Kovács Ferenc: nincs még lezárva a váti repülőtér története

Kínai kapcsolatokról, acsádi idősotthonról, kórházi átépítésről, felelősségről és szívfájdalomról beszélgettünk a Vas megyei közgyűlés elnökével.

Sok minden történt a Vát-porpáci repülőtér Bohózattá fajult a váti repülőtér ügye 2012. October 27. 11:35 körül. Úgy tudom, Ön még mindig optimista.

A kiindulópont az a Kína és Magyarország között létrejött államközi szerződés, amelyben egyebek mellett három magyarországi logisztikai központ létrehozása is szerepel. Tudomásom szerint a konkrét helyszínek között van a Vát és Porpác közti térség is.

Meggyőződésem, hogy a kínaiak szándéka komoly. Ők nem kérnek magyar állami támogatást, csupán azt, hogy Magyarország biztosítsa a lehetőséget a terv megvalósításához. Tény, hogy vannak ellenzői is Vát-Porpác térségébe tervezett beruházásnak. Ez nem meglepő, hiszen egy ilyen fejlesztés sérthet bizonyos piaci érdekeket.

Az látszik, hogy a terv ellen nagyon sok erő hatott, piaci és politikai is. Melyik volt az erősebb?

Szerintem talán a piaci ellenállás az erősebb. A Vát-porpáci program jól elő van készítve, hat év munkája van benne. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy itt egy komplett logisztikai központról van szó, ahol olyan technikák és technológiák jelennének meg a szolgáltató és termelő egységekben, amelyek nem csak hazai, hanem akár európai uniós érdekeket is sérthetnek. Nekünk viszont a megye, az itt élő lakosság szempontjából kell nézni a dolgokat.

Kovács Ferenc-interjú
Bonyhádi Zoltán

Ezért vette volna ki a kormány a váti repülőteret a kiemelt beruházások közül?

Én nem vettem részt a kormányhatározat előkészítésében, így nem tudom, hogy miért történt. Véleményem szerint ennek támogatott beruházásnak kellene lennie. Reménykedem abban, hogy pozitív irányt vesz a történet.

Történt valami?

Vannak olyan információk, miszerint előfordulhat, hogy a kormány újra támogatott beruházássá nyilvánítja mind a három logisztikai központot. Én is úgy gondolom, hogy ezeket egységesen kell kezelni, mert ez egyszerre nemzetgazdasági érdek is, és az itt élő emberek érdeke is. A piaci folyamatokban a politikának az a legfőbb szerepe, hogy segítse az új munkahelyek létrejöttét.

De úgy tűnik, a kormány azért megpróbálja befolyásolni a Vát-porpáci terveket. Hiszen bejelentették, hogy a közeli Pápán cargo-repülőteret létesítenek Pápán lesz a nyugat-dunántúli térség repülőtere 2012. October 26. 11:37 , és még az is lehet, hogy állami pénzből.

Nem akarok foglalkozni a pápai repülőtérrel, de hozzáteszem, ha ott működne egy közforgalmú reptér, az a Vas megyeiek szempontjából pozitív lenne.

Ám amint mondtam: a Vát-porpáci terv nem egy repülőtérről, hanem a komplex logisztikai központról szól. Ennek csak egy eleme a le- és felszállópálya, az utas- és teherterminál. Az egész a logisztikai központ, ahol gazdasági termelő egységek jönnének létre, és ezek létérdeke, hogy minél gyorsabban tudjanak szállítani alapanyagokat és termékeket is a világ bármely részébe. Ehhez kell a repülőtér. Az én politikai tisztem és szerepem az, hogy mindent megtegyek azért, hogy ezek az ügyek korrektül, tisztességesen legyenek kezelve.

De ha már itt tartunk, hogyan érintette Önt, amikor kínai látogatása után bejelentette, hogy sínen van az ügy, két hét múlva aztán a kormány kivette a támogatott projektek közül a váti terveket?

Hát, eléggé szívbemarkoló volt, meglepett a dolog. Már csak azért is, mert - a térség országgyűlési képviselőivel együtt - folyamatosan írásban és szóban is tájékoztattuk az előző és a jelenlegi kormányt is a kínai együttműködés részleteiről, és azokról az információkról, amelyekkel rendelkeztünk.

Kovács Ferenc-interjú
Bonyhádi Zoltán

Ebben a témában volt olyan levél is, amelyet a frakciószövetség valamennyi vasi országgyűlés képviselője, így dr. Hende Csaba, V. Németh Zsolt, dr. Puskás Tivadar, Básthy Tamás, Ágh Péter, Bebes István és dr. Gulyás Gergely is aláírt.

Mikorra várható valami fejlemény a Vát-porpáci tervekben?

Az államközi szerződésből adódó feladatokkal kormányszinten foglalkoznak. A tárgyalásokhoz tőlem is kértek információkat. Úgy gondolom, hogy hamarosan meg kell születnie a megfelelő szintű döntésnek. A kínaiak ugyanis már nem várnak sokáig. Az eddigi türelmüket jórészt annak köszönhetjük, hogy Kínában kormányváltás zajlik. Számunkra az lenne a jó, ha az új kínai kormány is fenntartaná az Európa irányába korábban mutatott érdeklődését. És ennek a központi helyszíne Magyarország lehetne.

Hogy érzi, lesz belőle valami?

A megye, de az ország érdekében is nagyon szeretném.

Más. Az acsádi idősotthon Fóliafüggők - Késik az idősotthon felújítása 2013. January 06. 16:51 ugyan már nem a megyei önkormányzathoz tartozik, de gondolom, van véleménye arról, hogy a mai napig nem javították ki a leégett tetőt.

A vagyonátadás-átvétel kapcsán a megye által korábban kezelt vagyon egy része a megyei intézményfenntartóhoz (MIK) került, közte az acsádi idősotthon is. Ezért a Vas megyei közgyűlésnek fel kellett mondania a vagyonra kötött egységes biztosítást. A biztosítótársaságon belül van vita, hogy a még meg nem kötött, és az általunk felmondott biztosítás közti három hónapot hogyan értelmezzék.

A mi biztosításunknak három hónapos felmondási ideje volt, és ez alatt történt a tűz. Úgy gondolom, hogy abszolút jogi vitáról van szó, az esetkor még érvényes volt az általunk kötött biztosítás. Az is biztos, hogy akkor a MIK még nem tudta megkötni az új szerződést, erre nagyon szigorú előírások vonatkoznak. Ugyanúgy közbeszerzési eljárást kellett kiírniuk, mint korábban nekünk is.

Volt egy átmeneti állapot, és ez alatt történt a tragédia. Most a biztosítótársaság asztalán pattog a labda, mutogatnak ránk, a MIK-re, a kormányhivatalra, mindenkire. A feladat pedig ebben a helyzetben nem más, mint a károsodott épület, illetve a tetőzet helyreállítása. Ha ez megtörtént, utána kellene jogi vitát folytatni arról, kié a felelősség.

Amikor az akkor még megyei tulajdonban lévő kőszegi dr. Nagy László gyógypedagógiai intézmény kollégiuma kiégett, a megyei közgyűlés egy percig nem gondolkodott rajta, hogy megcsináltassuk vagy ne. Megcsináltattuk, és csak utána tettük meg a lépéseket a biztosítótársaság felé. Csak ugye nekünk más volt a helyzetünk, önálló gazdálkodó egység voltunk, elő tudtuk teremteni az ehhez szükséges pénzt. A MIK pedig olyan gazda, amely ilyen feladatokhoz nem rendelkezik saját forrással.

Ha felidézzük a közel egy évvel ezelőtti beszélgetésünket Kovács Ferenc: íróasztal mögül könnyű dönteni 2012. April 23. 15:20 , ott éppen arról volt szó, hogy az államosítás miatt éppen a helyi felelősségvállalás tűnik el. Itt erre egy jó példa.

Azért ez bonyolultabb ennél. Állami szervezetben élünk, ebből következik, hogy vannak olyan feladatok, amiket az államnak kell ellátnia. És ezeket nem tolhatja rá úgy az önkormányzatokra, hogy nem teszi mellé a költségek száz százalékát. A rendszerváltás után kialakult egy olyan normatív rendszer, amit igaz, hogy az infláció mértékében módosítottak a kormányok, de ezek a módosítások nem követték a rezsikiadások növekedését.

Kovács Ferenc-interjú
Bonyhádi Zoltán

Emiatt az önkormányzatok jelentős része eladósodott. nagyon nagy adósságokat vettek a nyakukba. A Vas megyei önkormányzat is csak úgy tudott működni, hogy minden évben volt egy egymilliárdos hitelkeretünk, amin keresztül folyamatos volt a pénzmozgás. Erre azért volt szükség, mert a bevételek teljesülése és kiadások jelentkezése időben nem mindig volt összhangban. Ez azonban éves viszonylatban kiegyenlítődött, így nagyjából nullszaldósra tudtuk teljesíteni működési költségvetésünket.

A mostani átalakításnak az a fő célja, hogy végül egy letisztult rendszer legyen, olyan, amiben az állam az elvégzett feladatokat meg is finanszírozza. Ehhez egy teljesen új rendszer törvényi feltételeit kellett megteremteni.

De túl gyorsan történt, nem?

Ezt nem lehetett lassabban csinálni. Ha ezt nem tudjuk a parlamenti ciklus első két évében ilyen gyorsan és határozottan meglépni, még most is ott lennénk, ahol 2010-ben voltunk, és az államadósság nem csökkenne, hanem tovább nőne. Lehet, hogy már újabb IMF-hitelt kellett volna felvennünk. És amikor most a kormány próbálja kezelni az önkormányzati adósságállományát, akkor is az a cél, hogy ezzel az államadósság arányát is leszorítsa.

Az egész átszervezésnek az volt a célja, hogy egy kézben legyenek ezek a pénzek?

Az állami feladatok ellátására szánt pénznek egy kézben kell lennie, és ehhez az államnak kell biztosítania a finanszírozási hátteret. A cél az, hogy az állami feladatokat a lehető legnagyobb mértékben az állam finanszírozza.

Egy év eltelt azóta, hogy a megyei vagyont átvette az állam. Milyenek a tapasztalatok?

Én úgy gondolom, hogy az elmúlt évi működésünkkel lefektettük az alapokat, felkészültünk a területfejlesztési pályázatokra. A hét járási helyszínen megtartottuk azokat a tárgyalásokat, ahol a térség önkormányzati vezetőitől, a gazdasági élet szereplőitől kértünk javaslatokat a készülő új megyei területfejlesztési koncepcióhoz. Egyeztettük velük azokat a prioritásokat, amelyek meghatározzák a 2014-2020-as időszak vasi fejlesztéseinek irányát.

Nagy munkát végeztünk tavaly, s ennek eredményeként készen állunk arra, hogy Vas megyében még tavasszal olyan területfejlesztési tervet tegyünk le az asztalra, ami összhangban van a pályázati rendszerrel. Bízom abban, hogy a különböző programok már 2014 első félévében előfinanszírozást nyújtanak a beruházásokhoz, munkahely-teremtésekhez.

Ez nagyon nagy felelősség, és itt is sok mindent figyelembe kell venni. Az infrastruktúra átszervezése mellett az elkövetkező időszakban legfontosabb feladatot a munkahelyteremtés és a munkahely-megtartás támogatása jelenti majd.

De az uniós pályázatokhoz önerő is kell. Lesz erre pénzük az önkormányzatoknak?

Az önkormányzatok fejlesztési pályázataikhoz a Magyar Nemzeti Alapból juthatnak forráshoz. Tételesen meghatározzák majd, hogy milyen forrást, milyen célra, hány százalékos támogatási mértékben kaphatnak. Közfeladatok ellátását szolgáló fejlesztésekhez az állam ebből az önerő alapból biztosítja a forrást. Így megelőzhető, hogy az önkormányzatok éppen a fejlesztések miatt újra adósságspirálba kerüljenek.

Kovács Ferenc-interjú
Bonyhádi Zoltán

A településeknek így nem kell hiteleket felvenniük, különböző pénzügyi tranzakciókat lebonyolítaniuk ahhoz, ha pályázati támogatásból szeretnék felújítani például az orvosi rendelőt, az elhasználódott járdát, vagy utat. Pályázhatnak önkormányzatok vállalkozásai is, ám ebben az esetben az önrészt nekik kell vállalniuk.

Egy éve, hogy az állam átvette a megye intézményeit, azóta közülük többet átadott a városnak. Nem fáj a szíve értük?

De, nagyon fáj a szívem. Vegyük például a Savaria Múzeumot. A megyei múzeumi igazgatóság keretein belül adott a kutatási háttér, rendelkezésre állnak tudományos fokozattal bíró kollégák is, s hatóköre kiterjedt a megyeszékhelyen kívüli múzeumokra is. Most nagy kérdőjel, hogyan alakul majd ez utóbbiak szakmai munkája, mi lesz a sorsuk.

A mostani városi ellenzék meg azt mondta, hogy ha elviszi az állam a megyétől az intézményeket, akkor az államot nem fogja érdekelni, mi lesz azokkal.

Az állam mi vagyunk, de ha nincs személyesítve a felelősség, akkor valóban nehéz ezt végigkövetni. Úgy gondolom, nincs baj azzal, hogy Szombathely kapta meg a Savaria Múzeumot. Az viszont már igen, hogy Kőszegnek hét kiállítóhelyet kellene működtetnie. A város ezekkel igazából nem tud mit kezdeni, nem tudja megadni az elvárható tudományos hátteret, s önerőből nem nagyon tudnak kiállításokat sem szervezni.

Erre a problémára kínálhat megoldást az a szerződéses rendszer, amelyet a nem szombathelyi intézmények, illetve a fenntartó önkormányzatok köthetnek a Savaria Múzeummal, vagy Szombathellyel. Ennek a célja a legmagasabb színvonalú kutatási, kiállítás-szervezési háttér biztosítása. Ez a feltétele annak, hogy a kiállítóhelyek múzeumként működhessenek ezután is.

És itt jön majd a kérdés: a megyeszékhely vezetése és a közgyűlése mennyire érzi majd fontosnak a más városokhoz került múzeumi részek sorsának alakulását. Ez dönti majd el, hogy a szakmai háttérhez lesz-e elegendő ember, illetve pénz.

Más téma. A kórházat tavaly átvette az állam. Korábban a megyei önkormányzat óriási munkát végzett a belgyógyászati tömb lebontásának Kórház dosszié: Csúszik az építkezés 2012. September 24. 14:31 és az új épület felépítésének az előkészítésével.

Büszkék is vagyunk rá.

Aztán a megyei önkormányzat elveszítette minden szerepét a kórháznál, és még jelen pillanatban sem indult el az építkezés. Nem sajnálják azt a sok munkát? Hiszen annak a gyümölcseit más szedi majd le.

Ez a kötelességünk és a felelősségünk. Abban az időben ez volt a feladatunk, és nem kell szégyenkeznünk, ahogyan végigvittük. Ezért kaptuk a fizetésünket. Képviselőként, polgármesterként, megyei közgyűlési elnökként. Akkor ez volt a dolgunk.

Most más a feladatunk, ennek kell megfelelnünk. Volt egy ötmilliárdos kötvénykibocsátásunk, amiből nagyjából ekkora befektetést valósítottunk meg. A hitelt nem feléltük, hanem a pénzt beforgattuk. Gazdaságilag is rendben volt a dolog, és szakpolitikailag is. Minden feladatot elláttunk, amire megbízást kaptunk.

Mit vár az idei évtől?

Úgy gondolom, politikai értelemben is megfeszített munka vár ránk. Az az állapot, ami 1990-től 2010-ig volt, nem volt járható út Magyarország számára. A mostani munkánk sok ellenállást váltott ki, főleg azért mert az eredmények nem azonnal, hanem hosszabb távon jelentkeznek. Tovább kell haladnunk azon az úton, amit elkezdtünk.

Kovács Ferenc-interjú
Bonyhádi Zoltán

Az már látszik, hogy amit 2010 után mind politikai, mind törvényhozási szinten elkezdtünk, egyre inkább az Európai Unió többi országa is átveszi.

Azért ebben kétségeim vannak.

A tranzakciós adótól a bankadóig, a nagy szolgáltatók adóztatásáig, szép lassan minden ország bevezeti. És ami méltánytalan támadást kaptunk mi ezért, az mindenről szólt, csak nem az itt élő emberek érdekeiről. Az új Alaptörvény egy olyan alap, amin keresztül megalkothatjuk a hozzá csatlakozó többi olyan törvényt, ami az új, felépített, állami kiszolgáló rendszereket a háttérből is támogatja.

De ha egy ilyen betonbiztosnak szánt Alaptörvényt többször módosítanak egy év alatt, akkor azért…

Valóban többször módosítottuk. Sajnos, semmi sem tökéletes, talán csak Messi a futballban. Minden a gyakorlatban dől el. Most írtam meg egy törvénymódosító javaslatot, amiben indítványozom, hogy az étkezési ellátások területén ne egy kaptafára történjen a gyermekvédelmi intézmények finanszírozása. Mert a rumi fogyatékos gyerekek intézetét nem lehet ugyanúgy számolni, mint mondjuk az ikervári nevelőotthont, mert a fogyatékos gyerekek speciális ellátást igényelnek.

A törvény, amit meghoztunk, egységesen kezeli ezeket az intézményeket. De látszik a gyakorlatban, hogy nem működhet. Mert Rumban fenn kell tartani a konyhát és azt a rendszert, amelyen keresztül akár egyénekre szabott ételeket kell elkészíteni.

Utolsó kérdés. A múlt szombati megyebál előtt ismét ételt osztott az MSZP Amíg bent bulizik az elit, addig kint ételért állnak sorba 2013. January 12. 21:39 . A tavalyi akciójuk után ön a közgyűlésben kemény szavakat használt. Mi a véleménye az idei akcióról?

Nem túl elegáns. A megyebál egy társadalmi rendezvény, amelyet nem a megyei közgyűlés talált ki, hanem a Vas Megyéért Egyesület elevenített fel egy régi hagyományt. Az egyesületnek nincs apparátusa, nincs szakmai háttere ahhoz, hogy egy ilyen megyebált megszervezzen. Nekünk, igaz már csak részben, de megvannak hozzá a szervezőink, és mindig segíteni fogunk abban, hogy a megye meghatározó személyiségei a báli szezon első bálján találkozzanak. Nagy tisztelettel kell adóznunk dr. István Lajos professzor úrnak, aki az egészet kitalálta.

Nem tartom elegánsnak az MSZP hozzáállását, nekik is ott lenne a helyük a megyebálban. Ők pontosan tudják, hogy a belépőjegy és a tombola vásárlásával ugyanolyan karitatív célokat szolgálunk, mint ők az ingyenes ételosztással. A bevételből ugyanis már tíz éve vasi gyermekvédelmi intézmények működését segítjük.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Kapcsolódó cikkeink

Amíg bent bulizik az elit, addig kint ételért állnak sorba

Idén is ételosztás volt a Megyebál előtt - bent mulattak a tehetősebb polgárok, kint pedig élelmiszert osztottak a rászorulóknak.

Fóliafüggők - Késik az idősotthon felújítása

Az illetékesek azt ígérték, hogy december végén megkezdődik a leégett acsádi idősotthon felújítása. Nem kezdődött meg.

Bohózattá fajult a váti repülőtér ügye

A kormány és a Fidesz valótlan dolgokat állít – írja közleményében a beruházást szervező SIA-Port Kft. Tételesen cáfolják Orbán Viktor, Hende Csaba, és a szombathelyi Fidesz kijelentéseit. Összefoglalónk.

Pápán lesz a nyugat-dunántúli térség repülőtere

Hende Csaba honvédelmi miniszter azt mondta, a terv beleillik a térségi gazdaságfejlesztési programba. Az MSZP szerint jobb, ha Hende Pápán indul a következő választásokon.

Kórház dosszié: Csúszik az építkezés

A jövő év végére kellene elkészülnie az új belgyógyászati tömbnek, de nem lesz kész, és még pénz is hiányzik.

Kovács Ferenc: íróasztal mögül könnyű dönteni

A Vas megyei közgyűlés elnökével az erős államról, választási szlogenekről, megyei feladatokról beszélgettünk. Kiderült, hogy neki is vannak fenntartásai.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet