Egy ország vonzereje a magyar turisták fejében a pénztárca vastagságától függetlenül, a napsütötte órák számával és a hőmérő higanyszálának magasságával arányos. Nem meglepő hát, hogy a szombathelyi polgárok legkedveltebb uticéljai a mediterrán országok. Olyan tengerparti vidékek, amelyek autóval könnyen megközelíthetők. Az utazási irodák adatai szerint az élen, mint évek óta minden nyáron, Olaszország és Horvátország áll, közel azonos a népszerűséggel. Ám ezekből a helyi statisztikákból kár bármilyen mélyenszántó következtetést levonnunk, hiszen egyre több hazai tengerimádó vásárol saját ingatlant Horvátországban vagy például Spanyolországban. Ráadásul a magyarok közül is viszonylag sokan vágnak egyénileg az utazásba, megkerülve az irodák ajánlatait, gyakran interneten intézve a szállásfoglalást.
Utazási szokásaink csak lassan változnak
Az idei évben Spanyolország áll a népszerűségi lista harmadik helyén, versengve Görögországgal. Az athéni olimpiára nem indult tömeges zarándoklat az utazási irodák szakemberi szerint a szombathelyiek sem voltak igazán vevők rá. Nálunk a többség számára még megfizethetetlen ez a mulatság. Az ötödik helyen, megfizethető egzotikumával Tunézia áll.
A kedvelt utazások következő csoportjába az európai városnéző körutak sorolhatók: népszerű Párizs és Prága, ám a hegyvidéki utakra és Szlovákiára is sokan rámozdulnak. A helyiek, és úgy általában a magyarok utazási szokásai lassan változnak, nehéz az újabb, még ismeretlen üdülőhelyeket és országokat eladni.
Vidék és Budapest között nagy a különbség
Budapesten például a drágább, ám kényelmesebb repülőutak sokkal népszerűbbek, mint mondjuk Szombathelyen. A szakemberek szerint ennek legfőbb oka a jövedelmi viszonyok különbségében keresendő. Egy másik magyarázat szerint a háttérben az is állhat, hogy ha valaki Szombathelyen egy repülős utat választ, akkor a nyaraláson túl legalább 3-4 órát kell rászámolnia pusztán a felutazásra (esetleg egy plusz napot). Gyorsabbnak tűnhet a személygépkocsis és autóbuszos megoldás. Az, hogy a szombathelyi turisták utazási irodák közvetítésével Bécs vagy Graz repülőtereiről indulnának útnak, nem jellemző. Az utazási irodák célközönsége egyébként a városok lakói közül kerül ki, faluról kevesebben indulnak útnak. (Ezt a tényt a szakemberek a nyári mezőgazdasági munkákkal magyarázzák.)
Korcsoportok szerint is megoszlik az utazási kedv
A fiatalok jellemzően inkább az egyéni utakat választják, önmaguk szervezik nyaralásukat. A 18-25 év közötti korcsoport leginkább az akciós tengerparti buszos kiruccanásokra vevő. A családosok adják a belföldi turizmus fő célcsoportját, ők azok, akik a kulturális programokkal egybekötött hazai, nem ritkán falusi turizmust keresik. Az 50 feletti korosztály pedig jellemzően az európai körutazásokat és a városnéző kirándulásokat helyezi előtérbe
A legtöbben az utolsó pillanatig halogatják a döntést
Az idei ramaty nyár az utazási irodáknak sem kedvezett. A hazai időjárás ugyanis nem csupán a belföldi turizmust, hanem úgy általában az utazási kedvet is befolyásolja. Rossz időben nem szívesen indulunk útnak, nem böngészünk olyan lelkesedéssel prospektusokat, mint mikor süt a nap.
A turistáknak ugyanis csupán egyharmada az, aki már év elején lefoglalja a szálláshelyet vagy a kiszemelt utat, kihasználva az előfoglalási kedvezményeket. A nyaralók másik harmada május-június környékén választ, amikor az iskolapadokból kiszabadul a gyermek. Az utolsó egyharmad az utazás előtti hetekben dönt, és az akciókban bízik. Holott főszezonban, közölték bizalmasan a szakemberek, hiába hirdetnek meg valamit akciósan, nem jellemző, hogy bármit is valóban kedvezményes áron értékesítenének. Önámítás hát, hogy olcsóbban juthatunk így egy-egy úthoz.
A pénzesebbek az egzotikus országokat veszik célba
A magyarok utazási kedve egyébként nagy, de az igényeinket a pénztárcánk vastagsága nem tudja követni. Holott az utazási irodák az Egyenlítőtől az Északi-sarkig szinte mindenhová kínálják programjaikat.
A pénzesebb réteg egyébként Vas megyében (évente több százan) is, a szervezett utak közül az egzotikus országokat veszi célba. Számukra jellemzően már nem csupán a tengerparti nyaralás a fontos, nem azért látogatnak Dominikára, hogy egy luxushotelben barnuljanak, mindig kulturális körutazást is keresnek. Az élen ebben a kategóriában Dél-Amerika és az ázsiai országok: Japán és Kína áll, ám egyre népszerűbb India is. Általában országosan indítanak egy-egy ilyen utat, és legtöbbször már 10 fő is elég az induláshoz. Állítólag ezeket az egzotikus nyaralásokat multinacionális cégeknél előszeretettel osztogatják jutalomként is a felsőbb vezetésnek.
A magyar a szexturizmusra sem gerjed
A kalandturizmus főként a tehetősebb fiatal korosztály körében egyre népszerűbb. Az utazási irodák ajánlataiban is szerepel egy-egy ilyen program - vadvízi evezés vagy búvárkodás -, de jellemzően a sportegyesületek maguk szervezik ezeket az utakat. Néhány honi hobbivadász még befizeti magát egy afrikai lövöldözésre, ezek az utak azonban általában nem az utazási irodák ajánlatában szerepelnek. A magyarokra nem jellemző a szexturizmus sem, bár viszonylag népszerű Thaiföld, de elsősorban a hely egzotikuma vonzza a kíváncsiskodó utazókat.
A magyarokra sokkal inkább a konszolidáltabb családi utazások a jellemzőek. A buszos bevásárlóturizmus műfaja is kihalófélben, már Isztambulba sem indulnak zokniért, bőrért és aranyért