Túl lassú a váti elkerülő – Végigvideóztuk az utat

Néhányszáz méter kivételével csak 40-nel, 50-nel lehetne autózni az új váti elkerülőn. Az autósok nem tartják be a sebességkorlátozást, a szakemberek viszont azt mondják, csak így lehet balesetmentesen közlekedni.

Vitathatlan örömöt okozott a vátiaknak és az autósoknak is, amikor tavaly nyár elején átadták a váti elkerülőt Átadták a 86-os váti elkerülőjét 2009. June 10. 16:38 . Azóta viszont többen jelezték, mi magunk is tapasztaltuk, hogy ha az ember betartja a táblarengeteg előírásait, akkor torlódásokat, szabálytalan előzéseket, olykor balesetveszélyt is okoz. De mindezt nézzék meg videóinkon, először Szombathelytől Csorna felé. A kamerát akkor kapcsoltuk be, amikor a régi nyomsávról tértünk le az új útra.

Szombathelytől Csorna irányába
A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Jól látható, hogy már az új út felé közeledve is három tábla, egy 70-es, egy 50-es és egy 40-es korlátozás robog felénk. Szemléltető jelleggel betartottuk a sebességhatárokat, okoztunk is felháborodást vele. A jobbkanyar íve szerintünk nem indokolja a 40-es sebességet, látható, hogy rendesen le is maradtunk a kocsisortól. Aztán a kereszteződés után már 60-ra is gyorsíthattunk, a kettős záróvonal miatt a szabálytartó autós nem is tudott előzni. A videón nem látszik, de komoly sor gyűlt fel mögöttünk.

Hiába a záróvonal, nem bírják cérnával

Aztán távolról már látható, hogy jön a 2x2 sáv, a mögöttünk haladók nem is bírják, egyikük a záróvonalon előz. Néhány száz méteren tartjuk a megengedett 110-et, sok autósnak ez sem elég. A 84-es csatlakozás, a felüljáró felé közeledve aztán megint jön a 90-es, 70-es, 60-as tábla, a felüljáró alatt 60-nal mehetünk át, igaz itt megint kell szembejövő forgalomra számítani, hiszen csak 2x1 sávos itt az út.

Innen következik egy normál, 90-es szakasz, de aztán jön az S-kanyar, először 60-as, aztán 30-as korlátozással. A kanyarnál egyébként látszik, hogy valamikor majd egyenesen halad tovább itt az út, egyelőre vissza kell csatlakozni a régi nyomvonalhoz. Aztán feloldó tábla, visszaértünk a régi útra, minden a régiben.

Csorna felől Szombathely felé

Visszafelé kicsit rosszabb a felvétel, mert szembesütött a nap, de a lényeg azért kivehető. A kettős kanyarhoz közeledve 60, 50, majd 30 a korlátozás, ennek nem is találjuk a feloldását, hiába érünk vissza az egyenes szakaszra. A Magyar Közút illetékese, mint alább részletezzük, erre azt mondja, hogy a 30-as korlátozás csak 70 méteren át tart, mert aztán feloldja a régi út kereszteződése. Jobban megnézve a videót, valóban, de a kereszteződés után megint csak van egy tábla, mit a nap miatt nem lehet a felvételen leolvasni, de a helyszínen mi továbbra is 30-cal mentünk, jó 500-600 méteren át.

Fel van oldva vagy nincs feloldva?

A mögöttünk lévők nem is bírták a tempót, előztek rendesen a záróvonalán, így egy idő után, annak a tudatában, hogy valószínűleg szabályt szegünk, felgyorsítottunk 90-re, a szembejövő sávban ennyi a megengedett sebesség. Érdekes, ebbe az irányban 90-nel mehettünk át a felüljáró alatt, de néhány méter után 70-re kellett lassítanunk. Újabb néhány méter után a 70-es táblát feloldották, és rövidesen jött a 110-es szakasz.

A gyorsforgalmi szakasz
A gyorsforgalmi szakasz
Horváth Balázs

Aztán újabb 90-es korlátozás, majd a másik felüljáró előtt 70-es. Megint csak előznek a záróvonalon, a régi nyomsávhoz közeledve újra itt a 40-es korlátozás, szerintünk megint csak indokolatlanul, jó hosszan, és vissza is értünk a régi útra. Az előírt sebességhatárok betartásával Vát megkerülése Szombathely felől 5 perc 40, visszafelé 5 perc 30 másodpercig tartott.

Az elkerülő utat a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. építtette, ezért először hozzájuk fordultunk kérdéseinkkel. Megerősítették, amit már korábban is tudtunk, hogy a jelzőtáblákat a közút kezelője, jelen esetben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. helyezteti ki. Az engedélyeket kiadó hatóság is az útkezelő ajánlásait veszi figyelembe, mivel a felelősség is a kezelőé.

Az S-kanyar megszűnik majd

Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője hozzáteszi, a több, mint féléves tapasztalatok alapján indokolt lehet a forgalmi rend felülvizsgálata, de ezt is a Magyar Közút végezheti el. De megtudjuk tőle azt is, hogy a Szeleste elkerülő út Alapkövet raktak le Szelesténél – Döcögős útépítés 2009. May 30. 17:03 elkészülte után az Vát elkerülő út ideiglenes csatlakozását (vagyis az S-kanyart) megszüntetik a Csorna felőli végen.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs menedzsere szakmai magyarázattal szolgált. Idézzük:

A forgalmi rendet úgy kell kialakítani, hogy az lehetővé tegye a forgalom biztonságos és balesetmentes levezetését, illetve különböző veszélyhelyzetekre kellő időben felhívja a járművezetők figyelmét. Az útszakaszt naponta mintegy 13.000 jármű veszi igénybe, melyből a tehergépjárművek száma 2900-3200 darab és ennyi jármű részére kell biztosítani az út megfelelőségét, biztonságát. A 86-os főútnak egyelőre csak a Vát elkerülő szakasza elkészült ezért a szakasz elején és végén az úgynevezett „visszakötéseket” ideiglenesen meg kellett oldani a régi pályához.

Nem történt súlyosabb baleset

Örvendetes tény azonban, hogy kivitelezés alatt van a Szombathely-Vát és a Vát-Szeleste közötti új 86-os számú főút építése is és ezek elkészülte után mintegy 17 kilométer 2x2 sávos főút áll majd a közlekedők rendelkezésére. Ugyanakkor szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a kivitelezés ideje alatt forgalomkorlátozásokra és forgalomterelésekre kell számítaniuk az erre közlekedőknek.

Pécsi hozzáteszi, a szigorú korlátozásokat

az út vízszintes és magassági vonalvezetése indokolja

, de a 40-es korlátozást tavasszal valószínűleg megszüntetik. A többi tábla azonban a következő szakasz (a Szeleste elkerülő, illetve a Vát és Szombathely közti új szakasz) befejezéséig érvényben maradnak, az akkor kialakuló új forgalmi helyzet alapján módosítják majd a szabályokat.

Megjegyzi – mint fentebb már idéztük -, hogy a Csorna irányából, az S-kanyar előtti 30-as korlátozást a régi 86-os csatlakozása feloldja. És a végén felhívja a figyelmet arra, hogy a váti elkerülő forgalomba helyezésétől a szakaszon január 31-ig nem történt baleset.

Ez utóbbit azért némileg kiegészítenénk, kisebb balesetek, koccanások történtek a szakaszon, másfél hete például egy osztrák kamion szorított neki egy kisteherautót a szalagkorlátnak, az esetről akkor nem számoltunk be külön cikkben, mivel a kár minimális volt. De a múlt héten történt ugyanitt, hogy egy szlovák kamiont a viharos szél nekilökött a szalagkorlátnak Mentés közben szakadt el az emelő heveder (Videóval) 2010. February 11. 08:59 , és a mentés közben elszakadt az emelőheveder.

Azt viszont aláírjuk, hogy súlyos sérülést vagy tragédiát okozó baleset valóban nem történt a váti elkerülőn az új út átadása óta. De a videókon is látszik, ez csupán idő kérdése, hiszen a türelmetlen sofőrök bármikor hibázhatnak.

Természetesen várjuk Olvasóink véleményét is, írják meg nekünk, jogosnak érzik-e táblarengeteget, és hogy mennyire vannak megelégedve a váti elkerülővel.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Kapcsolódó cikkeink

Mentés közben szakadt el az emelő heveder (Videóval)

A viharos szél borította fel egy hűtőket szállító szlovák kamion pótkocsiját a 86-os úton, a váti elkerülőnél. A tűzoltók megpróbálták talpra állítani, de elszakadt egy heveder és a pótkocsi visszazuhant az útra.

Sebességkorlátozó táblák erdejében

A Vasi települések és országútak sokszor is teljesen indokolatlanul és ésszerűtlenül tele vannak telepítve sebességkorlátozó táblákkal. Még nagyobb baj, hogy a táblák egy része akkor is kint marad, amikor már okafogyottá válik.

174 km/órával a váti elkerülőn – A gyorshajtók júniusi teljesítménye

Júniusban újabb csúcsok dőltek meg Vas megye közútjain. Vátnál 174 km/óra, a 8-as főúton 161 km/óra volt a legnagyobb mért sebesség.

Átadták a 86-os váti elkerülőjét

„Partizán módra, bozótharcosként kell összerakni a 86-os gyorsforgalmi utat” – mondta Ipkovich György miniszteri biztos az avatáson. Aztán talicskában tolt néhány métert egy újságíró kollégát.

Alapkövet raktak le Szelesténél – Döcögős útépítés

Komoly előkészületek mellett rakták le a 86-os szelestei elkerülő szakaszának alapkövét szombat délután. Még a kancelláriaminiszter is eljött Vasba.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Életmód