A pilóta okozta a siklóernyős halálát?

Bizonyító erejűek lettek a társak által készített fotók. Lezárult a Mogyorósy Szilárd halála ügyében indított vizsgálat.

Mint már beszámoltunk róla, tragikus baleset történt 2004. október 4-én a szombathelyi reptéren. Egy tandemes siklóernyős ugrás során elhunyt Mogyorósy Szilárd. A fiatalember egykor a Körmend, a tragédia idején pedig a Sopron kosarasa volt. A tragédia okát azóta vizsgálták, s most készült el a szombathelyi rendőrség jelentése.

Mint írják, a reptér keleti oldalán végzett siklóernyős repüléseket az oktatópilóta minősítésű H. Á. solymári lakos. 12 óra 30 perc körül utasként a pilóta siklóernyő szerkezetéhez kapcsolódott Szilárd, és a csörlő segítségével úgynevezett tandem siklóernyős repülést kezdtek meg.
Repülés közben Szilárd a pilóta testére szerelt utas beülőből kiesett, és a Savaria laktanya belterületére zuhant. Olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. A pilóta az utasa kiesését követően a starthely közelében földet ért, személyi sérülése a leszállás következtében nem keletkezett.

Nem azt adta oda, mint amivel repültek…
A baleset helyszínéről a szakmai vizsgálat lefolytatása érdekében elszállították azt a pilóta által átadott siklóernyő beülőt, melyből - a pilóta helyszíni nyilatkozata szerint - az utas kicsúszott. A felszállásra való készülés során egy helyszínen tartózkodó tanú digitális felvételeket készített. Ez alapján kiderült, hogy nem a pilóta által átadott beülőt használta az utas, hanem egy színében és hevederzetének csatozásában eltérő, régebbi fajtát (A digitális felvételek közül kettőt mellékelt a rendőrség. Ezeket a fotókat láthatják most.)

Nem kapcsolták be az összes hevedert
A rendőrségi eljárással párhuzamosan – jogi norma előírása alapján – szakmai vizsgálatot végzett a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) is. E szerint az utas felkészítése nem az előírásoknak megfelelően történt, a pilóta nem végezte el az utas felszerelésének ellenőrzését, és úgy kezdték meg a repülést, hogy az utas combjain lévő hevederek bekapcsolása nem történt meg. Az elinduláskor nagy valószínűséggel csak a mellheveder volt bekapcsolt állapotban.
A PLH vizsgálata részletesen kiterjedt arra a tényre, hogy csak a mellheveder bekapcsolásával az utas elemelkedhet-e a földről, vagy az emelkedés megkezdésekor már lecsúszik róla a felszerelés, és a földön marad. A megállapítás szerint az elemelkedés megtörténhet a hónalj alá beszorított mellhevederrel.

Bizonyító fotók
A vallomások alapján a pilóta kb. 100 méteres magasságban, leoldva a csörlőkötelet, megszakította az emelkedést. A siklóernyő irányítása nélkül, az utast fogva a laktanya területe fölé sodródtak. Nem tudták tovább egymást tartani, és az utas kiesett.
A helyszínen készült digitális felvételek 20-30 másodpercenként készültek. Az időpontok alapján rekonstruálható, hogy a combhevederek nem lehettek bekapcsolva.
Mint a rendőrségi közleményben írják: a pilóta mulasztása okozati összefüggésbe hozható a bekövetkezett halálos balesettel, ezért cselekményével megvalósította a Btk 185. § (3) bekezdésében írt légiközlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetése bűncselekményt. Az ügy iratait vádemelési javaslattal küldték meg a Szombathelyi Városi Ügyészségnek.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Könnyű