Olaszba, horvátba és görögbe ruccan ki legszívesebben a szombathelyi

A szombathelyi és a fővárosi példány jellemzően a vízre és a napfényre gerjed. Bár idén ramaty volt a nyár.

Egy ország vonzereje a magyar turisták fejében a pénztárca vastagságától függetlenül, a napsütötte órák számával és a hőmérő higanyszálának magasságával arányos. Nem meglepő hát, hogy a szombathelyi polgárok legkedveltebb uticéljai a mediterrán országok. Olyan tengerparti vidékek, amelyek autóval könnyen megközelíthetők. Az utazási irodák adatai szerint az élen, mint évek óta minden nyáron, Olaszország és Horvátország áll, közel azonos a népszerűséggel. Ám ezekből a helyi statisztikákból kár bármilyen mélyenszántó következtetést levonnunk, hiszen egyre több hazai tengerimádó vásárol saját ingatlant Horvátországban vagy például Spanyolországban. Ráadásul a magyarok közül is viszonylag sokan vágnak egyénileg az utazásba, megkerülve az irodák ajánlatait, gyakran interneten intézve a szállásfoglalást.

Utazási szokásaink csak lassan változnak
Az idei évben Spanyolország áll a népszerűségi lista harmadik helyén, versengve Görögországgal. Az athéni olimpiára nem indult tömeges zarándoklat – az utazási irodák szakemberi szerint – a szombathelyiek sem voltak igazán vevők rá. Nálunk a többség számára még megfizethetetlen ez a mulatság. Az ötödik helyen, megfizethető egzotikumával Tunézia áll.
A kedvelt utazások következő csoportjába az európai városnéző körutak sorolhatók: népszerű Párizs és Prága, ám a hegyvidéki utakra és Szlovákiára is sokan rámozdulnak. A helyiek, és úgy általában a magyarok utazási szokásai lassan változnak, nehéz az újabb, még ismeretlen üdülőhelyeket és országokat eladni.

Vidék és Budapest között nagy a különbség
Budapesten például a drágább, ám kényelmesebb repülőutak sokkal népszerűbbek, mint mondjuk Szombathelyen. A szakemberek szerint ennek legfőbb oka a jövedelmi viszonyok különbségében keresendő. Egy másik magyarázat szerint a háttérben az is állhat, hogy ha valaki Szombathelyen egy repülős utat választ, akkor a nyaraláson túl legalább 3-4 órát kell rászámolnia pusztán a felutazásra (esetleg egy plusz napot). Gyorsabbnak tűnhet a személygépkocsis és autóbuszos megoldás. Az, hogy a szombathelyi turisták utazási irodák közvetítésével Bécs vagy Graz repülőtereiről indulnának útnak, nem jellemző. Az utazási irodák célközönsége egyébként a városok lakói közül kerül ki, faluról kevesebben indulnak útnak. (Ezt a tényt a szakemberek a nyári mezőgazdasági munkákkal magyarázzák.)

Korcsoportok szerint is megoszlik az utazási kedv
A fiatalok jellemzően inkább az egyéni utakat választják, önmaguk szervezik nyaralásukat. A 18-25 év közötti korcsoport leginkább az akciós tengerparti buszos kiruccanásokra vevő. A családosok adják a belföldi turizmus fő célcsoportját, ők azok, akik a kulturális programokkal egybekötött hazai, nem ritkán falusi turizmust keresik. Az 50 feletti korosztály pedig jellemzően az európai körutazásokat és a városnéző kirándulásokat helyezi előtérbe…

A legtöbben az utolsó pillanatig halogatják a döntést
Az idei ramaty nyár az utazási irodáknak sem kedvezett. A hazai időjárás ugyanis nem csupán a belföldi turizmust, hanem úgy általában az utazási kedvet is befolyásolja. Rossz időben nem szívesen indulunk útnak, nem böngészünk olyan lelkesedéssel prospektusokat, mint mikor süt a nap.
A turistáknak ugyanis csupán egyharmada az, aki már év elején lefoglalja a szálláshelyet vagy a kiszemelt utat, kihasználva az előfoglalási kedvezményeket. A nyaralók másik harmada május-június környékén választ, amikor az iskolapadokból kiszabadul a gyermek. Az utolsó egyharmad az utazás előtti hetekben dönt, és az akciókban bízik. Holott főszezonban, közölték bizalmasan a szakemberek, hiába hirdetnek meg valamit akciósan, nem jellemző, hogy bármit is valóban kedvezményes áron értékesítenének. Önámítás hát, hogy olcsóbban juthatunk így egy-egy úthoz.

A pénzesebbek az egzotikus országokat veszik célba
A magyarok utazási kedve egyébként nagy, de az igényeinket a pénztárcánk vastagsága nem tudja követni. Holott az utazási irodák az Egyenlítőtől az Északi-sarkig szinte mindenhová kínálják programjaikat.
A pénzesebb réteg egyébként Vas megyében (évente több százan) is, a szervezett utak közül az egzotikus országokat veszi célba. Számukra jellemzően már nem csupán a tengerparti nyaralás a fontos, nem azért látogatnak Dominikára, hogy egy luxushotelben barnuljanak, mindig kulturális körutazást is keresnek. Az élen ebben a kategóriában Dél-Amerika és az ázsiai országok: Japán és Kína áll, ám egyre népszerűbb India is. Általában országosan indítanak egy-egy ilyen utat, és legtöbbször már 10 fő is elég az induláshoz. Állítólag ezeket az egzotikus nyaralásokat multinacionális cégeknél előszeretettel osztogatják jutalomként is a felsőbb vezetésnek.

A magyar a szexturizmusra sem gerjed…
A kalandturizmus főként a tehetősebb fiatal korosztály körében egyre népszerűbb. Az utazási irodák ajánlataiban is szerepel egy-egy ilyen program - vadvízi evezés vagy búvárkodás -, de jellemzően a sportegyesületek maguk szervezik ezeket az utakat. Néhány honi hobbivadász még befizeti magát egy afrikai lövöldözésre, ezek az utak azonban általában nem az utazási irodák ajánlatában szerepelnek. A magyarokra nem jellemző a szexturizmus sem, bár viszonylag népszerű Thaiföld, de elsősorban a hely egzotikuma vonzza a kíváncsiskodó utazókat.
A magyarokra sokkal inkább a konszolidáltabb családi utazások a jellemzőek. A buszos bevásárlóturizmus műfaja is kihalófélben, már Isztambulba sem indulnak zokniért, bőrért és aranyért…

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Könnyű