A paradox szabályok szerint a vasúti fénysorompó fehér jelzése nem szabad
áthaladást jelez a járművezetőknek, hanem csupán azt jelenti, hogy a szerkezet
működőképes.
A sárvári vasúti kereszteződés cáfolja a fentieket. Három héttel ezelőtt nagy
dugó alakult ki a város határában, mivel a fénysorompó hol pirosra váltott, hol
fehéren villogott, közben a sorompókar is kiszámíthatatlanul mozgott a felső- és a
félig leeresztett állapot között. Az autósok nem mertek elindulni és közben vonat
is érkezett, a sorompókar pedig állt. Végül idővel mégis megindult a forgalom. A
lámpa ugyan fehéren villogott, de a sorompókar ekkor is érdekes jelenségeket
produkált, ami semmiképpen nem utal arra, hogy a rendszer működésképes.
Az eset végéről videófelvétel is készült, igaz, ezen már csak a sorompókar
integetése és egy furcsa sípoló hang hallatszik.
Egy szombathelyi vállalkozó elmondása szerint az elmúlt hetekben többször is tapasztalt hasonló furcsaságokat a sárvári átkelőnél. Szerdán este aztán időben kapcsolt egy sofőr, mobiltelefonjával videóra vette, amint a vonat átszáguld az álló sorompókarok között (A felvételt itt megnézheti.) Igaz, ha néhány másodperccel korábban nem szól rá utastársa, akkor áthajtott volna a síneken, pont a vonat elé. A vasúti átkelőben még csütörtökön délben sem működött a sorompó.
Az esetről megkérdeztük a MÁV Sajtóosztályát is, akik írásban kérték be kérdéseinket, és bár a visszaigazolás szerint több helyen is olvasták azt köztük a MÁV szóvivője , választ eddig mégsem kaptunk.
A nyugat.hu korábban részletesen foglalkozott egy szombathelyi balesettel, ahol személyautókat
szállító trélerbe rohant bele egy mozdony késő este.
A szlovén kamionsofőr nevét, arcát vállalva állította, hogy fehéren villogott a
lámpa, a sorompókar pedig nem volt leeresztve. Ez utóbbit az is igazolja, hogy a kamion
nem törte le a sorompókart, márpedig az normális esetben jóval a vonat érkezése
előtt leereszkedik. A helyszínen vizsgálódó szakértők a baleset után egy órával,
még a helyszínen megállapította, hogy a fénysorompó pirosan villogott, arra azonban
nem kaptunk választ, ez miből derült ki. Az épen maradt sorompókart másnapra a MÁV emberei leszerelték. A szlovén sofőr ellen vasúti
közlekedés veszélyeztetése bűncselekmény miatt indult büntetőeljárás.
Később hasonló eset történt Gyömrőn, ahol a fehér jelzés ellenére (emlékeznek, azt jelenti: a rendszer működik) tehervonat sodort el egy asszony által vezetett személyautót. A sofőr súlyos sérüléseket szenvedett, a MÁV pedig kártérítést fizetett. A szombathelyi és a gyömrői eset között egyetlen jelentős különbség van: Gyömrőnél volt szemtanú.
A MÁV által adott válaszokat természetesen leközöljük, amint megkapjuk azokat. Az autósok pedig jól teszik, ha nem bíznak a fehér fényben, a felemelt sorompókarban, hanem inkább alaposan körülnéznek minden esetben, hiszen baleset esetén mindenképpen ők lesznek a felelősök. A MÁV legfeljebb sajnálkozik és esetleg fizet valamennyi kártérítést. Ha volt szemtanú.
Az esetről megkérdeztük a MÁV Sajtóosztályát is, akik írásban kérték be kérdéseinket, és bár a visszaigazolás szerint több helyen is olvasták azt - köztük a MÁV szóvivője -, választ eddig mégsem kaptunk. (Cikkünk megjelenése után nem sokkal megérkezett a MÁV részletes válasza is, ami itt olvasható -nyugat.hu)