Tizenkét dühös öltönyös (kritika)

Azért nem rossz újság, hogy olyan színháza van Szombathelynek, ahol 12 egymástól teljesen különböző férfikaraktert így össze lehet terelni. Bajomi György kirekesztős monológja alatt előjönnek a könnyeim (ilyet még nem értem), szó szerint nekem fáj.

Nem rossz ez a Tizenkét dühös ember, pedig nagyon nem volt kedvem hozzá.
Komolyan, az őszi szombathelyi színházi szezonban ezt a premiert vártam a legkevésbé, egyáltalán nem izgatott Reginald Rose ötvenes években készült drámája, jóllehet, mind a mai napig kultikus, szeretik műsorra tűzni, láttam már többször, filmen, színházban is.

Tizenkét dühös ember
Tizenkét dühös ember
Mészáros Zsolt

A helyszín a WSSZ kamaraterme, ahol megszakítás nélkül, szinte egy nagy levegővételre zajlik a dráma. Nincs díszletcsere, a játéktér egy tárgyaló, benne egy nagy asztallal, a nézők közé ékelve. Intenzív és állandó a színészi jelenlét, csak pár másodpercre lépnek ki a központi térből a figurák. A darab azzal indul, amivel a bírósági krimik általában a finishez érnek: a tárgyalásnak vége, elhangzottak a záróbeszédek és a bíró eligazítja az esküdteket. Még két perc, amíg az esküdtek meghozzák az ítéletet, aztán csomagolhatunk, mert jön a stáblista…

A tét nem kicsi: halálba küldeni, vagy felmenteni

De nem, összeül a 12 öltönyös, hogy letudja állampolgári kötelességét és ítélkezzen, hogy aztán szaladhasson vissza saját kis életébe. A tét nem kicsi: halálba küldeni, vagy felmenteni egy tizenévest, aki megölte az apját – vagy nem. Az amerikai törvények szerint (akkor is és most is) az ítéletnek (bűnös vagy nem bűnös) osztatlannak kell lennie. Az esküdteket továbbá tájékoztatják arról is, hogy ha a döntés „bűnös”, akkor ahhoz automatikusan halálos ítélet fog társulni, jön a villamosszék.

Eztán egy izgalmas csoportlélektani kísérlet szemtanúi leszünk: miként alakul, formálódik az egyén ítélete, változik morálisan ez a spontán összeverődött öltönyös csoport. Azért – gondolom közben – más kor, más kultúra ez: ahol az emberek egy asztal mellett észérvekkel meggyőzhetőek, és van, aki meghallja a másik véleményét. Ahol tisztelik az öreget, páran legalábbis. Ennyit változtunk volna? Persze itt is lépten-nyomon egymás szavába vágnak, mégis vannak diskurzusok, hatással vannak egymásra, és működik a közösség, van vita…

Figyelem a többiek reakcióit

A morális diskurzusok közepette egyszer csak azon kapom magam, a fásultságom elillant, a közönyösségemből kibillentettek, és egyre jobban izgat a játék. Engem is lassan - mint a meleg vízbe ejtett békát – észrevétlen megfőztek. Figyelem a többiek reakcióit, bíráskodom és agyalok, vajon ki lesz a következő „áldozat”, aki megváltoztatja a véleményét. Élők a párbeszédek, nem érzékelek üresjáratokat, működik, élnek a karakterek.

Tizenkét dühös ember
Lehetne így is
Mészáros Zsolt

Magam sem értem, hogy ránthat annyira magával a játék, hogy Bajomi György kirekesztős monológja alatt előjönnek a könnyeim (ilyet még nem értem), szó szerint nekem fáj. Szavai maiak, akár a sarki kocsmában vagy egy családi ebédlőasztalnál is elhangozhatnának. És milyen jó, hogy a színpadi világban még van, aki rá mer üvölteni…

Kifejezetten teszik Bajomi játéka, erős a jófiú karakter, Zayzon Zsolt is. Találat a vendégként szereplő, immár másodízben (Ügynök halála) hazatérő (merthogy eredendően szombathelyi) Avass Attila banktisztviselője. Megint ördögi Mertz Tibor, és tetszik az autokrata apa szerepében Trokán Péter. Tényleg jók, szívesen elnézem a darab súlytalanabb karaktereit, ők is élnek, nincs üresjárat, mindvégig hozzák a figurát, csendben az asztalra dőlve is, csak ha figyelnek.

Kíváncsi lennék…

Vajon – morfondírozom hazafelé – ha a mai Magyarországon tizenkét átlagembert összezárnának, és történetesen valami hasonlóra kérnék őket, hányan kelnének egy pária védelmére? Lenne, aki nem az első benyomása és az előítéletei alapján döntene? Jó lenne elhinni a darab végső tanulságát, mert ha tizenkettőből legalább egy akad, aki tud gondolkodni, egy kicsit változtathat a világon…

Tizenkét dühös ember
Trokán, a dühös ember
Mészáros Zsolt

fordította: Hamvai Kornél

SZEREPLŐK:
1. esküdt / Kelemen Zoltán
2. esküdt / Avass Attila
3. esküdt / Trokán Péter
4. esküdt / Mertz Tibor
5. esküdt / Horváth Ákos
6. esküdt / Endrődy Krisztián
7. esküdt / Balogh János
8. esküdt / Zayzon Zsolt
9. esküdt / Jordán Tamás
10. esküdt / Bajomi Nagy György
11. esküdt / Orosz Róbert
12. esküdt / Szabó Róbert
teremszolga / Schmidt Róbert

Díszlettervező: Silló Sándor
Jelmeztervező: Kárpáti Enikő, Varga Alexandra
Ügyelő: Győrváry Eszter
Súgó: Papp-Ionescu Dóra
Rendezőasszisztens: Pusztai Fanni
Rendező: Silló Sándor

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra