Pénteken derült ki Pápán lesz a nyugat-dunántúli térség repülőtere 2012. October 26. 11:37 , hogy a kormány véglegesen letette a garast a pápai repülőtér bővítése mellett, így a Vát és Porpác mellé tervezett, kínai befektetőkön alapuló logisztikai bázis elveszítette létjogosultságát. Hende Csaba honvédelmi miniszter bejelentése után nyilatkozatháború kezdődött.
Nyilatkozatháború
Először a szombathelyi szocialisták fejezték ki tiltakozásukat Legyen Hende Csaba Pápa képviselőjelöltje! 2012. October 26. 15:32 , majd a Fidesz szombathelyi szervezete nyilatkozott Repüljön az MSZP fantomrepülőtérről! 2012. October 26. 18:50 , ők fantomrepülőtérnek nevezték a váti tervet, és azt írták, hogy az állítólagos befektetők régen köddé váltak, egyébként sem látta őket soha senki.
A szombathelyi közgyűlés Fidesz-frakciója következett, ők üdvözölték a kormány döntéseit A szombathelyi Fidesz üdvözli a kormány döntéseit 2012. October 26. 18:05 , azt állították, hogy 2009 óta sem a kínai, sem a magyar befektetők egyetlen lépést sem tettek a projekt engedélyeinek megszerzéséért, így nem lehet továbbra is illúziókat, vágyálmokat kergetni. És megvádolták a szocialistákat, hogy a mögöttük álló gazdasági érdekcsoportot akarják kiszolgálni.
A repülőtér ügyét mis is végigkísértük, csupán néhány történést elevenítünk fel. Bő egy évvel ezelőtt interjút készítettünk Barta Balázzsal Váti repülőtér: Könnyen lehet, hogy nem lesz folytatás 2011. October 01. 07:51 , az előkészítést végző SIA-Port Kft. ügyvezetőjével. Elmondta, hogy 2011 augusztusában tárgyaltak utoljára a magyar kormánnyal, akkor úgy tűnt, sínen van az ügy. Azt kérték a kormánytól, hogy álljanak az ügy mögé, a könnyebb engedélyeztetés érdekében. Csupán ennyit, pénzügyi támogatást nem igényeltek.
Kovács Ferenc bejelentett
De a kormány ezt nem tette meg, miközben folyamatosan kommunikálták, hogy számukra is fontos a repülőtér ügye. Barta elmondta azt is, úgy tűnik, nem lesz semmi a váti repülőtérből, mert kormányzati ellenszélben ezt nem lehet megcsinálni.
El is hallgatott az ügy sokáig, addig, amíg Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke, a Fidesz országgyűlési képviselője vissza nem tért kínai utazásáról. Bejelentette Meglepő fordulat, lesz Vát-porpáci reptér 2012. July 26. 12:39 , hogy tárgyalt a kínai féllel, mindenképpen lesz repülőtér, és ősszel leteszik az alapkövet is.
Három héttel később aztán a kormány visszavonta a váti repülőtér kiemelt státuszát, a beruházást megkönnyítő státuszt még a Bajnai-kormány adta meg a tervnek. Augusztus végén Orbán Viktor miniszterelnök kőszegi látogatásakor azt mondta Politikai okokból nem épül meg a vát-porpáci reptér? 2012. August 28. 10:41 , hogy nincs pénz a repülőtérre, különben is zavarná a térség idegenforgalmát. Ezeket a kijelentéseket Barta Balázs azonnal cáfolta.
Hende augusztusban még támogatta
Néhány nappal később Hende Csaba lapunknak úgy nyilatkozott Hende: A váti repülőtér csak a beruházó szándékától függ 2012. September 01. 13:32 , hogy a váti repülőtér megépítése csupán a befektetőtől függ, ő, mint Vas megyei országgyűlési képviselő, támogatja a váti repülőtér megépítését. Szeptember elején igyekeztünk utánajárni A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek? 2012. September 05. 08:08 , milyen idegenforgalmat zavarna a váti repülőtér, a Fidesz-közeli Simicska-Nyerges cégbirodalom nyomaira bukkantunk.
Október elején Nemény András MSZP-s országgyűlési képviselő kérdezte a parlamentben a miniszterelnököt Mit mondanak Orbán Viktornak a hangok a váti repülőtérről? 2012. October 04. 11:20 , Orbán Viktor megismételte kőszegi kijelentéseit, amelyek most megint csak visszaköszöntek a szombathelyi fideszesek közleményeiben is. Ezt követte aztán a Csaba utcai vasúti felüljáró átadása, ahol Hende bejelentette, lesz repülőtér a térségben, mi akkor már Pápára tippeltünk, igaz, megneveztük Győrt is, az Audi péri repülőterét, ahol egyébként rövidesen újabb fejlesztések indulnak.
És akkor jött Hende bejelentése Pápán lesz a nyugat-dunántúli térség repülőtere 2012. October 26. 11:37 , a pápai repülőtér bővítéséről, majd az LuK új gyáregységének átadásakor Orbán a LuKban préselt - Hende pápát intett a reptérnek 2012. October 26. 17:46 ezeket – az Orbán Viktor előző nyilatkozataiban szereplő – állításokat tette. És jöttek a nyilatkozatok, ezekről cikkünk elején mér írtunk.
Szóval, a Fidesz és a kormány kommunikációja szerint eltűntek a kínai befektetők, 2009 óta senki sem látta őket, senkivel nem tárgyaltak, semmit nem tettek a repülőtér megépítése érdekében. És most itt a SIA-Port Kft. ma reggel érkezett közleménye:
Sajtóközlemény
A közelmúltban sajnálatos módon félreérthető nyilatkozatok jelentek meg a Vát-Porpác beruházás előkészítésével kapcsolatosan. Természetesen, ahogyan azt már korábban is jeleztük, elfogadjuk azt a kormányzati döntést, hogy a beruházást nem támogatják, ahogyan ezt a kiemelt beruházási státusz visszavonásával is jelezték. Röviden néhány esetleges félreértést szeretnénk tisztázni a médiában elhangzottakra reagálva.
2010 tavasza óta 15 vezető kormányzati tisztviselővel folytattunk személyes egyeztetéseket a magyar kormány tagjai közül. Ezúton köszönjük még egyszer azoknak, akik segítően viszonyultak a terveinkhez, és támogattak minket. A helyi lakosság – még ha egy ilyen érzékeny kérdésben érthetően némileg megosztott módon is – egyértelműen támogatott minket, népszavazásokkal megerősítve. A finanszírozási kérdésekben, azok bizalmas, érzékeny jellege folytán, szűkebb vezető kormányzati szereplőkkel egyeztettünk. Még egyszer szeretnénk a kormányoldal képviselői közül V. Németh Zsolt államtitkár, Kovács Ferenc megyei közgyűlési elnök, valamint dr. Puskás Tivadar polgármester uraknak megköszönni a folyamatos, önzetlen és kitartó támogató munkájukat.
A beruházás nem egy repülőtérről szólt volna, hanem egy komplex gazdaság-fejlesztési övezetről, lehetséges jövőképet adva megyénknek. Rendhagyó módon az elmúlt két és fél év kormányzati tárgyalásainak listáját is mellékeljük, bizonyítva azt az erőfeszítést, melyet a beruházás indításáért ezen a területen is megtettünk.
Tisztelettel
SIA-Port Kft.
Kormányzati szóbeli tárgyalások 2010. május után:
1. Márton Attila Nemzetgazdasági Minisztérium Légügyi Biztos – 2010. júniusban írásos megkeresés, majd július 5. első személyes találkozó, majd októberben, novemberben további találkozók, a kínai partner-cég és a kínai nagykövetség részvételével, illetve írásos kérdésekre válaszok. Teljeskörű finanszírozási koncepció ismertetése 2010. novemberében.
2. Becsey Zsolt Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium – személyes találkozó 2010. október 13., majd november 9.; kínai finanszírozási tárgyalásokra való hivatalos informáló levél átadásával.
3. Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes – személyes találkozó, 2011. július 5., dr. Puskás Tivadar szervezésében.
4. V. Németh Zsolt Államtitkár Vidékfejlesztési Minisztérium – személyes megbeszélés július 28-án először, majd számos alkalommal.
5. Urbán Zoltán MFB vezérigazgató-helyettes – személyes találkozó 2010. szeptember, október.
6. Kusai Sándor Pekingi Nagykövet – 4 éve tájékoztatás, közös tárgyalások.
7. Fellegi Tamás Nemzeti Fejlesztési Miniszter 2010. december – Pekingi Nagykövetségen találkozó a sanghaji partnercég európai igazgatójával, majd személyes találkozó Budapesten 2011. szeptemberben, addig pedig írásos tájékoztatások és kérelmek. A miniszterelnöki egyeztetések után Hír Tv-ben erősítette meg a kormányzati tárgyalások tényét.
8. dr. Hende Csaba Honvédelmi Miniszter 2010. december 27. - telefonos egyeztetés Puskás Tivadar szervezésében.
9. Halasi Tibor Államtitkár Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2010. november, személyes tájékoztatás.
10. Mendelényi Dániel Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2011. májusától folyamatos személyes és írásos tájékoztatás, egyeztetés, mind Budapesten, mind Pekingben, kínai partnerekkel közösen is.
11. Rozgonyi Árpád Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2011. július 26-án személyes egyeztetés, majd írásos tájékoztatás.
12. Schváb Zoltán helyettes államtitkár és Kocsis Tamás kabinetfőnök-helyettes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - 2011. januárban írásos tájékoztatás, majd februárban személyes tájékoztatás a beruházás teljes részletezéséről, a kínai partnerek kéréseiről, visszajelzés kéréséről.
13. Kínai-magyar miniszter-elnöki találkozó utáni tájékoztatóra kiemelt státuszú meghívás - 2011. április.
14. Horváth Marcell kabinet-főnök Nemzetgazdasági Minisztérium - 2012. február, személyes tájékoztatás a beruházással kapcsolatban.
15. Nemzetgazdasági Minisztérium kínai osztálya számára tájékoztató anyagok 2012-től, majd tájékoztató a 2012. április miniszterelnök helyettesi találkozóhoz.
Kormányzati írásos tájékoztatók:
1. Fellegi Tamás Miniszter – 2010. szeptember 28. válaszlevelében Kovács Ferenc Megyei Közgyűlés Elnökének Márton Attilát nevezi meg felelősnek a projektért, aláíró Fellegi Tamás).
2. Matolcsy György Miniszter – 2010. október 27.; írásos megkeresés, megyei kormánypárti megyei országgyűlési képviselő aláírásával – Kovács Ferenc, V. Németh Zsolt, dr. Puskás Tivadar, dr. Hende Csaba, Ágh Péter, Básthy Tamás, Bebes István, dr. Gulyás Gergely.
3. Orbán Viktor Miniszterelnök számára – 2010. október 22., írásos levél, érintett önkormányzati vezetők által aláírva.
4. ITD munkatársaival írásos, személyes folyamatos egyeztetés.
Parlamenti kérdések, interpellációk folyamatosan
Nemzetközi egyeztetés:
1. Kínai Nagykövetség illetékes munkatársaival, nagykövettel 5 éven keresztül.
2. Amerikai Nagykövetség illetékes munkatársaival 2 éven keresztül.
3. Kínai miniszterelnök-helyettessel személyes tárgyalás, ahol támogatásáról biztosította a projektet.
4. Sanghaj Polgármester-helyettesével és Sanghaj Gazdasági Bizottságának elnökével több alkalommal tárgyalások, akik támogatták a kezdeményezést.
5. Air China Cargo elnökével, Hainan Airlines elnökével, Shanghai International Airlines Cargo vezető munkatársaival, Shanghai High-Tech Ipari Park managementtel tárgyalások, akik támogatták az elképzelést.
6. 2010. november Kínai Kereskedelmi Minisztérium támogató levele, finanszírozási tárgyalások megkezdésére engedélyezéssel.
7. Kínai és amerikai partnereink több millió dollár értékben költöttek előkészítésre, tervezésre és szerződésekre.