Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A szombathelyi gépipari egyik tanára megreformálja az online oktatást

Molnár Zoltán saját weboldalt és YouTube-csatornát is létrehozott, hogy könnyebbé tegye a diákok életét a hirtelen jött távoktatás keszekuszaságában.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

„Kedves Nyugat.hu! Hoztam számotokra egy figyelemre méltó sztorit. A jelenlegi helyzet megnehezíti a tanárok és diákok dolgát. Azonban van egy matektanár Szombathely városában, a Gépipari iskolában, Molnár Zoltán tanár úr. Saját weboldalt hozott létre, hogy könnyebb legyen a diákoknak, sőt, YouTube-csatornát is kezel trichotomia néven, ahol szintén matekot is oktat. Ezen felül pedig úgy értesültem, hogy már több tanár is az ő oldalát ajánlja a diákjainak, az átláthatósága, kidolgozottsága miatt.

Sok olvasói kérdés érkezik hozzánk. Mi pedig szeretnénk friss, hiteles híreket adni neked. Támogasd a munkánkat!
Támogatom

Úgy gondolom, egy olyan országban, ahol nagyrészt csak azt hallani, hogy szerencsétlenkednek a tanárok a helyzettől, Molnár Zoli munkássága szót érdemel” – írta olvasónk, aki hozzátette még azt is, hogy volt tanáráról van szó, akiről állítja, egy zseni.

A weboldalon szerepelnek a kilencedik, a tizedik, a tizenegyedik és a tizenkettedik évfolyamok témakörei, valamint olyan online tesztek is, melyekkel az érettségire való felkészülést segíti. Az oktatóvideók pedig folyamatosan kerülnek fel a YouTube-csatornájára is, például az elsőfokú kétismeretlenes egyenletrendszerekről, a vektorokról, az egyenesek metszéspontjáról vagy a százalékszámításról.

Felkerestük hát Molnár Zoltánt, hogy meséljen nekünk egy kicsit magáról, akciójáról és hogy mi is áll a háttérben. Mint mondja, a koronavírus-járvány okozta helyzet próbára tette az oktatás minden szereplőjét – diákokat, szülőket, iskolavezetőket, döntéshozókat és természetesen a tanárokat is egyaránt.

„Most új munkarendben dolgozunk. A digitális munkaformából, a távoktatásból azonban a nevelő-oktató munka legfontosabb tényezője hiányzik: a pedagógus személyisége” – árulta el lapunknak, majd hozzátette, hogy az új rendszer induálásval sok segítséget is kaptak tanárként. Több különböző tanári csoport is szerveződött és tulajdonképpen elárasztottak mindent a tanárok rendelkezésére álló különböző digitális, online segédanyagokról szóló hírek, valamint elérhetővé vált számos internetes tartalom is.

Útmutatásra van szükségük a diákoknak

Szerinte egy ilyen helyzetben az ember hajlamos átesni a ló túloldalára, pedig véleménye szerint a kevesebb bizony több. Ugyanis ebben a helyzetben nem az a cél, hogy minél többet megtanítsanak és irdatlan mennyiségű információval lássák el a diákokat, hanem az, hogy a fiatalok felfedezzék az önálló munkában rejlő nehézségeket és lehetőségeket, közben pedig tanuljanak.

„Most tényleg van idő a gyakorlásra. A klasszikus munka- és számonkérési formák értelmüket veszítik, más módon kell rávenni a diákokat – persze, akit lehet – az önálló tanulásra. Ez sokkal több feladatot ró ránk, mint a megszokott munkarend, hiszen ez az új helyzet érezhetően a diákok számára sem a legideálisabb. El kell fogadnunk, hogy nem várhatunk el többet a diákoktól, mint eddig. Hiszen ők most valódi, élő tanári magyarázat nélkül tanulnak. Nagy mennyiségű információ, szakszöveg feldolgozására, rövid időn belül a lényeg kiemelésére egy felnőtt sem képes. Útmutatásra van szükségük a diákoknak” – mondja.

Az online oktatás pedig megköveteli például az összefoglalókat, a prezentációkat, a videókat és a kidolgozott gyakorló feladatokat is. Ezekből bőven találni különféle verziókat az interneten, de a tanár úr szerint a diákok mégiscsak azt kedvelik igazán és azzal dolgoznak szívesen, amit közvetlenül nekik készített a tanáruk, hiszen ezzel sokkal személyesebbé válik a távoktatás.

„Számos felület, közösségi oldal kínál lehetőséget az információk megosztására, és ebben a rengetegben könnyű elveszni. Ezt tapasztaltam én is tanárként és osztályfőnökként. A tanár feladata, hogy rendet tegyen az összevisszaságban. Én erre jó megoldásnak tartottam egy honlap létrehozását” – árulta el.

Megérett már a honlap

Korábban is készített már személyre szabott segédanyagokat, jegyzeteket és feladatsorokat, amiket mindig el is küldött az érintetteknek, időnként pedig a YouTube-ra is feltöltötte őket. Most viszont úgy érezte, megérett már a dolog arra, hogy egy honlapon összerendezze mindezt.

„Először csak azok a segédanyagok lettek elérhetők évfolyamokra lebontva, amelyek az elmúlt néhány hétben, ebben az új helyzetben készültek, de úgy gondolom, fontos a továbbiakban az oldal fejlesztése, korábban készített és új anyagokkal való bővítése, hiszen ennek nemcsak erre a tanévre kell majd szólnia, hanem később is használható kell, hogy legyen” – mondta.

Molnár Zoltán

Példaértékű a tanárok együttműködése

Úgy gondolja, a gépipariban oktató matematikatanárok közötti szakmai együttműködés példaértékű. Korábban is rendszeresen konzultáltak a tananyagok feldolgozásáról, sőt, együtt készítették el a nevelő-oktató munka matematikára vonatkozó dokumentumait is, valamint volt, hogy versenyszervezést is bevállaltak.

„És úgy gondolom, jól működik Szombathelyen és Vas megyében is a szakmai együttműködés, több fórumon, találkozón tudunk szakmai kérdésekről beszélgetni. Nagyon örülök annak, ha a kollégák is érdemesnek találják a honlapomat és anyagaimat arra, hogy használják a munkájuk során. Tudom, hogy néhányuknak is van saját oldala, és mindez gazdagítja a város és a megye matematikai kultúráját” – osztotta meg.

Hozzátette, hogy látja, a legtöbb kollégája ebben a nem mindennapi helyzetben is a maximumot akarja hozni, így rengeteg energiát fektetnek a tanításba és a kapcsolattartásba is. Próbálják nyomon követni a diákok tevékenységét, valamint felmérni a problémáikat és azokra megoldást találni. Mindemellett pedig sokan ajánlanak különböző olvasnivalókat, filmeket, színházi darabokat.

„Úgy gondolom, most különösen érvényes Arisztotelész gondolata: A műveltség jó sorsban ékesség, balsorsban menedék. Úgy gondolkodj, mint a bölcs, de úgy beszélj, mint az egyszerű emberek” – vallotta.

Meg kell próbálni megszerettetni a matekot a fiatalokkal

Nagyon fontosnak tartja a matematika népszerűsítését, úgy gondolja, meg kell próbálni megszerettetni ezt a száraznak tartott tudományt a fiatalokkal – pedig szerinte egyáltalán nem száraz, sőt, a matematika mindenhol ott van, csak ennek megmutatására ritkán van lehetőségük. Mi több, a követelmények és a kevés óraszám sem könnyíti meg a matektanárok dolgát.

„Én ezért vállalkozom matematikanépszerűsítő előadásokra, ezért írok matematikatörténeti tanulmányokat a Vas megyéhez kötődő matematikusokról: több már megjelent a Vasi Szemlében is. Márciusban a 13. évfolyamos osztályomba járó diákommal, Horváth Marcellel tartottam közösen előadást a kritikus gondolkodás és a matematikai logika kapcsolatáról” – mesélte.

A matek igéjének hirdetése mellett pedig fontos számára az is, hogy jó kapcsolatot alakítson ki a diákjaival. Sőt, ezenfelül az is elengedhetetlen számára, hogy tartsa a kapcsolatot volt tanítványaival, akik közül sokan gyakran megkeresik például fejtörőkkel, szakdolgozathoz szükséges kérdésekkel és felsőbb matematikai tanulmányokhoz kapcsolódó feladatokkal is.

„Ez megerősít abban, hogy érdemes ezt csinálni, érdemes matematikával és tanítással foglalkozni. Nagy megtiszteltetés az, ha egy diákom elismeri a munkámat. Ebben az új helyzetben sem változott meg ez a véleményem, függetlenül attól, hogy most már valamennyiünknek nagyon hiányzik a személyes találkozás, az összekacsintás, és bizony most már hiányoznak azok a klasszikus poénok is” – árulta el.

„Ha a lehetetlent kizártuk, ami marad, az az igazság, akármilyen valószínűtlen legyen is." criticalthinking sherlockholmes

68 Likes, 0 Comments - Zoltan Molnar (@molnarzoltan3) on Instagram: "„Ha a lehetetlent kizártuk, ami marad, az az igazság, akármilyen valószínűtlen legyen is."..."

Molnár Zoltán egyébként a szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnáziumban érettségizett, aztán a Berzsenyi Dániel Főiskola hallgatója lett, ahol 2003-ban szerezte meg diplomáját matematika–számítástechnika szakon. Még ebben az évben kezdett matekot tanítani a gépipariban, három évre rá, 2006-ban pedig a Szegedi Tudományegyetemen végezett matematika szakos tanárként.

A gépipariban egyébként osztályfőnöki feladatai is vannak, mindemellett pedig részt vett szakvizsgás képzésen is és végzett kutatásokat a diákok külföldi tanulási lehetőségeiről, tanároknak szóló külföldi továbbképzésekről és nemzetközi iskolai együttműködésekről is. Járt már Nagy-Britanniában, Cipruson, Finnországban és Lengyelországban is matematikai szakmai találkozókon, valamint rendszeresen tart a matematikát népszerűsítő előadásokat is.

„Írok Vas megyei matematikusok életművét bemutató tanulmányokat. Az iskolában működő Esélyt a gépiparisoknak Alapítvány kuratóriumi elnöke vagyok. Szabadidőmben szívesen olvasok, nézek filmeket, színházi előadásokat. És mindig örömmel matekozok” – mesélte.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Csak Szombathely

Hirdetés