Használt autót venni felér egy zsákbamacskával?

Szerencsejátékkal ér fel, ha használt autót vásárolunk. Ha rosszul döntünk, akár milliókat is veszíthetünk az üzleten. A közismert rémtörténeteknek van valóságtartalmuk.

Álmok és realitás

Ha az ember használt autó vásárlására adja a fejét, először álmokat szövöget, megpróbálja elképzelni, hogy milyen az az autó, ami neki ideális lenne. Fontos már ilyenkor az álmokon túllépve józanul végiggondolni azt, hogy biztosan szükségünk van-e arra a hatalmas bálna autóra, ami minden luxussal fel van szerelve, ha mondjuk főként csak városban fogjuk használni, vagy esetleg tökéletesen megfelel erre a célra egy kisebb kategóriás, ezáltal sokkal olcsóbban fenntartható autó is. Ha összeállt a kép, és már nagyjából tudjuk mi az ami kell nekünk, akkor kezdhetjük a keresgélést.

Magánszemélytől vagy kereskedésből?

Alapvetően két lehetőség van: vagy magánszemélytől vásárolunk, vagy pedig egy használtautó-kereskedést keresünk fel. Az első esetben megeshet hogy sokkal olcsóbban meg tudjuk szerezni a kiszemelt autót, de míg idáig eljutunk, esetleg körbejárjuk a fél országot hogy megnézzünk minden esélyes példányt, és az sem mellékes, hogy ilyenkor jobban ki vagyunk téve az esetleges melléfogásoknak, mert hajlamosak vagyunk sokkal szebbnek és jobbnak látni álmaink járgányát, mint amilyen igazából.

Éppen ezért sokkal ajánlatosabb felkeresni egy kereskedést, ahol egy helyen válogathatunk több autó közül, és persze több olyan szolgáltatást is kapunk helyben, ami magánszemélytől való vásárlás esetén akár napokig tartó utánajárást igényelhet. Kereskedések közül is több típust kell megemlítenünk, sok helyen találunk például az autószalonok területén is használtakat, ezeket általában olyanok viszik be eladásra, akik kocsijukat egy új autóra cserélték le, és vannak olyan kereskedések is, amik csak használt kocsikkal foglalkoznak.

Nyomoztassuk le az autót

Hogy pontosabb képet kapjunk a hazai helyzetről, felkerestünk Szombathely környékén több autókereskedést is. Elsőként Váradi Zoltánnal, az Auto Baumgartner Kft. cégvezetőjével ültünk le egy beszélgetésre, ők egy márkakereskedésben az új autók mellett kínálnak használtakat is. Váradi Zoltán elmondta, hogy fontos megkülönböztetni az autókat magyarországi vagy külföldi forgalomba helyezés szempontjából, mivel most már - nem véletlenül - a vásárlók inkább az előbbi típust keresik, mert így az autó előélete sokkal jobban lenyomozható, és minimálisra csökkenthető az esetleges turpisságok esélye.

Amennyiben márkakereskedésben vásárolunk használt autót, a kereskedés le tudja nyomozni az autót, hogy például a kilométer-számláló valós értéket mutat-e, és a most 70.000 km-esként behozott autó esetleg nem járt-e már 250.000-es szervizen is. Ne higgyük el elsőre, hogy a külföldről behozott 10 éves dízel kombiban tényleg 30 ezer km van, és egy vidéken élő vak nyugdíjas háziorvosé volt, aki harmadik autónak használta. Bár ritkán, de vannak ilyen esetek, viszont nem ez a jellemző. Tudnunk kell azt is, hogy a mai autók simán elmennek 4-500.000 km-t is akár, ezért nem kell megijedni, ha a számláló százezres érték felett van.

Fontos, hogy a vásárlás előtt kérjük az ún. állapotlapot is, amit hiteles szakszervíz készít el a karosszériaelemek, a motor, az elektronikai rendszer, a futómű és a belső tér vizsgálata után. Ezenfel vannak tüntetve a jármű esetleges olyan sérülései is, amelyek szabad szemmel nem láthatóak, viszont műszerekkel felderíthetőek. Így elkerülhetjük hogy belefussunk például egy ún. “fűrészautóba”, ami több - gyakran totálkáros - autó összerakásából készült. Az állapotlap nem kötelező, de mégis, minden magára valamit is adó kereskedésben rendelkezésre áll. Erről megbizonyosodtunk egy Szombathely szélén álló, jó hírű használtautó-kereskedésben is.

Biztosan az, aminek látszik?

Jó tudni, hogy cégtől való vásárlás esetén az autóra kötelezően egy év szavatosságot kell vállalni, míg magánszemélynél csak a rejtett hibákra vonatkozik ez, esetleges meghibásodáskor erre akkor is hivatkozhatunk, ha a kereskedő nem hívta fel erre a figyelmünket. Fontos dolog továbbá az autó szervizkönyve is, amiben minden nagyobb javítás fel van tűntetve, és természetesen az autó átírása előtt az eredetiségvizsga is egy olyan pont, ahol kiderülhet, hogy autónk tényleg az-e, aminek mondják.

Mielőtt tényleg megvennénk az autót, nézzük meg a belső teret is, egy gondosan rendben tartott belső árulkodhat az előző tulajdonos autóhoz való hozzáállásáról, és arról is, hogy mennyit használhatták az autót. Ugyanis a kilométeróra állása - még ha az pontos is - nem minden, ugyanis nem mindegy, hogy az autót autópálya-üzemmódban vagy városban használták, utóbbi esetben sokkal jobban amortizálódik a belső tér, például kopottabbak lehetnek a pedálok borítása, a kormány vagy a váltógomb is. Természetesen ez sem mutat 100%-ig valós képet , hiszen bontókból vagy egyéb helyekről könnyedén beszerezhető egy-egy kevésbé "lelakott" darab.

Hitel, biztosítás, buktatók...

Márkakereskedésekben és a jobb használtautó-kereskedésekben mindent helyben intézhetünk a hitelfinanszírozástól a kötelező biztosításon át a CASCO-ig. Hitel felvételekor általában 10-20% önrészt követelnek meg a bankok, maximum 10 év futamidőre vehetünk fel hitelt, de az autó a hitelszerződés lejártakor nem lehet idősebb 15 évesnél, és a hitel nagysága nem haladhatja meg az autó Eurotax katalógus szerinti árát sem. Fontos tudni, hogy a minimum felvehető hitel autók esetében általában 4-500.000 Ft környékén van, ennél kisebb értéku autók vásárlásánál a finanszírozás általában nem megoldható. A pénzügyi válság miatt arra is számítani kell, hogy jelentősen szigorodik a hitelbírálat.

0% önrésszel soha!

Mindenkit óva intünk a 0%-os önrésszel, például 10 éves futamidővel történő autóvásárlástól, mert ilyenkor egy esetleges gazdasági totálkáros törésnél - még ha nem is mi voltunk a hibásak -, könnyen megeshet, hogy bár a biztosító kifizeti az autó biztosítási értékét, ez nem fedezi az autó banki kamatokkal emelt árát. Így a finanszírozó bank felmondja a hitelszerződésünket azon egyszerű oknál fogva, hogy a fedezetül szolgáló autó már nincsen meg, és esetleg több százezres vagy akár milliós tételt kell egy összegben kifizetnünk. Nem is gondoljuk, hogy egy balesetben az autó milyen könnyen lehet gazdasági totálkáros: elég megsérülnie néhány karosszéria-elemnek, elpukkanni egy-egy légzsáknak, és még ha ezen kívül nagyobb baja nem is lett a kocsinak, akkor is megeshet, hogy a javítás a magas költségek miatt már nem kifizetődő, így az újjáépítést a biztosító már nem fizeti.

Csak megbízható forrásból!

Összegezve a fentieket, ha használt autó vásárlására adjuk a fejünket, mindig csakis megbízható, jó hírű, több éve működő kereskedésből vásároljunk, vigyünk magunkkal egy hozzáértő szerelőt, aki a helyszínen megnézi az autót, és kérjük el az autó hiteles állapotlapját. Javasoljuk, hogy CASCO biztosítást is kössenek, még akkor is ha ez havi pár ezer forinttal megnöveli a kiadásokat, és a hitelfelvételekor is gondoljunk arra, hogy biztosan fizetni tudjuk-e majd a részleteket akkor is, ha azok esetleg pár százalékkal emelkednek.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 

 
 
  • 12zsozsemárcius.22.15:28ÚjVálasz

    Itt egy alapos leírás használt autó vásárlóknak:

    http://hogyanvegyunkhasznaltautot.info/

     
  • 11bokorrichardnovember.19.16:48ÚjVálasz

    Manapság úgy látszik, hogy minden területen ez a "divat", leszóljuk a másikat... Ha nincsenek tisztában a dolgokkal, akkor ne nyilatkozzanak róla. Nem tudom, nekünk 3 db Renault autónk van, és mindegyikkel meg vagyunk elégedve. Az utolsót, 1 éve vásároltuk, egy Renault Clio-t, semmi probléma nincs vele...

     
  • 10bricsinovember.19.16:43ÚjVálasz

    Manapság úgy látszik, hogy minden területen ez a "divat", leszóljuk a másikat... Ha nincsenek tisztában a dolgokkal, akkor ne nyilatkozzanak róla. Nem tudom, nekünk 3 db Renault autónk van, és mindegyikkel meg vagyunk elégedve. Az utolsót, 1 éve vásároltuk, egy Renault Clio-t, semmi probléma nincs vele...

     
  • 9kobukinovember.18.19:47ÚjVálasz

    És a pontosításért (röviden,mert az előbb írtam kb. fél órát és nem tette fel a rendszer...)

    Magánszemélyek között is él a szavatossági jog, csak nehezebben érvényesíthető, mint ha az adásvétel fogyasztói szerződés keretében jött volna létre. Az amúgy nem egy, hanem kettő év. Fél éven belül vélelmezni kell, hogy a fellépő hiba már fennállt az adásvétel időpontjában, ezért ezen időn belül a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba később keletkezett, vagy ugyan megvolt, de arról tájékoztatta a vevőt. pl. a helyi toyota ezért írat alá a vevőkkel olyan állpaotlapot, amin "papíron" minden rossz... (legfeljebb nem kell megvenno ott az autót). Fél év után megfordul a bizonyítási teher.
    A két év a cikkben is hangoztatott egy évre csökkenthető, de csak abban az esetben, ha arról a felek írásban megegyeztek (pl. adásvételi). Úgyhogy vagy volt olyan előrelátó a megbízható kereskedő, hogy erről előre rendelkezett, vagy talán nem teljesen tájékozott.
    Állpaotlap egyébként kötelezően kitöltendő a kereskedőnél, nem opcionális. Hitel is mindenhol felvehető, sőt, a bankok korábban próbálkoztak egyedi konstrukciókkal- ami a kereskedők ellenállásán bukott meg, mert nyilván abban nem volt 10-15% jutalék nekik. Ezért van olyan, hogy vételár: kp-ra 2 millió, hitelre 1,95 mFt...

    A kedves Váradi úr azt biztos azt sem gondolta komolyan, hogy az autó "leinformálható", mert ez nyilvánvalóan személyiségi jogokat sért. És gondolom ők sem adják ki mondjuk a celli kereskedőnek az én szervizadataimat...(ugye?)

    Ami a vevőt illeti: magára vessen, aki a szervizkönyves 120 000 km-es autó helyett kinti, 80 000-es, szervizkönyv nélkülit vesz, mert az 40 ezerrel ólcsóbb. Az ba...a meg és ne reklamáljon bocs).

     
  • 8kobukinovember.18.19:35ÚjVálasz

    Ez egy sima fizetett hirdetés.

     
  • 7varadinovember.18.17:01ÚjVálasz
    Idézet: kuti79
    A cikk címe igaz és főleg az Autó Baumgartner Kft.-re vonatkozóan. Én idén áprilisban vettem náluk egy hat éves Cliót, 790.000-ért. Az ügyintéző megmutatta a kocsi ún.
    ...

    Tisztelt Uram,

    Ha Ön úgy érzi, hogy márkakereskedésünkben valami vélt, vagy valós igazságtalanság esetleg kár érte és ezt megosztaná velem kérem keressen fel személyesen. Nyílván a konkrét eset teljes ísmeretében tudok megoldást garantálni.
    Hozzám, mint a cég vezetőjéhez hivatalos megkeresés nem érkezett ez ügyben az Ön részéről!

    Tisztelettel:

    Váradi Zoltán

     
  • 6tomi1762november.18.16:11ÚjVálasz

    A családom és ismerettségi köröm már több használt és új kocsit vásárolt náluk és teljesen elégedettek vagyunk a választással.

     
  • 5kuti79november.18.07:04ÚjVálasz

    A cikk címe igaz és főleg az Autó Baumgartner Kft.-re vonatkozóan. Én idén áprilisban vettem náluk egy hat éves Cliót, 790.000-ért. Az ügyintéző megmutatta a kocsi ún. állapotlapját is, amin minden apróság szerepelt, pl. kőfelverődés a szélvédőn, meg ilyenek, a motor mellett egy darab pipa, hogy rendben van. Aztán idén októberben lejárt a műszaki, elvittem a vizsgára, ahol láss csodát, kiderült, hogy az autóban motort cserélt ez a "makulátlan" kereskedés, amit "elfelejtettek" közölni. Közben kiderítettem, hogy az autót széthajtotta az előző tulaj. Bementem hozzájuk, hogy hát mégis hogy lehet ez, hiszen ők egy kereskedés, a válasz annyi volt félvállról, hogy visszaveszik az autót 600.000-ért. Vicces, bukjak 200-at+plusz a költségeket és őnekik semmi bajuk nem lesz. Hát nem, jogi útra terelem a dolgot, mert azért az megengedhetetlen, hogy az embert egy márkakereskedésben így átvágják. Jah, és a motort egy bontóban vették, amiről állítólag nem tudnak semmit, tehát lehet, hogy 400.000 km van benne. És akkor még ők adnak jótanácsokat.

     
  • 4kaligulanovember.17.11:12ÚjVálasz

    "Hogy pontosabb képet kapjunk a hazai helyzetről, felkerestünk Szombathely környékén több autókereskedést is. Elsőként Váradi Zoltánnal..."

    és még kit keresett fel a kedves cikkíró? Ők mit mondtak? Gyakorlatilag semmi többet nem tudtam meg a cikkből, mint amit amúgy is sejthet minden használt autót kereső ember... :(

    Egy elírást is találtam: "a kereskedésnek le tudja nyomozva az autót"

     
  • 3sachernovember.17.10:24ÚjVálasz

    Hehe, nekem is az volt az érzésem, hogy egy Vasnépéből kimaradt cikket olvasok...

     
  • 2kovacsgnovember.17.09:17ÚjVálasz

    Szerintem meg az a kár, hogy az illető cikkíró Renault márkakereskedésben kezdi a napot ha használtautót akar venni, úgy kell neki! :)

    "Felsőkategóriás is akad" - mondja a képaláírás. Itt igazán sírhatnékom támadt, de aztán rájöttem, hogy a felhők mögötti boeingre gondolt a cikkíró.

    Kedves cikkíró, ugye nem gondolta komolyan a "megbízható forrásból" jelzőt egy renault kereskedésben??!

     
  • 1redbandynovember.17.08:52ÚjVálasz

    Kár hogy információ tartalma gyakorlatilag nincs a cikknek.

     

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

 

Hirdetés
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés