grafikusoknak abban, ahogy a játék végül kinéz.

A kivételek

Vannak persze kivételek. Josheide mindjárt ajánl is nekem párat: például itt a XIII, ami igazából ugyanazt a 3D-modellező programmal felhúzott térképet teszi elénk, mint minden más lövöldözős játék, csak más renderelésben és néhány piros képregényfelirattal. Tomb Raider és Mafia 2 azon versenyeznek hogy ki tud olyan játékot készíteni ami a lehető legkevesebb játékos gépén fut el. Gyönyörű persze, ahogy a valóságot a legapróbb részletekig lemodellezik digitálisan, de talán egy grafikus munkája lehetne kiterjedtebb annál, mint hogy fényképezőgépnek képzeli magát.

A kérpegény stílusban renderelt XIII
Nyugat.hu

Egyedül a Limbo kis aranyos és félős fekete-fehér világa hozza a változatosságot a játéktérképre, és persze a Bioshock Infinite, aminek reklámja ellepte a londoni metróaluljárókat is.

A Bioshocknak valóban szép a grafikája, de az csak a hangulat része, valójában a zseniális előző részek, a történet, a történetvezetés, a hangulat, a részletek teszik jó játékká, és csak emiatt játszottam vele, a grafika csak dob a hangulaton, de a Bioshockra max akkor mondja, valaki hogy 'csak' a látvány miatt játssza, ha soha nem játszott vele. Az egyetlen olyan játék volt amire az elmúlt sok-sok hónapban beneveztem, de megérte

- lelkendezik egy másik fórumos ismerősöm.

Bioshock Infinite - a kivétel
Nyugat.hu

A konklúzió

Sírok egy sort aztán többet nem. Régen jobban tetszett az játékipar hozzáállása a dolgokhoz, mióta divat lett gamernek lenni azóta süllyedt a színvonal, régen a content volt előtérben, mert nem volt lehetőség arra, hogy grafikával pótolják a kreativitás hiányát, és utálom azokat, akik szerint, ha jó a grafika, akkor egy mediocre game (középszerű játék) is lehet godtier (isten szintű)

- olvasom a fórumon, és milyen igaz.

Úgy érzem a régi DOS-os és ki tudja még milyen elvetemült játékokban hiába volt korlátolt a tervezők technikai lehetősége, abból olyan eredeti játékokat, fantázia és képi világokat kovácsoltak, amiből ömlött a kreativitás, amíg a kortárs játékok egymás majmolását részesítik előnyben.

The Incredible Machine - kölyökkorunk játéka.
Nyugat.hu
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech