- Halló Kiss lakás?
- Igen.
- Nem cseréli nagyobbra?
/nagy nyerítés, majd kagyló lecsap.../
Mobilizált betyárok
Gyakran történtek efféle esetek a nevükkel, esetleg szakmájukkal a telefonkönyvben szerencsétlen helyen található előfizetőkkel. A betyárok száma nő, mivel az "átkosban" még csak a vezetékes telefonokról lehetett portyára indulni, ma pedig már mobil a világ. Így nem túl nehéz akár a telefonnal a kezünkben figyelni, mit reagál a kiszemeltünk, amennyiben az utcán mögötte haladva hozzuk rá a frászt, egy amolyan "Kovács alezredes vagyok a rendőrségről, holnap délelőtt 10-kor kérem jelenjen meg, ... mit nevet, majd meglátja milyen vicces lesz..."/lerak/ Innen érdemes figyelni a delikvens színváltozásait.
Az Egészségügyi Főiskola kollégistáinak idegeit is hasonlóan borzolja a mindennapi félrekapcsolások sora, és a vele járó az önkéntes telefonszolgálat. Kérdésünkre elmondták: van, akit nagyon zavar, de van akit kimondottan szórakoztat, s ha teheti már un. "konzerv válaszokkal" készül a rendre érkező hívásokra.
A téma telefonban hevert
Mindezt egy kellemes szombat délelőttön tudtam meg, mikor korcsolyázásra szántam el magam. Elkerülve a kellemetlen meglepetést, szerettem volna a műjégpálya nyitva tartását kideríteni. Hiszen nincs is annál szörnyűbb, mint a zárt kapuk láttán pingvin módjára hazatotyogni. Segítségül hívtam városunk weblapját, "öreg hacker nem rakéta" módjára vettettem magam a klaviatúrámra és haladtam egyre beljebb (na nem ment gyorsan, de azért sikerült) Sport menü, majd a "Tófürdő" címszó után segített a kereső. Telefont ragadtam, és szokásos módon jártam el, érdeklődés indul:
- Halló Tófürdő, jégpálya?
(félhangos, de cseppet sem kellemetlen kuncogás után egy női hang)
- Nem, koliszoba, de szívesen megadom a számát a jégpályának.
Kis szünet és erőgyűjtés után elfogadtam ... de csak visszakérdeztem:
- Köszönöm, biztos sok ilyen hívást kaptok, nem tudtok valamit tenni ellene?
- Nem, max. kellemesen fogjuk fel, persze ha nem éjszaka hívnak, helyenként egész szórakoztató is tud lenni.
- Mióta tart ez a kényszerű telefonszolgálat?
- Mióta bekötötték a szobatelefonokat, úgy kb. két és fél hónapja.
- De csak akadnak érdekes esetek?
- Igen. A legmókásabb talán a szomszéd szoba esete, akik egy cukrászda számát kapták meg. Ők gyakran vesznek fel tortarendeléseket, majd a végén természetesen felhívják a megrendelő figyelmét, hogy ez afféle buta játék volt, és nem lesz a dobostortából semmi, főleg nem a marcipánelefántból, amire nagy győzködés árán rá lettek beszélve. Van, aki nehezményezte, van, aki hasonlóan poénra vette, embere válogatja.
- Sokan csörögnek ide?
- Igen most szezon van, hiszen kinyitott a jégpálya, a tavasztól várjuk a nyugalmat. :-) a nyártól jön a dömping újra.
Gondoltam nem árt ha utánajárok, a körkapcsolás okának, ki lehet a felelős, mindezért a káoszért.
A szobatelefon és a Poén Péterek...
Szombathely felsőoktatási intézményei folyamatosan fejlesztik a kollégiumaikat, a szobatelefon valljuk meg kényelmes, egyben szükséges dolog is. Miért? Aki volt kollégista, vagy csak megpróbálta kollégista ismerősét telefonon elérni, gyakran futott vaskos meglepetésekbe, mikor órákig foglalt volt mindkét telefonvonal. (Általában összesen két vonal volt az intézménybe befele, egy kártyás pedig kifele)
A szerencsések, akik be tudtak hívni az intézménybe, még nem biztos, hogy örültek.
Mondjuk, ha éppen "Poén Péter" az első emelet telefonrácsörgésre allergiás hallgatója délutáni szunyókálását szakították félbe, és megleckéztette a gyanútlan hívót, emígyen:
- "Halló diliház, kiiiiiiiit keres?"
- "Kovács Veronikát" (mondta a bátortalanul az anyuka)
- "Jah ismerem a csajt, néha összefutunk, de semmi komoly, mindjárt hívom" és vígan mosolyogva visszament a szobájába aludni, miközben a kagylót lezseren melléhelyezte a készüléknek.
Ezzel az okos trükkel a délutáni szieszta idejére garantáltan kiiktatatta a telefont. Higgyék el igazán idegfűrész, a kollégium folyosóját élő közvetítésben hallgatni csúcsidőben, míg el nem fogy a zsetonunk, vagy a türelmünk, és végül habzó szájjal letesszük.
Szóval ezt a bosszantást kiküszöbölték, hiszen szobáraszabott telefonok vannak, így a folyosói telefon megmarad kellemes emléknek, vagy a belső vonal mellett biztonsági tartaléknak.
Hogyan lehet kivédeni a mellékapcsolást?
Kis utánajárásunkba került és megtudtuk, hogy a "mellékapcsolt" számok nagy részben az akciós ISDN szolgáltatás miatt visszaadott, ill. az időközben feleslegessé vált régi számok közül származnak. A Matáv érthető módon járt el, hogy ne maradjon a nyakán a sok régi szám, kiosztotta őket. A kérdés, hogy ilyenkor tájékoztatta-e valamilyen formában az új tulajdonosokat? Vagy vállatvont, és gondolta a koliszobába majd csak jó lesz, örüljenek a hallgatók annak, ami van. A fájó talán az, hogy városunk weblapja nincs megfelelően frissítve, pedig az Internetnek pont ez a lényege, hogy lehet módosítani a tartalmilag hibás weboldalakat. Gondoljunk a sok régi telefonkönyvre, aminél ezt nem tudjuk megtenni, és bizony használják is az előfizetők...
Talán a cikk kapcsán felmerülő kérdések után lesz némi változás, javítják a weblapot, közlik a megváltozott számokat a helyi napilapban, vagy mások is ráébrednek, hogy nem muszáj valamit csak azért elviselni, mert a Matáv van a háttérben, és a bürokratikus elintézési mód egyik fellegváraként tornyosul a szolgáltatásaira előfizetett emberek fölé. Szóval, tessék már kicsit többet reklamálni!