Még régebben sokat bicikliztem a szombathelyi Óperint utcában, és azt figyeltem meg, hogy amikor a közlekedési lámpánál balra akartam kanyarodni a Kiskar utcára, néha két-három „kört” is ki kellett várnom. Nem értettem, amíg egyszer egy autós rám nem szólt, hogy húzódjak félre a bringával, majd ő a helyemre áll. És láss csodát, a lámpa azonnal átváltott.
Valami hasonlót tapasztaltam autóval a 86-os elkerülő szakaszánál a Rumi úti csomópontban, amikor a Körmendi út felől érkezve békésen várakoztam a baloldali lekanyarodó sávban. Mindenki vidáman kanyarodott jobbra-balra, csak nekem volt piros hosszú percekig. Ott az volt a megoldás, hogy előrébb gurultam az autóval.
Néhány évvel ezelőtt már írtunk Szombathelyi közlekedés: Volt már úgy, hogy nem értette, miért nem vált zöldre a lámpa? 2020. February 28. 20:00 egy rövidebb cikket az úgynevezett érzékelős megoldásról, most azért fordultunk a Közúthoz, mert a három, akkori cikkünkben említett útkereszteződés közül kettő is új aszfaltburkolatot kapott.
„A járműérzékelők a korábbi cikkben felsorolt helyszíneken továbbra is üzemelnek. Az útfelújítások során ezek az eszközök mindig visszatelepítésre kerülnek az eredeti helyükre” – közölte lapunkkal a cég.
Mi több, az is kiderült, hogy Szombathelyen jelenleg már hat csomópontban találhatók járműérzékelők:
Ezek
csomópontjában találhatóak.
Vas megyében Szombathelyen kívül Répcelakon, Sárváron, Körmenden, valamint a 8-as főúton Rábafüzesnél minden jelzőlámpás csomópont működését befolyásolják beépített érzékelők – tudtuk meg.
Emellett Szombathelyen három önálló jelzőlámpás gyalogátkelőhely esetében csak a nyomógomb megnyomásával kapnak a gyalogosok zöld jelzést: ilyen a Rohonci úti gyalogátkelő, a Zanati úton pedig a Lőcse és Sárvár utcáknál lévő gyalogátkelőhelyek.
Hogyan működnek az érzékelők?
Az úttestbe épített érzékelők indukciós vagy más, elektronikus elven működő szerkezetek, melyek
nem a járművek súlyát érzékelik, ahogy sokan gondolják, hanem a fémre érzékenyek
– tudtuk meg.Minél nagyobb a fém mennyisége és térbeli kiterjedése, illetve minél közelebb található az útfelülethez, annál jobban érzékeli azt az út burkolatába épített érzékelő.
Ebből következik, hogy a kerékpárokat nehezebben észlelik, mert azok kevés fémet tartalmaznak és az is az útfelülettől viszonylag távol található.
Ez megmagyarázza, hogy miért nem váltott a lámpa az Óperint utcában
Egyre több lesz belőlük
A jelzőlámpák forgalomfüggő működése már évtizedek óta elterjedt, használatuk teljesen általános, nemcsak Vas megyében, hanem országszerte, állami és önkormányzati utakon egyaránt – írja a Közút.
Az érzékelők a forgalomhoz igazítják a lámpa működését, a csomópontokban annak az ágnak adnak zöld jelzést, ahol várakoznak az autók, ahol nincsenek autók, ott marad a piros.
„A forgalom szabályozása mellett ezek a berendezések lehetőséget biztosítanak a forgalom számlálására, mérésére, a kapott adatok megkönnyítik a későbbi forgalmi tervezéseket” – tudtuk meg.
A cég azzal számol, hogy
"számuk az idő előrehaladtával csak bővülni fog, a modernebb érzékelők már ultrahangos vagy optikai elven működnek, a technológia ezen a területen is folyamatosan fejlődik."