Nemrég érkezett szerkesztőségünkbe egy olvasói levél, melynek témája a szombathelyi Metro áruház körüli közlekedési mizéria, gyalogosként ugyanis szinte teljesen lehetetlen arrafelé közlekedni.
Így szólt olvasónk e-mailje:
Tisztelt Nyugat.hu! Azon okból írok Önöknek, hogy megosszam tapasztalatomat a szombathelyi Metro áruháznál lévő kaotikus közlekedési helyzetekkel! Történt ugyanis, hogy ott az átkelés egy gyalogos szemszögéből nézve majdhogynem lehetetlen küldetésnek bizonyul! A Lidl felől érkezve az autósok többsége előzékeny, azonban jó páran azt az utat arra használják, hogy a forgalomnak valamelyest elé tudjanak vágni! Az önkormányzati választások előtt Bokányi Adrienn meglovagolva a lehetőséget, kitáblázta a helyet, hogy „itt nemsokára gyalogátkelőhelyet létesítünk!”
Mivel a választás lezajlott, így a tábla kikerült onnan, de a zebrának se híre, se hamva! Rengetegen nem ismerik a KRESZT, csak a megvető pillantásokat kapom, amikor azon az úton megyek át, ahová a tisztelt autósok bekanyarodnak! Akárhogy is sietve kelek át én is és több személy, köztük gyerekes anyukák, nem tudunk úgy futni, hogy az autósoknak ne kelljen a fékre lépni! Autós szemszögből sem egyszerű a helyzet, ugyanis nem nagyon ismerik a közlekedési táblákat!
Bokányi Adrienn a kettes választókerület képviselőjelöltjeként indult az Éljen Szombathely! színeiben az önkormányzati választásokon és nyert is. Az egyik kampányígérete pedig az volt, hogy a szomszédos egyes választókerület szintén Éljen Szombathely!-es képviselőjelöltjével, György István Péterrel közösen zebrát alakítanak majd ki a körzethatárnál, hogy megkönnyítsék a gyalogosok dolgát.
„Hosszú évek óta fennálló probléma a Stromfelden, illetve a 11-es Huszár úton és környékén élők számára (is), hogy a Lidl-től vezet át zebra a 87-es úton, ám utána a Metro-hoz már csupán kijelölt gyalogátkelőhely nélkül, teljes mértékben az autósok jóindulára bízva lehetséges az úton történő átkelés. Holott az útpadka azon a részen akadálymentesített, tényleg csak a zebra felfestése hiányzik. Rengetegen kérték tőlem, hogy oldjuk meg ezt a problémát, ezért a kéréseket továbbítva István Péter György képviselőjelölt társam felé (1.sz. vk.) elhatároztuk, hogy közös erővel fogunk küzdeni a mielőbbi megvalósításért és október 13. után mindenképp prioritásként fogjuk kezelni a kérdést. #eljenszombathely” – írta Bokányi a Facebookon még szeptember 29-én.
Bokányi Adrienn pedig ahogy azt már írtuk, nyert a körzetében, György István Pétert viszont legyőzte a fideszes Horváth Gábor. Az ígéretet jelképező tábla is eltűnt, a zebra elkészültére pedig azóta is várnak a gyalogosok. Így megkérdeztük a képviselő asszonyt, hogy folyamatban van-e a gyalogátkelőhely kialakítása. Ha igen, milyen stádiumban van és mikorra várható az elkészülte? Ha pedig nem, milyen akadályba ütköztek?
Válasza a következő volt:
Hozzám is érkezett decemberben két megkeresés ebben a témában - az egyik éppen a fogadóórámon -, ezért nagyjából három héttel ezelőtt beszéltem Horváth Gáborral, a körzet megválasztott képviselőjével a problémáról.
Ugyanis az érintett útszakasz bár majdnem a körzethatáron helyezkedik el, de valójában fizikálisan már nem az én választókerületem, hanem az 1.sz. egyéni választókerület részét képezi. Hatásai tekintetében azonban az 1.sz és a 2.sz. választókerület lakóit gyakorlatilag azonos mértékben érinti.
Horváth Gábor Képviselő Úr jelezte felém, hogy ő is aktívan foglalkozik a kérdéssel, prioritásként szerepel nála a probléma megoldása - ezzel kapcsolatban pontosabb részletekkel úgy gondolom, hogy ő fog tudni szolgálni -, én pedig arról biztosítottam, hogy támogatni fogom ebben, akár közös megvalósítású fejlesztésként is, amennyiben azt ő, mint a körzet képviselője kezdeményezi. Én továbbra is szorgalmazni fogom, hogy ez a folyamat mielőbb elinduljon.
Felkerestük az érintett körzet képviselőjét, Horváth Gábort is, aki elmondta, hogy a történet jóval bonyolultabb, mint azt elsőre gondolnánk. Valóban foglalkozik az üggyel, de egy gyalogátkelőhely kialakítása minimum másfél millió forintba kerül és közvilágítást is kell biztosítani mellé. Ezzel kapcsolatban politikai egyeztetéseket folytat és még fog is jó ideig, hiszen ha minden igaz, legkorábban február végén dőlhet el, hogy a költségvetésből mennyi fedezetet tudnak biztosítani a zebra kialakítására.
Ráadásul bonyolítja a helyeztet, hogy nem csak egy, hanem minimum három darab gyalogátkelőhelyet kellene kialakítani a környéken. Az elmúlt években ugyanis 6-7 tömbház megépült, ami többszáz lakót jelent. A bökkenő viszont, hogy közlekedési koncepció nélkül épültek fel ezek a házak, így a zebrákon kívül parkolók és jelzőtáblák is kellenek.
A héten egyik délután fotósunk is kiment a szóban forgó helyszínre és neki is hasonló tapasztalatai voltak abban a fél órában, amit ott töltött. Nagyon sok autós használja azt az egérutat arra, hogy megelőzzék a forgalmat még akkor is, amikor nincs csúcsidő és nem dugult be az egész környék. Sokan egyenesen padlógázzal szabnak végig az úton.
Fotósunk készített egy sorozatot egy asszonyról is, aki előtt összesen 7 kocsi szabott át, mielőtt ájuthatott volna. Egy másik hölgy is nagyon sokat várt arra, hogy átkelhessen, legalább 5 autó hajtott el előtte. Egy zöld Peugeot-nak még a kereke is megnyikkant, mert akkorát fékezett, pedig a gyalogos már majdnem átért az út túloldalára. Zebra hiányában a legalább 100 autóból körülbelül 1 állt meg a gyalogosoknak.