A közösségi oldalak már-már teljhatalmú oligarchája Mark Zuckerberg, multimilliárdos kiskakasként ücsörögve kis kék falansztere tetején, amit Facebooknak hívnak, és ami jelenleg az internetforgalom feltérképezésével foglalkozó Alexa szerint a világ elsőszámú, leglátogatottabb weboldala. Nem volt azonban ez mindig így: a kevésbé fiatalok még emlékezhetnek rá, hogy hat-hét éve a közösségi oldalak királyát Myspace-nek hívták.
Ez volt a non plusz ultra, a világi fiatalok meeting pointja, ráadásul rendkívül fontos webes zenei platform is, ami azt jelenti, hogy az a zenész, aki nem volt rajta jelen, gyakorlatilag nem is létezett. És tényleg: Madonnától az utolsó verejtékező sufnizenészig mindenkit meg lehetett rajta találni.
...és Justin Timberlake beszállt a bizniszbe
2008-ban aztán jött a Facebook, könyörtelenül leuralta, és mire a Myspace felocsúdott volna, már egy olyan oldal volt, amin csak kuncogtak a háta mögött. Ciki volt, elmaradott, régies struktúrájú, a hirdetők is elmaradoztak róla, és volt olyan év, hogy több mint 30 millió felhasználó hagyta ott régi kedvencét.
Kiürült, kiüresedett a varázsbazár. De annyira, hogy a 2005-ben még 580 millió dollárért elkelt, ragyogóan népszerű szájtot 2011-ben már csak szánalmas 35 millióért tudták eladni - és itt is már csak a vevő személye volt érdekes: egyrészt a médiavállalkozás Specific Media vette meg, másrészt a popsztár Justin Timberlake.
"Szeretnénk, ha részese lennél"
Valami viszont megrezdülhetett, titokban elkezdődhetett, mert a tegnapi nap folyamán felbukkant egy aloldal a new.myspace.com címen, ahol egy forgó bakelit mellett a következő szöveg fogadja a látogatót:
kemény munkában vagyunk, hogy felépítsük az új Myspace-t, teljesen az elejéről kezdve. Egyetlen fontos tényezőben viszont hűek maradunk a gyökereinkhez: képessé tesszük az embereket arra, hogy úgy fejezzék ki magukat, ahogyan csak akarják. Szóval akár zenész vagy, fotós, filmkészítő, dizájner, vagy csak elkötelezett rajongó, szeretnénk, ha részese lennél a vadonatúj közösségünknek.
Ez még nem is lenne semmi extra, hiszen messziről jött ember azt mond, amit akar, nekünk meg nem kell feltétlenül hinnünk neki, ugye. Csakhogy a Myspace-üzenet mellé odadobtak egy kétperces videót is, ami viszont egészen új megvilágításba helyezi a fenti lózungokat. Íme:
Bárhogyan is nézzük, amit látunk, az bőven ad okot optimizmusra: bár az újraszabott közösségi oldal még nem érhető el (csak egy e-mailen lehet kérni meghívót az előbb már linkelt címen), a videóból az jön le, hogy itt tényleg nem kispályázás folyt, hanem nehézsúlyú tervezői-fejlesztői munka, aminek a végeredménye egy interaktív, innovatív, erősen vizuális felület (ami némileg, és talán nem is véletlenül hajaz az elmúlt két év egyik legmenőbb új közösségi oldalára, a Pinterestre, amiről mi is írtunk már).
Hogy mi sül ki mindebből, az minket is érdekel, hiszen mégis egy olyan oldalról van szó, ami pár éve még meghatározó volt, mára viszont mindenki lemondott róla, már a neve sem cseng jól - és most mégis megint itt van, és tényező akar lenni. Várjuk a fejleményeket, de addig is mutatunk pár állóképet a videóból - ugye, hogy meglepően esztétikus?