Egyelőre az elemzők is csak találgatnak, hogy az izraeli események mennyire befolyásolják majd az üzemanyagárakat.
Az biztos, hogy a hétfőn az olaj ára 4 százalékkal ugrott magasabbra. A folyatás attól függ, hogy a konfliktus mennyire eszkalálódik a térségben, érinti-e például az Irán déli határánál lévő tengeri szállítási útvonalat (Strait of Hormuz), ahol áthalad a világ tengeri olajszállításának több mint harmada.
Ha érinti, akkor jelentős áremelkedés várható a világpiacon.
Mindez azonban sokkal kevésbé befolyásolja majd az autózási szokásainkat, mint ahogy azt előzőleg gondoltuk.
Az elmúlt hónapok áremelkedése miatt lapunk a közelmúltban azt kérdezte Tényleg kevesebbet autózunk, mióta megugrott a benzinár? 2023. September 18. 15:17 olvasóinktól, hogy mennyi lenne az az üzemanyagár, melynél már letennék az autót vagy alig használnák.
A válaszok alapján két nagy csoportja van az autósoknak:
Ehhez képest jóval kevesebben vannak, akik konkrét benzinárhoz kötik az autóból való kiszállást: Olvasóink 8 százaléka 800 forintnál, 12 százaléka 1000 forintnál húzza meg a határt.
A Totalcar a Pulzus Kutató segítségével tette fel a ugyanezt a kérdést, és a következtetések hasonlóak, még ha az arányok nem is azonosak.
Az ő mérésük alapján az autósok 16 százaléka váltott már, és 27 százalék (itt ez a legnagyobb csoport) állítja azt, hogy semmiképp nem szállna ki a kocsiból.
A lap felmérése alapján sokan vannak olyanok (19 százalék), akik 700-800 forintos üzemanyagárnál tennék le az autót.
Ez utóbbi egyébként nemsokára eljöhet, és nemcsak az izraeli háború miatt: a tervek szerint a jövő évben literenként 40 forinttal drágul az üzemanyagok jövedéki adója.