Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tizenkét dühös öltönyös (kritika)

Azért nem rossz újság, hogy olyan színháza van Szombathelynek, ahol 12 egymástól teljesen különböző férfikaraktert így össze lehet terelni. Bajomi György kirekesztős monológja alatt előjönnek a könnyeim (ilyet még nem értem), szó szerint nekem fáj.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem rossz ez a Tizenkét dühös ember, pedig nagyon nem volt kedvem hozzá.
Komolyan, az őszi szombathelyi színházi szezonban ezt a premiert vártam a legkevésbé, egyáltalán nem izgatott Reginald Rose ötvenes években készült drámája, jóllehet, mind a mai napig kultikus, szeretik műsorra tűzni, láttam már többször, filmen, színházban is.

Tizenkét dühös ember
Tizenkét dühös ember
Mészáros Zsolt
A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

A helyszín a WSSZ kamaraterme, ahol megszakítás nélkül, szinte egy nagy levegővételre zajlik a dráma. Nincs díszletcsere, a játéktér egy tárgyaló, benne egy nagy asztallal, a nézők közé ékelve. Intenzív és állandó a színészi jelenlét, csak pár másodpercre lépnek ki a központi térből a figurák. A darab azzal indul, amivel a bírósági krimik általában a finishez érnek: a tárgyalásnak vége, elhangzottak a záróbeszédek és a bíró eligazítja az esküdteket. Még két perc, amíg az esküdtek meghozzák az ítéletet, aztán csomagolhatunk, mert jön a stáblista…

A tét nem kicsi: halálba küldeni, vagy felmenteni

De nem, összeül a 12 öltönyös, hogy letudja állampolgári kötelességét és ítélkezzen, hogy aztán szaladhasson vissza saját kis életébe. A tét nem kicsi: halálba küldeni, vagy felmenteni egy tizenévest, aki megölte az apját – vagy nem. Az amerikai törvények szerint (akkor is és most is) az ítéletnek (bűnös vagy nem bűnös) osztatlannak kell lennie. Az esküdteket továbbá tájékoztatják arról is, hogy ha a döntés „bűnös”, akkor ahhoz automatikusan halálos ítélet fog társulni, jön a villamosszék.

Eztán egy izgalmas csoportlélektani kísérlet szemtanúi leszünk: miként alakul, formálódik az egyén ítélete, változik morálisan ez a spontán összeverődött öltönyös csoport. Azért – gondolom közben – más kor, más kultúra ez: ahol az emberek egy asztal mellett észérvekkel meggyőzhetőek, és van, aki meghallja a másik véleményét. Ahol tisztelik az öreget, páran legalábbis. Ennyit változtunk volna? Persze itt is lépten-nyomon egymás szavába vágnak, mégis vannak diskurzusok, hatással vannak egymásra, és működik a közösség, van vita…

Figyelem a többiek reakcióit

A morális diskurzusok közepette egyszer csak azon kapom magam, a fásultságom elillant, a közönyösségemből kibillentettek, és egyre jobban izgat a játék. Engem is lassan - mint a meleg vízbe ejtett békát – észrevétlen megfőztek. Figyelem a többiek reakcióit, bíráskodom és agyalok, vajon ki lesz a következő „áldozat”, aki megváltoztatja a véleményét. Élők a párbeszédek, nem érzékelek üresjáratokat, működik, élnek a karakterek.

Tizenkét dühös ember
Lehetne így is
Mészáros Zsolt

Magam sem értem, hogy ránthat annyira magával a játék, hogy Bajomi György kirekesztős monológja alatt előjönnek a könnyeim (ilyet még nem értem), szó szerint nekem fáj. Szavai maiak, akár a sarki kocsmában vagy egy családi ebédlőasztalnál is elhangozhatnának. És milyen jó, hogy a színpadi világban még van, aki rá mer üvölteni…

Kifejezetten teszik Bajomi játéka, erős a jófiú karakter, Zayzon Zsolt is. Találat a vendégként szereplő, immár másodízben (Ügynök halála) hazatérő (merthogy eredendően szombathelyi) Avass Attila banktisztviselője. Megint ördögi Mertz Tibor, és tetszik az autokrata apa szerepében Trokán Péter. Tényleg jók, szívesen elnézem a darab súlytalanabb karaktereit, ők is élnek, nincs üresjárat, mindvégig hozzák a figurát, csendben az asztalra dőlve is, csak ha figyelnek.

Kíváncsi lennék…

Vajon – morfondírozom hazafelé – ha a mai Magyarországon tizenkét átlagembert összezárnának, és történetesen valami hasonlóra kérnék őket, hányan kelnének egy pária védelmére? Lenne, aki nem az első benyomása és az előítéletei alapján döntene? Jó lenne elhinni a darab végső tanulságát, mert ha tizenkettőből legalább egy akad, aki tud gondolkodni, egy kicsit változtathat a világon…

Tizenkét dühös ember
Trokán, a dühös ember
Mészáros Zsolt

fordította: Hamvai Kornél

SZEREPLŐK:
1. esküdt / Kelemen Zoltán
2. esküdt / Avass Attila
3. esküdt / Trokán Péter
4. esküdt / Mertz Tibor
5. esküdt / Horváth Ákos
6. esküdt / Endrődy Krisztián
7. esküdt / Balogh János
8. esküdt / Zayzon Zsolt
9. esküdt / Jordán Tamás
10. esküdt / Bajomi Nagy György
11. esküdt / Orosz Róbert
12. esküdt / Szabó Róbert
teremszolga / Schmidt Róbert

Díszlettervező: Silló Sándor
Jelmeztervező: Kárpáti Enikő, Varga Alexandra
Ügyelő: Győrváry Eszter
Súgó: Papp-Ionescu Dóra
Rendezőasszisztens: Pusztai Fanni
Rendező: Silló Sándor

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kultúra

Hirdetés